Tesla záměrně vyrábí baterie tak, aby nešly opravit. Při závadě si řidič musí koupit celé nové auto

Když jde něco vyrábět snadno, levně a efektivně, není důvod to tak nedělat. Pokud nejde výrobci o něco jiného, například o vlastní zisk.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Ekologický a ekonomický pohled na jednu a tu samou věc může být diametrálně odlišný. Z hlediska hospodárnosti a ekologie by měl být každý výrobek co nejjednodušším způsobem opravitelný. Konstrukce by měla být taková, aby umožňovala maximum servisu s minimem nákladů. Ekonomika ale velí výrobcům vyrábět produkty tak, aby je musel zákazník co nejdříve vyměnit za nové. A co nejvíce za to zaplatit. To je podle všeho názor značky Tesla.

Opravovat? Automobilky mají jiný zájem, prodat co nejvíce

Je to zřejmé, v posledních letech se stále více mluví o snižování emisí skleníkových plynů a o šetrnosti vybraných řešení k životnímu prostředí. Člověk by si myslel, že v zájmu ekologie zejména u elektrických aut, považovaných leckým za spásu životního prostředí, bude potřeba co nejméně vyrábět. A co nejvíce udržovat automobily v provozu. Je ekologičtější udržovat v chodu jeden a ten samý stroj a opravovat jej spíše než vyrábět nový.

iZdroj fotografie: Tesla

Je to ekologické, ale není to ekonomické, výrobce chce co nejvíce vyrábět, bez ohledu na ekologii. Toto by si měli uvědomit úředníci, kteří si myslí, že ryze elektrickým automobilkám jde o životní prostředí. Ne, jde jim o zisk. Tedy jak komu. Volkswagen k problematice přistoupil zodpovědně. Každá baterie má podobu kovové schránky, uvnitř které jsou výměnné moduly s připojovacími kabely. Tesla ovšem nabízí jiné řešení. Horší, a pro zákazníky dražší.

Výrobcům nejde o ekologii, ale o vlastní zisk. To je pravda

To ukazuje video z kanálu Munro Live při pokusu o otevření baterie s označením 4680 pro Teslu Model Y. Podle zjištění při demontáži je patrné, že pod krytem jsou moduly s články, které jsou kompletně zasazeny do polyuretanu. To je poměrně tvrdý a odolný plast. Extrémně odolný proti mechanickému opotřebení a velice tvrdý materiál. Nepodléhá tlaku, nedegraduje po zásahu agresivní chemií, nepraská vlivem extrémních teplot.

Nejzazším způsobem, jak polyuretan zpracovat, je rozřezat jej. Každopádně zalít do polyuretanu díly baterie a vytvořit jeden monolitický ingot, to v zásadě značně limituje práci automechanika. A odsuzuje majitele vozu ne k opravě, ale k pořízení nového komponentu. Zjevně Tesla nechce, aby se díly aut opravovaly, má zájem, aby se vše pouze měnilo, kupovalo nové a za vysokou cenu. Bez ohledu na ekologický dopad.

Tesla zbytečně prodražuje vlastní výrobky. Platí zákazníci

Nebo je to snad jinak a řešení Tesly je ospravedlnitelné? Není. Tesla samozřejmě může argumentovat tvrzením, že díky takové konstrukci se baterie stala nedílnou součástí vozidla, což je plus. Systém je celkově tuhý, méně náchylný k požáru nebo mechanickému poškození. V praxi však taková konstrukce vylučuje jednoduchou možnost opravy baterie. A to nejen výměnu obalu článku, ale dokonce i instalaci nových vodičů.

Nic netrvá věčně a vše se může porouchat. V případě Tesly nejde baterie snadno opravit. Samozřejmě to je možné, ale je to komplikované, takže se to zase prodraží. A člověk se musí ptát proč. Nabízí se opravdu to nejjednodušší vysvětlení. To, že Tesla nemá zájem o ekologii, ale jde jí jen o zisk. Že záměrně komplikuje své produkty a nutí své zákazníky více utrácet. Může jít o spekulaci, třeba ji vyvrátí to, že se Tesla chytne za nos a do roka přijde s novým, efektivnějším a levnějším řešením. Což se ale asi nestane.

Co si o značce Tesla myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články