Jednoduchý trik, který spoléhá na běžné kuchyňské vybavení. Prý dokáže překazit sofistikovanou krádež auta.
Nejjednodušší cesta pro zloděje, jak někomu vykrást nebo ukrást auto, je mít klíč. V dnešní době, kdy většina automobilů funguje na dálkové ovládání, už ani fyzický klíč není potřeba. Stačí stát se správným vybavením dost blízko. A pak už je vše jen otázkou několika okamžiků.
Jak se vyvíjí ochrana před krádežemi, zlepšují se i zloději
Dálkové bezklíčové odemykání a zamykání automobilu se nechal patentovat v roce 1981 Paul Lipschultz, člověk, který pracoval pro dodavatele bezpečnostních komponent pro automobilový průmysl. Systém fungoval na principu ručního ovládání, které vysílalo infračervené signály do auta a tím ho odemykalo či zamykalo. V osmdesátých letech pronikl systém dálkového přístupu do řady automobilek a jejich modelových řad.
Přijali ho za svůj výrobci po celém světě, od Fordu po Nissan. V roce 1995 byla infračervená technologie nahrazena systém krátkovlnného rádiového vysílání. „Tím je definována jejich funkčnost,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček, „klíček musí být v dosahu cca 5 až 20 metrů.“ Po stisknutí ovladače je vyslán kódovaný signál do příjímací jednotky ve vozidle.
Infračervený signál byl nahrazen rádiovými vlnami
Většina systémů pracuje na frekvenci 315 MHz pro vozy vyrobené v USA a na 433,92 MHz pro evropské a asijské vozy. Většina automobilů vydává signál, že bylo auto zamčeno, typicky jde o dvojité bliknutí nebo dvojité pípnutí. Popřípadě obojí, a většinou jde výběr signálu nastavit. Pro zamčení pak obvykle auto jednou blikne, jednou pípne. Moderní vozy od devadesátých let signál šifrují, aby nedošlo k jeho zneužití.
Nicméně to se právě děje, zlodějům stačí stát v blízkosti se speciálním zařízením. Umí signál zachytit. Takže pokud někdo parkuje auto hned pod oknem a klíček má v dosahu auta, může zloděj signál mezi klíčkem a vozem zachytit. A zneužít pro odemčení. Naštěstí existuje způsob, jak se jednoduše chránit, například ukládat klíček do speciálního pouzdra. Anebo zkusit levnější styl.
Kutilové přišli na to, jak se podomácku krádežím bránit
„Ten pochází z polského prostředí, dokonce ho doporučovala i samotná policie,“ říká expert Pavlíček. Trik funguje v tom, že se klíček obalí klasickou potravinářskou aluminiovou fólií. „Vyzkoušel jsem uvedený postup a musím říct, že fungoval, ale ne stoprocentně,“ říká pan Pavlíček, „udělal jsem pokus asi na deseti různých autech a u některých ochrana alobalem fungovala a u jiných ne. Na důvod jsem nepřišel.“
Hliníkový obal má zabránit tomu, aby signál, který dálkový ovladač vysílá, byl zachycen třetí osobou. Jestli to funguje každému? Není nic jednoduššího než aby to ten, kdo má zájem, sám vyzkoušel. Pokud se navíc čtenáři podělí o své zkušenosti, zda to funguje nebo nefunguje, může z toho vzniknout zajímavá statistika.