Motoristé platí spoustu peněz za auta vybavená mnoha funkcemi. Pak je nepoužívají a zbytečně se připravují o pohodlí.
Osobní automobil je složitým a komplexním zařízením. Původně byl určený k pouhé přepravě osob a nákladu z místa na místo. Později, během vývoje, se transportní funkce začala rozšiřovat. Přesněji řečeno prostý přesun cestujících bez ohledu na bezpečnost a pohodlí byl umocněn o vyšší komfort i bezpečnost. Automobil dnes disponuje kromě hnacího ústrojí a periferií důležitých k samotné jízdě i řadu funkcí, které umí řidiči zpříjemnit a zjednodušit život.
Automobil má spoustu funkcí, řidiči je zarytě nepoužívají
Řada motoristů o takových možnostech ale ani neví a zbytečně si řízení komplikuje. „Když přebíráme automobily do servisu,“ říká expert na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček, „tak se nás velmi často řidiči ptají, na co je ten který čudlík nebo ovladač.“ Co to znamená? „Defacto tím říkají,“ pokračuje odborník, „že nečtou manuály a neví, jak své auto plně ovládat. A to i u funkcí, které jsou jednoduché a praktické. Přitom všechna auta vyrobená od roku 2006 až do současného roku 2023 mají spoustu skrytých funkcí, o kterých řidiči vůbec neví.“
Typickým příkladem přehlížené funkce je šipka u ikony palivové nádrže. „Spousta řidičů netuší, nebo zapomíná, na které straně je u jejich vozu hrdlo palivové nádrže,“ říká expert Pavlíček, „není neobvyklé, že řidič zajede na pumpě ke stojanu a pak musí přejíždět na druhou stranu.“ Přitom je to velice jednoduché. Dnes už je u každého automobilu vedle ikony čerpací pistole, jež je vidět na přístrojové desce, šipka nebo trojúhelník. Význam je zřejmý.
Ovladače, ikony, tlačítka, asistenty. To všechno je k dispozici
„Tam, kde je šipka, na té straně je hrdlo nádrže,“ říká expert, „řidič tak nemusí zastavovat, obcházet auto a hledat nádrž. Popřípadě před dojezdem na čerpací stanici doufat, že pojede kolem výlohy a víčko nádrže odhalí v odrazu.“ Další funkcí, kterou řidiči nepoužívají, je kontrola trakce při horším počasí nebo přepínač jízdních režimů. Kontrola trakce dokáže předejít smyku, udrží při sněhu a plískanici auto na silnici. To samé přepínání jízdních režimů.
Některá auta mají režim pro ekonomickou jízdu, sportovní jízdu či jízdu na sněhu. Vyplatí se je používat. „Právě sportovní režim není jen pro sportovní jízdu,“ podotýká odborník Pavlíček, „řidič ho může použít při bezpečném předjíždění, při jízdě do kopce, když chce držet motor v otáčkách. Dělá to ale málokdo, řada motoristů jen slepě šlape na brzdu a plyn.“ Malý zobáček na zpětném zrcátku lze najít v řadě aut, ale k čemu slouží?
Jízdní režimy mohou pomoci v nepříznivém počasí
Jde o přepíná zpětného zrcátka na noční režim, aby řidič nebyl oslňován světly auta vzadu. Skutečně moderní vozy pak toto mají řešeno elektronicky a mechanický přepínač tam chybí. Funkcí, o které řidič často také neví, je blokace jízdy při opuštění automobilu. Může se stát, že má řidič u auta s automatem zařazeno D a vystoupí. Auto by se pak samo rozjelo, ne ale pokud má zapnutou funkci, jež tomu zabrání.
Stejně chytré je blokování otevírání kufru, pokud je nastartovaný motor a jsou zavřené dveře. Jde o ochranu proti vykradení, prevenci proti zlodějům. Vyplatí se podívat do manuálu a nastudovat si, jak auto správně a prakticky používat. Nebo jít ovladač po ovladači, tlačítko po tlačítku, a vše vyzkoušet.