Mají podomácku vyrobené cedule „Zákaz parkování“ smysl? Paradoxně ano, ale pokuta nehrozí

Bránit se před nežádoucím zablokováním vjezdu do garáže lze, byť jenom s malou účinností. Cedule pomůže.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Parkování, zejména ve velkých městech, je obvykle problematické. Aut je více než parkovacích míst a řidiči často odstaví automobil i tam, kde by neměli. Někdy před vjezdem do garáže, ve výjezdu ze dvora či před vjezdem do vnitrobloku. Majitelé nemovitostí reagují na takovéto hulvátské chování tím, že na dotčená místa umísťují cedule a nápisy. Například „Neparkovat, vozidlo bude odtaženo“ a podobně.

Co dělat, když člověk narazí na hulváta? Možnosti jsou

Jindy se jedná o mnohem prostší nápisy „Zákaz parkování“. Jakou váhu mají tyto nápisy, může být vozidlo skutečně odtaženo a hrozí pokuta za porušení zákazu parkování„Chápu frustraci, kterou majitelé nemovitostí pociťují,“ říká expert na městkou dopravu a infrastrukturu, Ing. Cacek, a pokračuje, „zejména protože v exponovaných lokalitách se například před vjezdem do garáže může střídat auto za autem. Existuje možnost nechat auto odtáhnout, ale automatický nárok poškozený nemá.“ 

iZdroj fotografie: Juandev / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokud někdo nalepí ceduli neparkovat jen tak na zeď podél silnice, velkou váhu to nemá. Místní úpravu definují pouze homologované a schválené dopravní značky. Očekávat, že by nějaký řidič respektoval takový nápis, nelze. Ovšem přesto mají podomácku vyrobené cedule nebo cedule zakoupené například v hobby marketu smysl. Nejprve je třeba říct jedno. Pokud majitel domu nalepí na vrata garáže plastovou značku s nápisem „Zákaz stání“, a klidně i se znázorněním dopravní značky, není to důvod k udělení pokuty.

Vjezd na soukromý pozemek musí být viditelně označen

Pokud na takovém místě někdo zaparkuje, policie ho nebude automaticky pokutovat. Z dalšího úhlu pohledu, pokud vozidlo brání průjezdu a tvoří překážku provozu, může být odstraněno. A to na náklady jeho provozovatele. Čili pokud někdo zaparkuje autem jinému před vjezdem do garáže, majitel garáže může nechat toto vozidlo odtáhnout. Může, nemá na to nárok.

iZdroj fotografie: harry_nl / Creative Commons / CC-BY-SA

Postup je takový, že by měl majitel zablokovaného vjezdu zavolat na linku městské policie a věc nahlásit. Hlídka by pak na místě měla situaci zhodnotit a zde je to na posouzení strážníka, zda nechá automobil odtáhnout„Tady už se vyplatí mít ceduli na vratech,“ říká Ing. Cacek, „aby bylo zřejmé, že řidič věděl a mohl poznat, že parkuje před vjezdem.“ Problémem je nedostatečné označení vjezdu, chybějící nájezdový obrubník či namísto brány jen tak natažené pletivo.

Zde může dojít k situaci, že strážník městské policie odmítne vozidlo nechat odtáhnout. Základem tedy je, aby byl vjezd na soukromý pozemek z pozemní komunikace jasně a zřetelně identifikovatelný pro každého řidiče. Variantou je požádat správu komunikací o nakreslení tzv. žlutých pruhů před vjezd do garáže. Avšak není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Majitel nemovitosti musí projít poměrně náročným úředním procesem.

I když to dobře dopadne, není to akce na pár minut

U takto označeného vjezdu se nelze z pozice parkujícího vymlouvat, že „to nevěděl, že tam stát nemůže.“ Bohužel řidiči, kteří chtějí zaparkovat jen na pár minut, nebudou respektovat ani takovéto značení. Jsou si vědomi toho, že než poškozený zavolá na policejní linku a než hlídka dorazí, mají minuty, někdy dokonce desítky minut na to, aby svou věc vyřídili a v klidu odjeli. Naopak poškozený si může být téměř jistý, že když se rozhodne konat, nebude mít vjezd volný za pět minut.

i

Zde je třeba pomyslně zdvihnout varovný prst směrem k poškozeným majitelům nemovitostí. I když při opakovaném každodenním blokování vjezdu může jít o opravdu psychicky náročnou zátěž, nelze se mstít na zaparkovaných autech. Jsou případy, kdy majitel garáže například utrhl stěrače, propíchl pneumatiku nebo nastrkal do zámků zápalky, a pak musel platit náhradu škody. Nefungují ani lístečky za stěrač jako mírnější verze vychovávání hulvátských řidičů. Téměř jistě jde o motoristy, kteří neparkují v místě pravidelně, přijedou jednou a už se sem nikdy nevrátí. 

Zaparkovali jste někdy někomu před vjezdem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články