Policie může vyhledávat v systému, kdo dluží na pokutách. A pak mu zabaví SPZ nebo odstaví auto, není to ale málo?
Málokdo to ví, ale od 1. ledna 2022 vešel v účinnost zákon č. 418/2021 Sb., který novelizoval zákon o Policii České republiky, zákon o Celní správě České republiky, zákon o obecní policii a zákony související. Díky tomu policisté a celníci získali nové oprávnění. Mohou vyžadovat při silniční kontrole zaplacení nezaplacené pokuty za dopravní delikty. Jak ale policisté zjistí, jestli má řidič nějaký neuhrazený přestupek? Jedno slovo, CEPAN.
Kdo neplatí pokuty, stejně jednou bude muset srovnat účty
CEPAN je centrální evidence přeplatků a nedoplatků. Pro stát je to nástroj pro vymáhání povinností lidí, kteří spáchali přestupek. Jeho zavedení vedlo ke zvýšení výběru nedoplatků. Pokud o něm ještě někdo ze čtenářů neslyšel, tak díky němu bylo za uplynulý rok odebráno 215 registračních značek. Konkrétní případ pro jasné pochopení. Řidič jel a byl zastaven policejní hlídkou, protože neměl uhrazený dálniční poplatek.
Při lustraci řidiče policie v systému zjistila, že provinilec dluží za starší pokutu. Řidič tedy musel zaplatit jak aktuální pokutu, tak doplatit tu starou. Kdyby to neudělal, hrozilo by mu buď odnětí registrační značky nebo odstavení vozidla a nasazení takzvané botičky. To by probíhalo tak, že by mu policista, a pozor, také strážník městské policie, mohl nařídit jízdu na nejbližší bezpečné místo a tam automobil zablokovat.
Dlužník buď zaplatí nebo má smůlu a neodjede
Věc se týká jak řidičů, fyzických osob tak provozovatelů vozidla, zde jde o fyzické podnikající i právnické osoby. Musí se jednat o nedoplatky na pravomocných pokutách, které byly uloženy podle některého z těchto zákonů. Jednak zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, např. za překročení nejvyšší dovolené rychlosti, jízdu na červenou, nesprávné parkování, telefonování za jízdy, předjíždění vozidla tam, kde je to zakázáno, nedání přednosti, porušení omezení jízdy některých vozidel, přestupky v rámci objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla a další).
Dále zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (např. za užití zpoplatněné komunikace bez uhrazení mýtného nebo časového poplatku, za řízení přetíženého vozidla a další). A zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě (např. za nevedení záznamů o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, předložení neplatného dokladu, přestupky spojené s přepravou nebezpečných látek a další).
Platit je možné hotově nebo kartou. Ale na místě a hned!
Procesně by to na místě probíhalo tak, že policista, celník či strážník obecní policie může při kontrole žádat po řidiči kontrolovaného vozidla uhrazení nedoplatku i nedoplatku provozovatele tohoto vozidla. Co nastane při nezaplacení, už bylo uvedeno výše. Jak zaplatit? Hotově nebo platební kartou. Na místě. Čili scénář se zabavenou registrační značkou nebo nasazenou botičkou auta nastane i v případě, kdy řidič sice je ochotný zaplatit, ale nemá hotovost nebo kartu.
Člověku, který přemýšlí nad věcmi dále a do hloubky, může v hlavě vyvstat otázka, zda nemůže dojít k zabavování aut jako takových, a dalšího majetku. Není to možné, ne v rámci našeho právního systému. Policie může věc dočasně zablokovat, například botičkou. Automobil je nadále majetkem řidiče, respektive provozovatele. Může odebrat registrační značku, ta totiž řidiči nepatří.
Ale zabavení majetku ve smyslu konfiskace je u nás nerealizovatelné. Určitě ne tím způsobem, že by řidič přišel díky aktivitě městského strážníka o své auto. Funguje to, že může dojít k zabavení automobilu, respektive majetku z nelegální činnosti, ale to není tak jednoduché a nemže o tom rozhodnout jeden policista. Zabavení majetku je relativně dlouhý a složitý soudní proces, rozhodně delší, než je pět minut u krajnice silnice. To, že by policie reálně zabavovala na sinici soukromý majetek, nehrozí. Zatím.