Jednání některých prodejců automobilů v Německu má do korektnosti dost daleko. Vydat se tam bez zkušeností a bez přípravy může skončit nepříjemným vystřízlivěním.
Po čerstvě navázané spolupráci s Gieldou Klasykow, evropským specialistou na výjimečně zachovalá auta, jsme tentokrát zůstali doma. Přes několik tipů a skvělých doporučení jsme nakonec zavolali Davidu Kubrtovi, jenž se dovozem aut z Německa zabývá 25 let. A nejen to, pořizuje ze svých cest a prohlídek videa, v nichž zábavnou formou přibližuje svět bazarů, aut a jejich prodejců. A z nichž je i laikovi za chvíli patrné zejména jedno: tato práce opravdu není pro laika. Pojďme se na jeden takový případ podívat společně.
První Audi překvapilo, lidé kolem něj ještě víc
O co v něm šlo? David nás vezme na prohlídku tří aut. Prvním je čtyřdveřová Audi A5, v černé metalíze a velkých, dvacetipalcových kolech. Rodinný bazar, auta „na štěrku“ před domem, na první pohled nic neobvyklého. Ne každý má možnost velkého prostoru. Co však zarazí je to, jak se postupně otáčí vztah prodávajících k týmu Davida Kubrta, jak se začne argumentovat prohlídkou u lékaře, jak prodejce staví kupující pod časový tlak, aby to celé nakonec korunovali požadavkem 50 euro za projížďku. Neserióznost? Absolutní.
Ta snad když čekám na příjezd kupce auta za půl milionu, a vím, že budu muset někam odjet, tak si za sebe někoho seženu, nějak se domluvím, cokoli. Auta nejsou rohlíky, aby se kupovala v rychlosti večer v Lidlu pět minut před zavíračkou. A požadavek 50 euro je už pak úplně zcestný. Prodávající dále trvali na přepisu „na firmu“, v čemž je jeden skrytý háček: v případě soudních sporů by to celé bylo složitější a dražší, než v běžném, občanskoprávním vztahu. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Finální verdikt: Audi po Ibrahimovi nebrat
David se dále věnuje detailní prohlídce Audi A5, kde podle nízkoprofilových gum (s datem výroby 2019) a zápisu nového majitele Ibrahima ve stejném roce je zřejmé, že nový majitel chtěl poněkud agresivnější look. Podle dokladů ale hlavně přestal jezdit do značkového servisu Audi a zvolil levnější, neautorizovanou cestu. A tím i levnější komponenty, brzdy a další. Jinými slovy, s tímhle konkrétním Audi to šlo od roku 2019 trochu s kopce, což tak trochu i potvrdil lehce arogantní přístup bazaru. Finální verdikt? Jedeme na další, když tak se vrátíme.
Další v pořadí: BMW 520d xDrive
Dalším autem bylo BMW pětkové řady s dvoulitrovým motorem a pohonem všech kol, kterému v zásadě nic nebylo a zcela seriozní byl i přístup prodejce. Tedy to, co by asi měla být samozřejmostí. Nekupují se tady přece auta za 500 euro, naopak, všechny tři vozy byly celkem zánovní auta vyšší střední třídy, navíc prémiových značek. A i kdyby to byla auta za 500 euro, i tak člověk čeká minimálně nějakou slušnost a obchodní profesionalitu. Kávu, klid na prohlídku, bezplatnou projížďku a maximální součinnost. To snad není nic tak nereálného.
A i když slovy Davida Kubrta má „pětkové“ BMW mít třílitr, pro někoho je naopak volba základního, úspornéo motoru v karoserii velkého kombi s pohonem čtyř kol lákavá. A dokážeme jej zcela pochopit. Navíc od dob motoru M57 v BMW 530d E39 ušly dvoulitrové motorizace od BMW kus cesty a jejich výkony jsou (pro běžného uživatele) více než dostatečné. Toto konkrétní BMW má navíc „Webasto“, což je v Čechách synonymum pro nezávislé topení. A tedy komfort zvyšující doplněk. A i jinak se zdá, že tahle „pětka“ je v pořádku.
Zkušenosti se nedají ničím nahradit
V průběhu videa začíná být patrné, co při těchto obchodech potřebujete zřejmě ze všeho nejvíc: zkušenosti. Potřebujete vědět, kam se podívat, kam posvítit baterkou, jak moc mohou být sjeté pneumatiky na okrajích a jak poznat levné a neznačkové a jak originální brzdy. A odhadnout, jak to může souviset se změnou majitele v technickém průkazu. Což je něco, co načerpáte a získáte jen za tisíce absolvovaných cest a prohlídek a po desítkách let zkušeností, tohle se dost dobře naučit nedá.
