Co by zlepšilo české dálnice: Namísto zvýšení rychlosti raději pruh navíc a více policejních hlídek

Větší počet policejních hlídek může pomoci plynulosti provozu na českých dálnicích. Policie by ale musela dělat víc než jen vybírat pokuty za rychlost.

i Zdroj fotografie: European Roads / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Vynález teleportu je v nedohlednu. Ten, kdo viděl některý z thrillerů odkazujících na přemísťování živých bytostí, například film Moucha, má ovšem k takovému způsobu cestování jistě výhrady. Nicméně stačí se pokusit přejet ve špičce z Prahy do Brna. Riziko, že člověku narostou křídla a sosák, pak může být přijatelnější než čekat na místě jen proto, že turecký kamioňák neumí jezdit na zasněžené dálnici.

Modernizace dálnice D1? Nic, snad jen to méně drncá

Před lety se nechala kompetentní místa slyšet, že dálnice D1 nepotřebuje třetí pruh, protože hustota provozu zatím nedosahuje potřebné hranice. S tím by se dalo souhlasit, pokud by to ovšem u nás fungovalo tak, že když dojde k naplnění kapacity dvou pruhů, do roka a do dne bude D1 rozšířena o další. Vzhledem k tomu, že pouhá modernizace trvala a trvá desítky let, je pravděpodobnější, že budou na nebi dvě slunce dřív než třetí pruh na naší nejdelší dálnici.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

A to je špatně, právě třetí pruh je jistě tím, co by pomohlo k plynulosti provozu na této mezinárodně používané tepně. Je osvěžující jet po německé dálnici. Tam sice platí neomezená rychlost, ve skutečnosti je ale snížena lokálně na mnoha místech. Takže ani toto už není, co bývalo. Přesto se dá ovšem u sousedů inspirovat. Třeba v tom, jak dokážou ve špičce rozšířit dálnici o jeden pruh pomocí světelné signalizace.

Němci umí využít dálniční síť naplno, učme se u nich

Z odstavného pruhu se tak dočasně stane pruh klasický, ve kterém mohou auta zcela legálně jezdit. U nás by k tomu bylo potřeba miliardy korun a desítky let. V Německu mohou mít pruh navíc jen přepnutím jednoho ovladače. Neuvěřitelné. Ano, D1 potřebuje třetí pruh, a více policejních hlídek, ale o tom až později. Co takhle posunutý limit maximální povolené rychlosti? Tu a tam se ozývají hlasy, že by bylo třeba zvýšit povolenou rychlost ze 130 km/h.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy a digitalizace Německa

Nadšenci by ve vyhlášce nejraději viděli schválených 160 km/h, někteří i 220 km/h. Za nás je to ale zcela zbytečné. Každý stejně jezdí už teď tak, jak chce, bez ohledu na pravidla provozu. Ale co je důležitější, zvýšení rychlosti nic neřeší, když se v pravém pruhu táhne kamion a v levém pruhu jen o něco rychleji vychovává řidič ostatní zpoza svého starého Opelu Astra.

Více pruhů zaručuje více prostoru pro všechny, rozšiřujme!

Dlouhodobé překračování povolené rychlosti dokazuje, že zvýšení hranice povolené rychlosti by ničemu neuškodilo. Čeští řidiči jezdí rychle, v tom problém není. Problémem je to, že není dost prostoru zvýšené tempo na naší dálniční síti využít. Je-li třetí pruh nedosažitelnou pohádkou, více policejních hlídek na dálnici by mělo být realizovatelnější. Ovšem efektivně pracujících hlídek. Ne aby se policie hřála v teple auta a rozdávala pokuty za to, že někdo jede o kilometr v hodině rychleji nad limit.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ale pěkně dbát na dodržování pořádku. Sledovat bezpečné rozestupy. Potlačovat bezohlednou jízdu v levém pruhu. Základní a nutnou věcí, kterou by musela policie prosazovat, by bylo uvolnění levého pruhu a automatická jízda v pruhu pravém. Je nutností, aby policie naučila řidiče využívat levý pruh pouze pro předjíždění. Pokud něco zdržuje a omezuje, pak je to vláček osmi aut, jež se vlečou levým pruhem šnečím tempem.

Která zdržují, protože řidiči nemají potřebu zařadit se vpravo a pustit před sebe ty rychlejší. D1, ale i ostatní dvouproudové české dálnice, nepotřebují zvýšení rychlostního limitu. Všem řidičům by pomohla policie, jež by odpovědně vykonávala potřebnou práci a neuspokojovala se udělováním pokut. A stát, který by dokázal rozšiřovat dálnice na tři pruhy v horizontu let, a ne století.

Co si o třetím pruhu myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články