Tyto chyby děláte při řízení nevědomky i vy? Přestaňte. Rozdíl ve spotřebě pocítíte okamžitě

Kdo nechce platit peníze navíc, musí pro to něco udělat. Je důležité odstranit chyby a věnovat se řízení.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Platit za provoz automobilu víc, než je nutné, nechce asi nikdo. Přesto ale řidiči dělají chyby, které jim náklady na jízdu autem zvyšují. Prodražuje se zejména palivo, a to vlivem nesprávného stylu jízdy s přehnanou akcelerací, ale i dalších chyb. Ty lze relativně snadno odstranit, a v důsledku toho platit u čerpací stanice méně peněz. Nejde jen o správné zacházení s plynovým pedálem při běžném rozjezdu.

Řidiči často přicházejí o peníze jen tím, že nemyslí

Vlivů, které ovlivňují spotřebu, je mnohem více. Vhodné je zvládnout co nejvíce aspektů ekonomické jízdy, kombinovat je a dodržovat. Základem pro snížení spotřeby je plynulá jízda a ta se neobejde bez pozorování okolí a předvídání situace. Jak říká odborník na ekonomickou jízdu a instruktor autoškoly pan Petrák: „Když se řidič blíží ke křižovatce, měl by sledovat nejenom svůj semafor, ale také světla pro chodce. Jejich změna napoví, zda se blíží i změna na semaforech pro automobily. Na to by měl řidič reagovat.“ 

iZdroj fotografie: Unsplash

Podle experta by měl také řidič reagovat na chování auta před sebou, s tím souvisí dodržování vhodné vzdálenosti. „Když jede motorista nalepený na auto před sebou, nemůže jet plynule. Musí kopírovat jeho styl jízdy, zbytečně brzdit, zbytečně akcelerovat,“ dodává pan Petrák. S větším odstupem od auta vpředu zvládne řidič jet plynuleji, tedy úsporněji. Brzdění motorem, plachtění, start-stop? Ano, jistě, to jsou důležité aspekty, některé přímo navazují na nutnost předvídání.

Základem je sledovat okolí a předvídat situaci

Když se řidič blíží například ke křižovatce, měl by včas brzdit motorem. Pak nejde palivo do válců, spotřeba klesá. Je to ekonomičtější, než když řidič jede pod plynem a na poslední chvíli šlápne na brzdu. Mimochodem tím motorista šetří nejenom palivo, ale i brzdové destičky. Používání systému start-stop určitě snižuje spotřebu, byť je diskutabilní opotřebení jiných částí automobilu.

Má-li automobil funkci plachtění, tedy jízdu na setrvačnost s vypínáním válců, je to také prostředek, jak zajistit pokles spotřeby. Nevhodné používání klimatizace může zvýšit spotřebu paliva, proto je dobré naučit se ji používat správně. Než nastartovat auto a na místě nechat kabinu zcela vychladit, je lepší se rozjet. Nastavit klimatizaci na minimální rozdíl proti teplotě okolí, větrat okny.

Používat klimatizaci ano i ne

Tento přístup podle některých odborníků snižuje spotřebu až o deset procent. Na druhou stranu při vysokých rychlostech už se jízda s otevřenými okny prodraží, protože dochází k porušení ideální aerodynamiky vozu. Zde se vyplatí volit zlatou střední cestu. Za pomalé jízdy vyvětrat okny, při vyšším tempu volit spíše decentně zapnutou klimatizaci. Dalším prohřeškem proti ekonomické jízdě je ignorování kontrol technického stavu auta před jízdou.

iZdroj fotografie: RNDr. Tomáš Labloň pro AutoŽivě

To neznamená, že by měl člověk před cestou na víkend vyrazit do servisu. Ale stačí zkontrolovat tlak v pneumatikách. Říká se, že tlak nižší o 0,5 baru může zvýšit spotřebu až o pět procent. Starý filtr a svíčky se mohou projevit zvýšením spotřeby až o deset procent, vadné brzdy mohou drhnout a také pracovat proti ideální spotřebě. Poslední chybou je, když řidič neplánuje trasu cesty.

Střešní nosič jen na nejnutnější cestu, pak sundat

Stačí použít vhodnou aplikaci a vyhnout se zácpám. Volit jízdu po okresní silnici, ne pod dálnici, kde je spotřeba obvykle vyšší. Zde samozřejmě platí, že u každého auta je to podle typu trochu jinak. Ale jezdit nižší než maximální povolenou rychlostí je úsporné. V neposlední řadě by neměl řidič ignorovat díly karoserie, které nelícují a zvyšují aerodynamický odpor. A samozřejmě střešní nosič montovat na zahrádku pouze pro nutnou cestu, nejezdit s ním zbytečně naprázdno.

Jak úsporně jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články