Alkohol nepatří za volant, to ví každý. Ne všichni řidiči ale ví, že jezdit se má i bez agrese, vzteku a bezohlednosti.
Vlastnictví řidičského oprávnění ještě nedělá z člověka dobrého řidiče. Řidiče ano, ale ne dobrého, absolvování autoškoly není synonymem pro zvládnutí veškerých řidičských dovedností a návyků. Do redakce se nám ozval bývalý policista, pan Dvořák a apeloval na naši pomoc při osvětě. Vzpomínal na vše, co za svou kariéru v řadách policie zažil. Zejména na dopravní nehody.
Řidičům na silnicích chybí podle všeho vzájemný respekt
Nehody mnohdy absolutně zbytečné, bohužel velmi často s tragickými následky. A rozhodl se, že by měl díky svým zkušenostem řidičům poradit. Své zkušenosti shrnul bývalý policista do několika základních, a v pravdě jednoduchých pravidel. „Nejdůležitější podle mne je,“ začal pan Dvořák, „respektovat ostatní účastníky provozu. Značná část kolizí vzniká jenom tím, že si řidiči nedají přednost, nechtěně se omezí. Bohužel jediná správná reakce poškozeného řidiče je zůstat v klidu, hodin křivdu za hlavu a pokračovat dál.“
Agresivita za volantem je podle bývalého policisty zbytečná. A hlavně zbytečně vyvolávaná absolutními malichernostmi, a to i u lidí, kteří jsou jinak klidní a vyrovnaní. Pan Dvořák říká, že: „Prostředí automobilu mění chování lidí.“ v negativním slova smyslu. Chybování za volantem, i u jinak dobrých řidičů, může pramenit z únavy. „Je skutečně velmi důležité, aby řidiči dělali při delší jízdě pauzy,“ říká ex-policista Dvořák.
Dělat při dlouhé jízdě přestávky je nutnost
„Platí to nejenom pro jízdu v jednom kuse, například na dálnici, při cestě na dovolenou,“ pokračuje bývalý příslušník, „ale také například když řidič jezdí krátké trasy po městě. Typicky jde o kurýry, rozvoz jídla. I tito řidič po několika hodinách práce chybují. Riskují, nabývají dojmu neomylnosti. A to je špatně.“ Maximum pozornosti řízení by měli podle bývalého policisty věnovat všichni řidiči, nicméně začínající motoristé by měli dbát zvýšené opatrnosti.
Začátečníci ještě nemají zafixované rutinní návyky. A naopak senioři zase ztrácejí reflexy a rychlé reakce a měli by řídit s vědomím, že zvýšená pozornost může předejít kolizní situaci. Dalším z pilířů bezpečné jízdy je podle bývalého policisty, pana Dvořáka, nepřeceňování vlastních sil a schopností. „Pokud si není řidič jistý, že zvládne manévr, že jej stihne, měl by počkat,“ vysvětluje pan Dvořák.
Řidiči, kteří vychovávají ostatní, dělají chybu!
„Řidiči velmi často mají dojem, že zvládnou předjížděcí manévr, že projedou zatáčku bezchybně. Bohužel se pak ukáže, že se mýlili a následky mohou být fatální.“ Platí tak, podle bývalého příslušníka policie, že je bezpečnější odložit předjíždění než riskovat čelní střet s protijedoucím vozidlem. „Ohleduplnost je základ!“ zdůrazňuje pan Dvořák.
„Vlastně jsem nikdy neporozuměl tomu, proč řidiči riskují, jsou agresivní, když sednou za volant. Že jim nedochází, že se snadno může stát, že nedojedou, nabourají, nedej bože zahynou nebo někomu ublíží.“ Velmi časté ukázňování řidičů, snahy o vychovávání jsou podle bývalého policisty Dvořáka nebezpečné. „Lidé musejí být ohleduplní k sobě navzájem, vždy a všude, ale na silnici to platí dvojnásob.“
Nervózní řidič dělá chyby, riskuje. Důležitý je klid
Je hloupé a nebezpečné zkoušet vychovávat ostatní. Tím akorát vzroste úroveň nervozity a agrese mezi řidiči. I kdyby ten, kdo udělal chybu, měl sílu na sebereflexi, snaha jiného řidiči o takzvanou výchovu toto zhatí. Závěrem pan Dvořák vlastně přiznal, že vůbec nejde o dodržování pravidel silničního provozu.
„Jako policista jsem toto nikdy nemohl říct, ale teď, mimo službu, vím, že nejde o bezhlavé dodržování pravidel.“ A dodává: „Základem je ohleduplnost a respekt k ostatním účastníkům provozu. Samozřejmě, že pravidla jsou od toho, aby se dodržovala. Ale na co jsou soubory zákonů a pravidel, když se lidi k sobě na silnic nebudou chovat slušně?“ S tím nelze než souhlasit.