Co dělat, když hlavní silnice zatáčí doleva? Je to jasné, s použitím blinkru by neměl řidič ani chvíli zaváhat.
Na první pohled relativně jednoduchá a přehledná křižovatka. Přesto na ní řidiči chybují, a to hned v několika ohledech. Tvar křížení je defacto téměř pravidelný kříž. Hlavní silnici zahýbá doleva. Na hlavní je modré vozidlo a řidič zatáčí vlevo, kopíruje hlavní silnici. Křižovatka s podobným rozložením hlavní ulice a těch vedlejších se občas vyskytuje v kontrolních testech autoškol. Vybrali jsme si tedy právě tento případ, protože z průzkumu u našich čtenářů v newsletteru vyšlo, že 7 z 10 by v praxi nabouralo a způsobilo autonehodu.
Křižovatka sice jednoduchá, ale má jedno jasné úskalí
Tam má řešitel obvykle na výběr z několika možností. Jednou z nabídek na řešení je odpověď, která říká, že řidič modrého automobilu má přednost v jízdě před ostatními vozidly. Samozřejmě pokud by nějaká do křižovatky vjížděla. Přitom nemusí dávat znamení o změně směru jízdy, protože sice zatáčí, ale je na hlavní ulici. Další odpovědí může být to, že je řidič povinen dát přednost protijedoucím vozidlům. Ani jedna z variant není správná.
„Řidič, který odbočuje, je povinen dát znamení o změně směru jízdy,“ říká odborník na řízení a pořadatel amatérských automobilových závodů AmaterCup, pan Menzl, „přestože je na hlavní, musí řidič použít při změně směru blinkr. V tomto se často chybuje.“ Takže jedna neznámá je vyřešena. Řidič vjíždí do křižovatky, odbočuje vlevo a musí zapnout blinkr. Není pravda, že je povinen dát přednost v jízdě protijedoucím vozidlům.
Není kam odbočit, řidič nemusí nikomu dávat přednost
Řidič je se svým autem na hlavní, a tak může křižovatku plynule projet. „Na dané křižovatce není situace, kdyby měl řidič modrého auta dávat přednost,“ říká expert Menzl, „nemá kam odbočit, aby dával přednost protijedoucím po hlavní, v tomto směru je to jednoduché. Je zde ale ještě věc přizpůsobené stavu vozovky.“ Stačí, aby se obrázek přebarvil do bílé barvy a opět se situace mírně komplikuje.
Na alternativním obrázku je ta samá křižovatka, ale v zimě. Pokrytá sněhem a ledem. Právě zimní varianta křižovatky také může být někdy v autoškolových testech. Při vyšší, než ideální rychlosti by mohlo dojít k tomu, že auto dostane smyk. S největší pravděpodobností by došlo ke skluzu vozidla směrem doprava. Buď do některé z vedlejších silnic nebo dokonce přes krajnici.
Za dané situace musí řidič přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem. Musí předvídat, musí počítat s rizikem smyku. Správný průjezd křižovatkou pak je takový, že řidič modrého vozu projede křižovatkou doleva a nikomu nemusí dávat přednost. Musí dát znamení blinkrem o změně směru jízdy. A musí přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem a stavu vozovky.