Zápach v interiéru auta je nesnesitelný, ovšem zapnout uzavřený okruh může být někdy velice riskantní.
Režim recirkulace vzduchu je velmi užitečný systém, který je součástí ventilace v autě. Uzavírá jinak otevřený okruh a zabraňuje pronikání vzduch u z okolí do interiéru auta. Na první pohled neškodná záležitost, ale věci mohou být trochu jinak. Je tady jedna obtíž. Zásadním problémem je, že řidič ani cestující nejsou schopni někdy určit, kde je vzduch čistější, jestli v kabině anebo venku.
V kabině vozu by měl být neustále čistý vzduch
Kromě aromatických složek vzduchu, které jasně napoví, jsou součástí atmosféry i spodiny z výfuků, které jsou toxické, bez barvy a zápachu. Je tedy důležité vědět, kdy zapnout cirkulaci vzduchu v interiéru vozu a kdy ji naopak vypnout. V běžném režimu, ve kterém klimatizační systém automobilu pracuje převážnou většinu času, využívá ventilace okolní vzduch. V režimu recirkulace je vzduch odebírán z kabiny.
Když proudění vzduchu nevstupuje do vozu zvenku. Ale cirkulují v uzavřeném prostoru kabiny. Zahřívají se mnohem rychleji. Právě z tohoto důvodu je v zimě při startování zapínán režim recirkulace. Aby se vzduch v kabině rychleji prohřál. Nejčastěji se používá funkce recirkulace pro zamezení pronikání nepříjemných pachů do kabiny. Když se například při jízdě ve špičce, v koloně či v ucpaném městském centru zjeví stará dodávka s oblakem kouře u výfuku.
Recirkulace pomáhá, když do kabiny proniká zápach
Okamžitě řidič intuitivně mačká tlačítko s piktogramem recirkulace. Dojde k uzavření klapky přívodu vzduchu z okolí a zablokování nežádoucích pachů. Ovšem existuje případ, kdy je třeba recirkulaci okamžitě vypnout. V okamžiku a v situaci, kdy řidič zaznamená zápach štiplavého charakteru, znamená to, že se do kabiny dostaly škodlivé výfukové plyny. Se zapnutým systémem recirkulace z kabiny ovšem nikam nezmizí.
V takovém případě je nejlepší okamžitě se vzdálit od zdroje výfukových plynů. To je komplikované třeba v městské zácpě, ale v rámci možností, alespoň změnit pruh. A hlavně okamžitě vypnout režim recirkulace, zapnout klasický režim přívodu vzduchu, na maximum. Co nejrychleji vyvětrat zplodiny, které se do kabiny dostaly.
Pozor na jedovaté oxidy, mohou proniknout od výfuku
Důležité je zapnout recirkulaci, například pří jízdě v jemném písku v létě, ale také například v zimě, při průjezdu vesnicí, kde se topí pevnými palivy a do kabiny pronikne jemný popílek. Pak je ale zásadní funkci zase vypnout, protože by jinak došlo k zamlžování oken. Z příčiny omezeného větrání. Čím více lidí ve vozidle v tu chvíli bude, tím rychleji stav zamlžení nastane.
„Na tohle si musí dávat řidič pozor,“ říká specialista na servis ojetých aut, pan Pavlíček, „faktem je, že některá stará auta vozy po nehodě, mají špatné slícované díly karoserii či degradované těsnění, a systém recirkulace u nich nefunguje.“ Jedná-li se o zásadně proděravěné auto, pak do něj vnikají výfukové zplodiny zřejmě během celé jízdy a pak je vhodnější recirkulaci nepoužívat, větrat plně staženými okny. Velice nebezpečné to je v případě CO2.
Jedná o jedovatou látku, která je přítomna ve výfukových plynech, je bez barvy a zápachu. Řidič ani posádka ho necítí, i když by byl v interiéru přítomen. V případě porouchaného automobilu se kategoricky nedoporučuje systém recirkulace používat. Automobil s výfukovými plyny, když tyto pronikají do kabiny automobilu, díky špatnému technickém stavu, by režim recirkulace proměnil v plynovou komoru.