Jedna barva signalizuje, že je vše v pořádku, všechny ostatní barvy říkají, že se jedná o poruchu nebo poškození.
Existuje jediná správná barva výfukových plynů, a to transparentní nebo lehce šedá. Pokud se kouř z výfuku barví do jakéhokoli jiného odstínu, není to v pořádku. Bezbarvé výfukové plyny nejsou důvodem k obavám. A pokud je auto staré, tak je v pořádku i mírně šedivý kouř. Mnohem horší je, když jsou výfukové plyny bílé, šedé, černé nebo modré. To indikuje poruchy nebo opotřebení motoru a řidič by se měl mít na pozoru.
Optimální kouř z výfuku není téměř vidět, není cítit
Mechanici vždy věnují barvě kouře pozornost a umí podle ní detekovat druh závady. „Bílá barva říká, že je třeba zkontrolovat hladinu chladící kapaliny,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček, a pokračuje, „nicméně malé množství bílého kouře by nemělo vyvolávat obavy o stav motoru.“ A to bez ohledu na povětrnostní podmínky, často se bílý kouř objevuje při raním nastartování, delší zastávce nebo v zimě.
Je to výsledek odpařování vody zbývající ve výfukovém systému. „Po dosažení provozní teploty výfukové plyny většinou ztrácejí barvu,“upřesňuje pan Pavlíček, „pouze u velkých a starých motorů přecházejí v lehce šedou barvu.“ Jestliže však bílé výfukové plyny vycházejí z koncovky delší dobu, a zejména po zahřátí motoru, je to již důvod k obavám. Chladivo vstupuje do spalovacích komor. Vyplatí se zkontrolovat jeho hladinu v nádrži nebo chladiči.
Ne vždy je problém s filtrem pevných částic DPF
Pokud je hladina příliš nízká může to znamenat poškození těsnění hlavy. Na vině může být i EGR ventil s chladičem. Černý kouř vzniká nejčastěji při provozu naftových agregátů, respektive při vysoké zátěži laděných motorů. Pokud kouří jen při akceleraci, není se čeho bát. Jde-li však z výfuku černý kouř nepřetržitě, může to znamenat přítomnost sazí ve výfuku. Věc nutně nemusí souviset s filtrem DPF.
Může se jednat o opotřebované vstřikovače které dávají přílišné množství paliva, zejména u starých a hodně ojetých aut. „Černý kouř znamená, že motor běží na příliš bohatou palivovou směs“ říká pan Pavlíček, „a nezáleží na tom, jestli jde o benzín nebo diesel.“ U benzínového auta může být černý kouř způsoben mimo jiné problémy s funkcí sacího systému nebo s poškozenými vstřikovači, hlavně u jednotek s přímým vstřikováním.
Turbodmychadlo lze demontovat a repasovat
Nebo může jít o poruchu lambda sondy. Kouř modré barvy téměř pokaždé znamená, že se do spalovacích komor dostává nadměrné množství mazacího oleje. Důvodů může být několik. Tím prvním je samotné opotřebení komponent pohonné jednotky. Může jít také o opotřebení turbodmychadla, kterým uniká olej. Stačí opravit díly. Intenzivní šedá barva říká, že by člověk měl vyrazit k mechanikovi.
Ovšem není důvod k panice. Problém se týká vozů s benzínovými motory, jde o příliš bohatou směs. Šedý kouř také mže indikovat, že se do spalovacích komor dostala chladící kapalina. Vnímat je třeba i zápach kouře. Nasládlý výraz dýmu signalizuje poruchu těsnění hlavy, ucpaný filtr DPF, zápach jak zdoby před Sametovou revolucí připomínající staré Trabanty, není nic jiného než přebytečný olej ve výfuku.