Prémiový Jaguar stál kdysi 1 milion Kč. Slušná porce britské aristokracie se v ceně propadla o 97,5 %

Pořídit si prémiovou ojetinu s sebou nese jednu zásadní věc. Prémiová bude také cena náhradních dílů i servisu.

i Zdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore
i Zdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore
i Zdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore
i Zdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore
i Zdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore
i Zdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore
i Zdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Některé automobilové značky jsou, zejména pro starší ročníky motoristů, zahaleny určitou aurou luxusu, tajemství, nedostupnosti. Například Jaguar, který byl dekády před sametovou revolucí symbolem britského luxusu a aristokracie. A také nedostupnosti. Dnes je všechno jinak, koupit si Jaguar je možné i u nás v rámci oficiální dealerské sítě. Anebo jako ojetinu, a to za pár korun, doslova.

Kdysi představitel luxusu, dnes oprýskaná ojetina

Jaguar S-Type byl představen na trhu v rámci autosalonu v Birminghamu v roce 1998. Na trhu pak byl od roku 1999 do roku 2007. Zažil decentní facelift v roce 2002 a pak v roce 2004, následně byla výroba ukončena a S-Type byl nahrazen modelem XF. „Jaguar chtěl modelem S-Type sebrat zákazníky BMW,“ vzpomíná expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Částečně se mu to snad povedlo, na domácím trhu.“

iZdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore

Kromě mnichovské automobilky měl být rivalem také Mercedes-Benz. „Nejvyšší verze Jaguar STR měla stát nejenom proti BMW M5, ale také Mercedesu E55 AMG,“ popisuje expert, „ale nikdy se skutečným soupeřem nestala.“ Špičkový Jaguar STR byl poháněn ručně vyráběným kompresorem přeplňovaným osmiválcem o objemu 4,2 litru s výkonem 406 koní a uměl zrychlit na stovku za 5,6 sekundy.

Na BMW třídy 5 a Mercedes E britský Jaguar nedosáhl

V nabídce byla ale i řada dalších motorizací, méně výkonných a úspornějších. „Verze s kompresorem měla absurdně vysokou spotřebu, pod ní pak čekal atmosférický osmiválec,“ vypočítá motory odborník Pavlíček. „Více smyslu dávaly vidlicové benzínové šestiválce 2,5 a 3,0 litru a 2,7litrová nafta.“ Původ naftového agregátu lze dohledat u Fordu/Peugeotu. Nic proti, ale někdejší aristokratičnost teď bere trochu za své.

iZdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore

O přenos hnací síly se starala pětistupňová manuální převodovka, popřípadě šestistupňový automat u dieselu nebo pětistupňový u raných benzínů. Standardem se šestikvalt stal později. Když byl v poslední fázi uváděn Jaguar S-Type na český trh, stál v nejvyšší specifikaci SRT 1 895 000 Kč. Naftový Jaguar 2,7l přišel jako nový na necelý milion v základní výbavě, varianta Executive stála 1 185 000 Kč. Dnes se dá koupit za 25 000 Kč.

Kdysi stál milion, dnes je téměř zadarmo. Nevyplatí se

Nás zaujal ojetý Jaguar S-Type 2,7 diesel V6 Executive z roku 2005. Má najeto 280 000 km, výkon 207 koní a skutečně bohatou výbavu, v určitých ohledech nabídne i více než nový Passat. „Koupit si ojetý Jaguar je jistě zajímavé,“ říká expert, „ovšem ne v tomto případě, kdy jde o kus, který je tak starý, ojetý a v ošemetném stavu. Je to nesmysl.“ Byť naftový motor může platit za relativní držák, tak auto bude opotřebované jak zvenku, tak zejména v kabině.

iZdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore

Automobil je vybaven manuální převodovkou, takže ta bude asi v lepším stavu, než by byl automat. Nicméně cena je cena a pokud má někdo zájem koupit si Jaguar za takto nízkou částku, nelze mu v tom bránit. Logiku to ale nemá, snad jen v případě, že by řidič vsadil na jedinou věc,“ dodává odborník Pavlíček. „A to že bude jezdit, dokud auto bude fungovat.“ Tedy že majitel přijme 25 000 Kč jako nevratnou investici do dočasné vstupenky do světa elity a luxusu. A jakmile se auto porouchá, nebude řešit servis a nechá ho ekologicky zlikvidovat. Opravovat se nevyplatí.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Koupili byste si takové auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články