Kdo chce jezdit s nižší spotřebou (a ekologičtěji), měl by využívat systém start-stop. Profesionálové ale nesouhlasí s tím, že je to bezpečné a chytré.
Nikdo jistě nemá zájem na to, aby docházelo ke zhoršování kvality životního prostředí. Pokud existuje možnost, jak snížit vypouštění škodlivých látek do vzduchu, který dýcháme, jistě to stojí za realizaci. Jako jeden z prostředků, jak snížit emise škodlivin do ovzduší, byl vyvinut systém start-stop. Pokud automobil během jízdy zastaví, například v koloně, motor stále pracuje, naprázdno.
Vypnutý motor neprodukuje žádné emise, to je jasné
V takovém případě je vypouštění škodlivých plynů zbytečné. Auta stojící v součtu hodiny a hodiny v městských zácpách vypouštějí velké objemy nežádoucích plynů a přitom nemusí. Stačí vypnout motor, jakmile auto zastaví a před jízdou zase nastartovat. Myšlenka je dobrá, ovšem nevhodná pro stará auta. Tradiční spalovací motory a baterie by takový režim nevydržely.
Hlavně samotní řidiči by opětovné startování a zhasínání motoru velmi rychle přestali dodržovat. Proto u moderních automobilů vznikl systém start-stop, který vše řeší automaticky. Systém start-stop je však mezi řidiči jedním z nepopulárních řešení, byť pozitivně ovlivňuje reálnou spotřebu paliva a emise výfukových plynů. Bohužel škodí motoru a jeho příslušenství, může představovat reálné riziko.
Vypínat a zapínat starý motor ručně není chytré
Automobily se systémem start-stop mají jinou baterii než auta starší produkce, vyrobenou technologií EFB nebo AGM, odolnou proti poškození při opakovaném použití startéru v krátké době. A takto je navržen a vyroben i startér. Krom toho řídící jednotka vozu může odstavit systém start-stop, pokud jsou nepříznivé podmínky Například příliš nízká, ale také vysoká teplota, vybraný jízdní režim a podobně.
Systém start-stop automaticky vypne motor, když řidič zařadí neutrál nebo zastaví. U vozu s automatickou převodovkou pevně sešlápne brzdový pedál. Při sešlápnutí spojky u manuální převodovky nebo uvolněním brzdového pedálu u automatu motor opět naskočí. Během několikaminutové jízdy to může být řádově v desítkách situací. A to je ten velký problém. Názor mechaniků je vcelku jasný, systém start-stop není neutrální s ohledem na výdrž baterie a startéru.
Specialista má k systému start-stop jisté výhrady
Požádali jsme o vyjádření pražského specialistu na servis automobilů značek Ford, Peugeot a Renault, pana Pavlíčka, který řekl: „Na problém je zapotřebí nahlížet ve dvou rovinách. V té první, která řeší ekologii, je jistý benefit v tom že motor neběží a nevylučuje škodlivé emise. Ovšem platí to podle mého názoru pouze při delším stáním na jednom místě.“
Automechanik Pavlíček vysvětluje dál: „Jde o to, že energie ušetřená vypnutím motoru se do určité míry spotřebuje při jeho opětovném startování. Ušetření energie, respektive paliva je tedy diskutabilní.“ A jak je to s možným poškozováním motoru? „Pokud motor neběží, není v chodu ani olejové čerpadlo,“ říká expert Pavlíček. „Při startování pak systém jede určitý čas nasucho, dochází k větší zátěži a k masivnějšímu opotřebení motoru, startéru i akumulátoru,“ doplňuje servisní specialista.
Podle specialistů systém zkracuje životnost motoru
Vzhledem k relativně novému systému a dosud omezenému nasazení v globálním měřítku zatím nelze statisticky uzavřít ideu tak, že dříve či později bude zapotřebí měnit některé části hnací soustavy. Ale signály tady jsou. Dejme tomu, že v důsledku opakovaných startů trpí i dvouhmotový setrvačník, který potlačuje vibrace při každém nastartování motoru. Nejenom samotný motor je ovlivněný stálým a opakovaným zapalováním a zhasínáním.
Z rychlého průzkumu, který redakce provedla mezi spolupracujícími servisními specialisty a automechaniky, vyšla najevo jejich značná nedůvěra v systém start-stop. Negativně se na adresu systému vyjádřilo 92 % dotázaných, 82 % specialistů hovořilo o problémech se startérem a 68 % zmínilo realitu poškozené baterie. Systém start-stop může být navíc nepohodlný a za jízdy relativně nebezpečný.
Start-stop mnohdy snižuje komfort jízdy a bezpečnost
Ve vozech s automatickou převodovkou vypíná motor při nízkých otáčkách, takže následná potřeba rychlé reakce při kickdownu může být vypnutím motoru zpožděna. Nebezpečné, pokud potřebuje řidič bezpečně akcelerovat. „Stává se také,“ říká organizátor řidičských kurzů, školení a okruhových závodů, pan Menzl, „že řidiči zhasne motor ve chvíli, kdy dojíždí na křižovatku, zpomaluje a pak potřebuje rychle situaci opustit. Zcela v nevhodnou chvíli systém vypne, takzvaně se zakucká, motor zhasne a řidič ztrácí drahocenné setiny sekundy.“
Nepohodlné je pak, když systém start-stop pomalu aktivuje vypnutý motor. Řidič má nutkání prodlevu řešit větším sešlápnutím plynového pedálu. Auto pak poskakuje, dochází navíc k opotřebení dalších komponent vozu. Nadějí může spočívat ve 48 voltech. V poslední době se objevují víc a víc mild-hybridy pracující s napětím 48 voltů. Součástí je i systém start-stop, kdy funkci spouštěče plní motogenerátor, který zároveň nahrazuje alternátor.
Moderní systémy pracují s napětím 48 V, jde o progres
Systém je propojen řemenem a spojen s přídavnou baterií. Řešení má jen samé výhody. Nedochází k prodlevám, u některých značek vypíná motor i za jízdy, takzvaně plachtí. Jde zatím o nové řešení ve větší míře aplikované teprve poslední dva, tři roky, takže hovořit o statistických výsledcích dosud zcela nelze, ale zatím se přechod na 48voltové napětí ukazuje jako velmi chytré a výhodné.