Pokles hladiny motorového oleje je nebezpečný. I jeden litr pod ideální stav je rizikem, řidiči by měl mazivo pravidelně kontrolovat.
Pravidelný servis automobilu je základem pro to, aby dopravní prostředek fungoval co nejdéle bez potíží. Pokud někdo zanedbává péči o automobil, prodlužuje servisní intervaly nebo je zcela vynechává, zadělává si na problém. A také na zbytečně zvýšené výdaje za nečekané opravy. Ideální je přijmout některé procesy jako samozřejmé návyky, řidič tak může kontrolovat sám, bez spolupráce se servisem některé důležité záležitosti.
Kdo maže, ten jede. Kontrola hladiny oleje je důležitá
Dobrým zvykem je nezanedbávat kontrolu hladiny motorového oleje. To může prodloužit životnost pohonné jednotky. „Motorový olej má mnoho funkcí,“ říká specialista na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček, a pokračuje, „nejenomže maže kovové prvky, mezi kterými dochází ke tření, ale také odvádí ze systému teplo a nečistoty.“ V souvislosti s tím je logické, že se vyplatí pravidelně kontrolovat hladinu oleje.
Nechat hladinu klesnout pod optimální rysku je kontraproduktivní. Jestli je to složité? „Kontrola hladiny motorového oleje není nijak složitá,“ vysvětluje expert Pavlíček, „u mnoha aut dokonce řidič ani nemusí zvedat kapotu a špinit si ruce od mechanické měrky.“ Některé automobily mají elektronické měrky, tedy digitální měřidla, která zobrazují stav hladiny oleje na displeji v autě.
Olej pomáhá s mazáním, ale také s chlazením systému
V některých automobilech je dokonce kontrolka, která signalizuje pokles hladiny oleje. To se týká zejména starších modelů. Novější a modernější automobily zahlásí nedostatek motorového oleje varovným nápisem. Systém varování může být i vícefázový, prvotní výstraha poukazuje na pokles hladiny oleje, finální hlášení může varovat před kriticky nízkou hladinou motorového oleje. V takovém případě už je akutní riziko poškození motoru.
Jak často by se měla kondolovat hladina motorového oleje? „Jednoznačnou odpověď nelze dát, záleží na typu motoru, způsobu a podmínkách provozu,“ vysvětluje odborník Pavlíček, „některé jednotky spalují značné množství oleje, v extrémních případech více než 1 l/1000 km a jiné téměř vůbec.“
Kontrola oleje před kžadou delší jízdou, dálnice je žrout
Staří praktičtí řidiči kontrolují stav hladiny oleje před každou delší jízdou. Znají svá auta a ví, že rychlá jízda po dálnici může spálit značné množství oleje. Při opakovaných krátkých trasách se vyplatí ověřit množství motorového oleje při každé třetí, páté cestě. Zejména u starších vozidel, kde může docházet ke ztrátám oleje vlivem netěsnosti.
Hladina motorového oleje by měla být udržována v blízkosti ideálního maxima. To zajistí jak správné mazání, tak také chlazení motoru. Pozor ale na nadměrné množství maziva, přebytečný olej škodí. Nadbytek může zapříčinit úniky oleje, poškození katalyzátoru nebo filtru DPF. V extrému by se mohl značný přebytek motorového oleje podepsat negativně na samotném chodu pohonné jednotky.