Z lidového vozítka sociální status: Srovnání dvou základních tříválců pro lid s odstupem 50 let

Na první pohled zcela odlišné vozy pro masy mají při bližším ohledání mnohem víc společného, než se může zdát. Objemem počínaje a počtem válců konče. Jedním prvkem však zcela fascinují.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě
                   

Co je to vlastně 50 let? Polovina lidského života, věk, ve kterém se mnozí z nás poprvé vážně otočí za sebou, neb ví, že „poločas“ právě uplynul a je možná čas na malou bilanci. A 50 let v konstrukci a výrobě automobilů? Naše úvodní fotka to v podstatě řekne zcela sama za sebe. Nedovedu si představit, co lépe vystihne 50 let, než zánovní Dacia Sandero vedle Wartburgu 353. Oba s litrovým tříválcem, oba v „základní“ bílé barvě. A mimochodem, mají toho neuvěřitelně mnoho společného. Tak se na ty tříválcové hrdiny pojďme podívat společně.

Tři válce a moře prostoru k nim

Přičemž „starší mají přednost“, pochopitelně. Wartburg 353, pro mnohé z nás, co jej ještě pamatují zkrátka „Warťas“, byl svého času zajímavou alternativou zbytku východoevropské produkce. Ne všichni se sice dokázali přenést nad jeho dvoutaktní motor o objemu 997 ccm a to, co mu vycházelo z výfuku, ale pokud jste zvládli specifický zvuk a odér, dostali jste za to celkem skromných 37 kW a mimořádně prostornou karoserii, dnes již můžeme napsat „nadčasových tvarů“.

iZdroj fotografie: Kolyn / Creative Commons / CC-BY-SA

Co na tom, že byla pořád na rámovém podvozku a její rozvor se oproti minulé generaci nezměnil a činil skrovných 2450 mm. Všechna kola však byla nezávisle zavěšena a odpružená vinutými pružinami, elektroinstalace měla konečně 12V (do té doby 6V) a zavazadelník měl objem 525 litrů. A když jste měli extra štěstí a dostali jste se k prostornému kombi Tourist, objem vzrostl na bezmála 2000 litrů. Nic podobného na trhu v podstatě nebylo. A je pochopitelné, že kombi bylo milované všemi chalupáři a kutily.

Z lidového vozítka sociální status

„Třistapadesáttrojka“ si prošla během svého dlouhého života – od roku 1966 do roku 1989 – několika inovacemi, z nichž ta v roce 1984 přinesla mimo jiné mlhovky na obou stranách vozu a vyhřívání zadního skla, stejně jako (konečně) standardní řazení čtyřstupňové převodovky na podlaze. Wartburg se tak vyvíjel do podoby bezproblémově funkčního, robustního vozu, jenž svým majitelům uměl překvapivě dobře sloužit. Není divu, že o něj byl poměrně enormní zájem, který však jeho výrobce nedokázal uspokojit.

iZdroj fotografie: Mick / Creative Commons / CC-BY-SA

Neb, jak tomu v socialistickém plánování bylo zvykem, velká část produkce byla „přidělena“ organizacím, stejně jako se soudruzi z NDR snažili získat západní valutu a prodávat za hranicemi, pokud to jen trochu šlo. Čemuž se asi nelze divit. Východní Němci se tak zapisovali do pořadníků dlouhých i několik let a nový Wartburg 353 byl cosi jako sociálním statusem. Mimochodem, v roce 1978 stálo kombi Tourist 64 300 korun, zhruba stejně jako Škoda 120 GLS nebo LADA 1300.

50 koní stačí, když umíte shodit kila

Zejména proti naší Škodě však nabídlo nesrovnatelnou míru praktičnosti. S ohledem na průměrný plat v té době (zhruba 2 300 korun) jste na pořízení Wartburga museli pracovat zhruba 28 měsíců. To na jeho nynější „ekvivalent“, rumunskou Dacii Sandero Sce 65 vám při průměrné mzdě v ČR v roce 2022 (40 353 korun) a její ceně 299 400 korun postačí těch měsíců zhruba 7 a půl… I při zohlednění toho, že na průměrnou mzdu minimálně polovina Čechů nikdy nedosáhne se jedná stále o dramatický nepoměr mezi lety tehdy a nyní.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Jinak toho ale mají obě auta nečekaně mnoho společného. Tři válce a litr objemu, pohon předních kol, plně synchronizovanou převodovku, pět míst v kabině (Wartburg je prostornější). Moderní technologie a především čtyřdobý cyklus se pochopitelně odrazí ve výkonu, skromných 50 koní východoněmeckého bestselleru je o plných 15 koní méně, než nabídne základní Dacia. Ta je na druhou stranu těžší, 1100 kg proti 960 kg výkonový poměr trochu sblíží. Fascinující jsou však hodnoty točivého momentu.

Moderní motor s čipy vs. archaický dvoutakt: 1:1

Popravdě si neumím vysvětlit, jak je možné, že moderní motor plný elektroniky vyvine ze stejného objemu a počtu válců MENŠÍ točivý moment, než měl prehistorický dvoudobý Wartburg s karburátorem. Sandero vám totiž nabídne 95 Nm, Warburg pak 97 Nm. Zajímavé. Nemám iluze o špičkové práci motorářů Eisenachu, spíš bych to přisuzoval seškrcení nového motoru emisními normami. Přesto vás podobné hodnoty tuším překvapí, stejně jako překvapily mne.

Závěrem? Setkání „lidových vozítek“ po 50 letech přineslo nečekané paralely i rozdíly v jejich výkonech. Pokud vás článek zaujal, rádi přineseme další podobná srovnání „historie vs. současnost“, u některých modelů se to přímo nabízí. Zbytek technických údajů přinášíme v přehledné tabulce.

Srovnávané údajeSandero SCe 65Wartburg 353
Délka40884220
Šířka (mm)18481640
Výška (mm)14991495
Rozvor (mm)26042450
Pohotovostní hmotnost (kg)1015920-960
Maximální rychlost (km/h)158130
Zrychlení 0-100 km (sec)16,721,3
Objem motoru (cm3)999997
Počet válců33
Palivo benzínbenzín + olej
Maximální výkon motoru (kW)4937
Maximální točivý moment (Nm)9597
Počet rychlostních stupňů54
Zavazadlový prostor (l)328525
Rozměr pneumatik185/65/15165/80/13

Tipnuli byste, že jejich motory mají takřka stejný točivý moment?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články