Pouhá dvě ramena, nikde žádné dopravní značení. Přesto ale křížení dělá velký problém s tím, kdo má přednost a jede první.
Některé křižovatky jsou svou koncepcí skutečně složité a komplikované. Obvykle jde o ta křížení, která obsahují více než dvě se protínající silnice. Navíc jsou na místě tramvajové koleje. Někdy věc nezjednodušuje ani dopravní značení, zejména pokud se hlavní silnice netáhne rovně, ale v křižovatce zahýbá.
Složitost křižovatky někdy nesouvisí s počtem silnic
Provedli jsme rychlý průzkum mezi vybranými čtenáři a ukázalo, že takto jednoduchá křižovatka dělá ve skutečnosti problém 65 % dotazovaných. Je to skutečně jednoduchá silniční kombinace. Jedna silnice a druhá na ni navazuje v kolmém úhlu. Nikde žádné dopravní značení. Takže se bude řídit pravidlem pravé ruky. Jak vyplynulo z našeho průzkumu, tak většina chybujících uvedla, že první projede křižovatkou automobil zelené barvy.
Následovat bude červený vůz a po něm jako poslední ten modrý. „Ve skutečnosti by v takovém pořadí došlo k dopravní nehodě,“ říká odborník na jízdu automobilem, pořadatel řidičských školení a automobilových závodů AmaterCup, pan Petr Menzl. „Podle mého názoru je to spíše teoretický chyták z testů autoškoly, než odraz skutečnosti.“ Vysvětlení je totiž relativně snadné a podle experta řidič, který má něco naježděno, by nezaváhal.
Pravidla je třeba dodržovat, selský rozum pomůže jen někdy
„Stačí si představit sebe sama na místě, řidič si uvědomí, kdo projede křižovatku, v jakém pořadí,“ vykládá odborník. Je to jedna z mála křižovatek, u které se vyplatí vsadit na takzvaný selský rozum. Jedna za variant by mohla být, že první projede křižovatkou ten, kdo se na místě objeví jako první. Ale to je špatně. Nejenom že žádné takové pravidlo neexistuje. Bylo by to naopak velmi riskantní se takovým postupem řídit a určit, kdo přijel na křižovatku jako první.
Navíc by to řidiče motivovalo k tomu, aby do křižovatek spěchali. Některá pravidla jsou jasná, respektive jsou platná obecně. Platí přednost zprava. A také platí přednost protijedoucího automobilu, jestliže řidič odbočuje doleva. Správný postup je ten, že do křižovatky jako první najede řidič červeného automobilu, dává přednost řidiči v zeleném voze. Ten ale musí dát předost modrému automobilu.
Řidič najede do křižovatky, ale neprojede ji a dává přednost
Každopádně vše zahájí řidič červeného auta, rozjede se, ale obratem zastaví, když najede do křižovatky. Jakmile je červený automobil v křižovatce, nemá řidič modrého automobilu po pravé ruce nikoho, komu by měl dávat přednost. Projede tedy křižovatkou jako první. Pak projede křižovatkou zelený automobil, protože už i ten nemá nikoho, komu by dával přednost zprava. A jako poslední projede křižovatkou červený automobil.