Kolik peněz by stálo, aby stará šunka ze SSSR nechala na silnici za sebou sportovní ikonu německé produkce? Mnoho ne, stačí utratit asi půl milionu korun.
Tuning není na ústupu, jen se od přelomu milénia změnil. Tehdy došlo k absolutními rozmachu úprav automobilů poté, co byl do kin uveden film Rychle a zběsile. Kdejaká parta nadšenců si začala hrát na Dominica a Briana. Lepila na auta bez ladu a skladu obří nárazníky, křídla a podsvícení podvozku. Dnes už je situace trochu jiná. Z jednoho filmu se stala sága na pomezí akčního nářezu a 007. A nadšenci upravují auta lépe než ve filmu.
Tuning nezemřel, žije dál. Ale jinak než dřív
Tuning přestal být spojován s nevkusnými doplňky karoserie, řada úpravců teď dbá spíše na technické ladění, než vzhled. Jako třeba studio RetroFord z Velké Británie. Majitel David, který má k Česku velmi blízko, koupil za pár set liber starý VAZ-2101 z roku 1981. Lada anebo také Žigulík, jak jsme byli tento klenot sovětského automobilového průmyslu nazývat podle jeho jména Žiguli pro tamní trh, vyšel v přepočtu asi na 15 000 Kč.
Nadšenec se rozhodl, že jej částečně zrestauruje, a částečně jej upraví. I když ono slovo „částečně“ není tak úplně na místě, vzhledem k modifikacím, které auto nakonec dostalo. Žiguli přišel na trh v roce 1970, v případě modelu 2101/2102 šlo o první model sovětské automobilky VAZ. Ta připravila osobní automobil na základě Fiatu 124, ovšem s provedením značných úprav a změn.
V Československu šlo o oblíbené, nedostatkové auto
Na trhu se objevil také model 2103, je vidět v červeném laku na naší fotce, jako luxusněji vybavený příbuzný levnějšího předchůdce. Do produkce šly také verze s karoserií kombi. Později se objevila verze 2105 s typicky hranatými předními světlomety. Stav vozu, který měl projít úpravou, byl podle očekávání otřesný. Korozí byly zasaženy snad všechny díly karoserie, podběhy, blatníky. Investice do renovace a úprav spolykala 29 000 dolarů, to je aktuálně v přepočtu asi 540 000 Kč.
Práce na autě trvaly osm měsíců. Žigulík byl snížen, dostal moderní pružiny a tlumiče značky Blistein. Ráfky jsou obuté do nízkoprofilových pneumatik. Do interiéru byla namontována moderní kožená sedadla, řidič sedí za novým sportovním volantem. Zásadní změny samozřejmě proběhly také pod kapotou. Místo v motorovém prostoru opustila původní benzínová dvanáctistovka.
Majitel mohl mít nové auto, investoval ale do sleeperu
Místo standardního malého motoru teď pracuje ve voze 2,3litrový čtyřválec Ford Cosworth Duratec o výkonu 235 koní. Hnací síla jde na zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku z Mazdy MX-5. Do vozu byl namontován samosvorný sportovní diferenciál. Jestli teď umí aut driftovat? Samozřejmě, s touto výbavu není problém hnát Žigulíka dlouhými řízenými smyky.
Aby bylo učiněno bezpečnosti zadost, vůz krotí moderní brzdy. Starý brzdový systém by neobstál v situaci, kdy auto má hmotnost 950 kg a dosáhne na maximální rychlost 240 km/h. Poměr výkonu a hmotnosti je dechberoucí. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá automobil za 4,5, což je mimochodem lepší čas, než za který (4,9 s) dosprintuje na stovku třeba mnohem mladší Porsche 911 Carrera generace 997.