Zlozvyk částečného sešlápnutí spojky ji zničí defacto okamžitě. Mechanik to potvrdil

Necitlivý a agresivní řidičský přístup se velmi rychle podepíše na nákladech na servis. Existují díly, které se zničí během několika rozjezdů.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Otázka životnosti spojky je sporná. Bezpečná hranice bývá obvykle 100 000 km při běžném stylu jízdy. Problémem je však to, že prvotní opotřebení spojky obvykle vůbec není patrné. Začínající poškození řidič nijak nevnímá. To, že je spojka zničená, se projeví až téměř před její celkovou destrukcí. Typické příznaky, jakými jsou rušivé zvuky, škubání při startu či prokluz při rozjezdu, se objeví, až když je situace opravdu špatná.

Spojka u manuální převodovky trpí při každém rozjezdu

Jak předejít zbytečnému opotřebení spojky, pokud to vůbec lze? Co říká na prevenci destrukce spojky expert? „Sešlápnutí spojkového pedálu při zastavení na křižovatce způsobuje zbytečné opotřebení součástí spojkového systému,“ říká odborník na servis evropských a japonských automobilů pan Pavlíček. „Trpí hlavně ložiska a přítlačný kotouč spojky.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Doporučovaným postupem je zastavit na křižovatce, sešlápnout spojku a vyřadit na neutrál. Pak spojkový pedál uvolnit a nestát na něm. „Při sešlápnutí pedálu spojky jsou komponenty vystaveny značnému tlaku,“ říká pan Pavlíček a zároveň poznamenává a pokračuje: „Panuje názor, že je tento tlak zanedbatelný a nepodstatný s ohledem na životnost vozu, já mám ale jiný názor. Potvrzuje to má zkušenost s výměnami spojek v našem servisu.“

Rozjezd do kopce může spojku zničit téměř okamžitě

Je spojka ohrožena ještě nějak jinak? „Popravdě horší než stát na spojce je spojku částečně sešlápnout,“ říká pan Pavlíček. „Výše uvedený tlak při sešlápnutí může být skutečně zanedbatelným v porovnání s tím, je-li spojka zlozvykem přidírána při částečném sešlápnutí. Tím ji lze zničit defacto okamžitě.“ Problematické je nesprávné rozjíždění, zejména do kopce. Typický je případ, kdy řidič zařadí jedničku, chce se rozjet, začne povolovat spojku.

Auto začne couvat a motorista udělá to nejhorší, co může. Lekne se, že auto zacouvá a motor zhasne, tak zásadně přidá plyn. Ovšem ve chvíli, kdy je spojka sepnutá jen částečně. Dojde k prokluzu. „Do kabiny okamžitě pronikne typický zápach spáleniny s chemickým nádechem. Stačí zopakovat takový rozjezd ještě několikrát a je po spojce,“ uvádí pan Pavlíček.

Napodobovat filmové sprinty se nevyplácí, spojka zahoří

Přerušovaná jízda s brzděním a nohou na spojce nebo také částečné sešlapávání při průjezdech zatáčkami je zlozvykem, který spojce škodí. Ale rozjezdy do kopce jsou pro spojku asi tím největším zlem. Horší už jsou jen rádoby sportovní starty, pokouší-li se řidič napodobovat filmy ve stylu Rychle a zběsile. Tedy z nuly, z klidové pozice, brutálně akcelerovat na maximum s plně vytočeným motorem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S plně vytočeným plynem pouští spojkový pedál a snaží se brutálně akcelerovat. „Ke spojce se musí člověk chovat slušně,“ zdůrazňuje expert Pavlíček. „Pouze s citlivým přístupem je opotřebení spojky minimální.“ Naopak razantní a agresivní styl jízdy spojce vyloženě škodí a motoristu čekají opakovaně vysoké náklady za nové spojkové sady.

Chováte se ke spojce citlivě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články