Pokud se řidič s automatem spolehne pouze na samočinný režim, zaplatí zbytečně víc za palivo. A také z brzdové destičky.
Manuální převodovka je v autech jakási klasika, samozřejmost. Naopak samočinná převodovka je považována za ukázku vyššími míry komfortu, aby ne, když řidič nemusí vůbec namáhat pravou ruku pro změnu rychlostních stupňů. Nicméně některé automobily s automatickou převodkou mají funkci označenou písmenem M. Volič lze mimo klasické schéma P-R-N-D přepnout do této M-pozice a využívat automatickou převodovku efektivněji.
Manuál nebo automat? S tím druhým se řidič nepředře
Co písmeno M znamená a jak mechanismus v tomto režimu správně používat? Automatická převodovka je navržena tak, aby řidiči usnadnila život. Původně měly automaty pár stupňů, dnes sofistikované a moderní automaty disponují až deseti rychlostmi a dvěma spojkami. Řazení je tak bleskurychlé, rychlejší, než zvládne řidič manuálně. Přesto ale existují situace, kdy motorista převezme řazené do svých rukou a kvalty volí sám. Typicky při jízdě s naloženým autem do kopce, při sjíždění kopce nebo při přípravě na efektivní předjížděcí manévr.
Správně podřazování, popřípadě udržování aktuálního rychlostního stupně může být nesmírně důležité. Nastavení automatické převodovky lze přepnout do režimu manuální volby převodového stupně přesunutím voliče do polohy popsané písmenem M (od slova Manual). To platí i pro automatizované, respektive robotizované manuální převodovky. I pro plynule měnitelné převodovky s funkcí simulace převodových poměrů, tedy mechanismy typu CVT.
Měnit (virtuální) stupně jde i u bezestupňových systémů
V režimu M má řidič plnou kontrolu nad volbou rychlostních stupňů – pohybem řadicí páky vpřed a vzad nebo stisknutím pádel za volantem může řadit nižší nebo vyšší rychlostní stupně. „Neexistuje ale žádná dohoda, zda pohybem dopředu volit nižší stupně a pohybem k sobě vyšší anebo naopak,“ říká odborník na sportovní jízdu automobilem a pořadatel amatérských automobilových závodu AmaterCup, pan Menzl, „automobilky to mají různě.“
Na tom, jestli podřazovat dolů pohybem vpřed anebo k sobě záleží. „U závodních aut to je tak, že se podřazuje pohybem páky dopředu, vychází to z logiky, že řidič jede do zatáčky a brzdí,“ vysvětluje expert, „a souhlasně s tím pohybem podřazuje, svou logiku to má i u běžných aut.“ Většina běžných automobilů to má opačně, než je zvykem u závodních aut, sportovně laděná auta to mívají v souhlasném směru se závodními speciály. Zvyknout se dá asi na obě možnosti.
Přetočení motoru do omezovače hlídá elektronika
Elektronika hlídá, aby nenastala pro mechanismus nebezpečná situace – při příliš nízkých otáčkách automaticky podřadí, nedovolí příliš brzké manuální podřazení a u mnoha modelů po vytočení motoru na omezovač přepne na vyšší rychlostní stupeň. „Opět ale platí výjimky,“ říká pan Menzl, „skutečně sportovní automobily v manuálním režimu, někdy podpořené sportovním nastavením, drží i v omezovači a rychlost neodřadí.“ Chce-li řidič vypnout režim manuálního řazení, jednoduše přesune řadicí páku, tedy volič převodovky, z polohy M do polohy D.
Má-li automobil pádla řazení pod volantem, platí pro ně podobná pravidla jako pro řazení voličem převodovky. Návrat do plně automatického režimu pak probíhá obvykle tím, že řidič zatáhne za obě pádla současně. U mnoha modelů lze manuální režim aktivovat bez přesunutí páky do polohy M. Stačí stisknout řadicí páku za volantem, aby převodovka podřadila nebo přeřadila nahoru. Po určité době nepoužívání páky nebo pádel se převodovka automaticky vrátí do automatického režimu. V režimu M by naopak mělo řazení stále probíhat v režii samotného řidiče.
Proč tedy automatickou převodovku používat i v režimu M? Při jízdě s nákladem bude jízda plynulejší a pohonná soustava bude méně namáhána. Při jízdě v kopce zase motorista ušetří brzdy tím, že „natvrdo“ zařadí, nenechá auto odřadit a brzdí motorem. Pokud se mění rychle profil krajiny, ušetří řidič efektivnějším řazením palivo. A v rovině bezpečnosti si připraví správný kvalt pro předjíždění, eliminuje prodlevu, která by vznikla pouhým šlápnutím na plynový pedál. A opět ušetří palivo, nemusí totiž přílišně šlapat na plyn, aby auto zrychlilo. Dynamiku mu dodá vhodný rychlostní stupeň a ne nadměrně vytočený motor.