Třetí auto v pořadí – další Audi A5
Třetím autem byla „záložní“ Audi A5, která už se na první pohled jevila lepší, než ta po Ibrahimovi. Zachovalý interiér, neprosezené sedačky s nezborcenými bočnicemi značily drobnou řidičku, která byla dle technického průkazu druhou majitelkou. David jí popisuje jako „dámu v kostýmu“, které většinou auta opravdu neničí. Právě ona (na rozdíl od Ibrahima) pravděpodobně volila i menší kola, celkově možná měla i klidnější způsob jízdy. A Audi po ní náhle vypadala výrazně zachovaleji, než první, černý exemplář.
Jazyková vybavenost je nutná, jinak jste v nevýhodné pozici
Krom znalostí o autech je v těchto případech nutná i znalost řeči, ne všichni prodejci umí anglicky a jazyková bariéra bude nahrávat pochopitelně druhé straně, nikoli vám. O podepisování něčeho, o čem naprosto přesně nevíte, co to znamená ani nemluvě (důrazně nedoporučujeme, „drahých podpisů“ bylo opravdu dost). Pokud jste si tedy našli na německých serverech vaše vysněné auto, nejste v němčině „zrovna doma“ a chystáte se cestu pro něj pojmout jako výlet, tak se ještě jednou zamyslete.
Výsledek (minimálně co se auta týče) by totiž nemusel dopadnout podle vašich představ. Speciálně v Německu je mnoho prodejců aut původem z Turecka a nic krom (za léta pobytu naučené) němčiny a svého mateřského jazyku neumějí, angličtina bývá přítomna jen u mladší generace. Navíc němčina (speciálně slangová u prodejců aut) kdesi u Mnichova a němčina, jež se učí coby „Hochdeutsch“ v českých školách jsou v zásadě docela odlišné jazyky.
Německé smlouvy, německé právo a jurisdikce
A ještě jedno úskalí: pohybujete se na území Německa, prodeje se řídí německou legislativou a podléhají německé jurisdikci. Jakákoli pozdější reklamace bude extrémně složitá, pokud se k ní prodejce nepostaví jasně čelem. A neuzná vaše požadavky a případnou chybu neodstraní ve své režii. Při úředním vymáhání práva budete proti německé firmě vždy v nevýhodě (na konto procesní neznalosti), o soudních sporech ani nemluvě. Najmutí advokátní kanceláře se specializací na zahraniční právo pak bývá extrémně finančně náročné. A vyžaduje finanční rezervy a dává smysl jen u předem jasně vyhraných sporů (a drahých modelů aut).
Několik rád na závěr
Na závěr našeho článku o nákupu vozidel jsme pro vás jako shrnutí připravili několik rad a tipů, najdete je v našem tradičním infoboxu. Držíme vám palce, ať máte šťastnou ruku při nákupu!
Rady pro nákup ojetého automobilu – Německo
- pokud to je jen trochu možné, trvejte na úplné servisní dokumentaci
- přiložené faktury, dokládající provedené opravy jsou vítaným bonusem
- prohlídku vozidla proveďte opravdu důkladně, pokud si nejste jisti, na co a jak se zaměřit, vezměte si s sebou odborníka nebo to svěřte specializované firmě. Jakmile jednou auto koupíte, zaplatíte a dovezete jej do Čech, budou jakékoli reklamace velmi složité. Smlouvy s německou firmou podepsané v Německu se řídí německým, potažmo evropským právem a podléhají německé jurisdikci. Bez detailní znalosti práva budete při reklamacích vždy nevýhodné pozici
- nenechte se odbýt ujišťováním, že je to to „alles klar“ nebo „mit diese Auto ist kein Problem“. Důvěřujte, ale prověřujte.
- ujistěte se, že přesně víte, co podepisujete a jaké z toho pro vás plynou závazky pro vás a jaké pro prodávajícího
- mějte s sebou vždy finanční rezervu pro jednání na úřadě a případná další nutná finanční vydání. Německá policie bývá při přestupcích nekompromisní a nesmlouvavá, váš český pas to spíše umocní, než cokoli jiného
- držíme vám při nákupech aut v Německu palce a přejeme hodně štěstí!