Levné neznamená výhodné, právě naopak. U ojetých aut z druhé ruky se může nízká cena snadno obrátit proti kupujícímu.
Jít po ceně je logickou motivací většiny kupujících bez ohledu na to, zda stojí v obchodě s elektronikou, nebo v autobazaru. Nikdo nechce platit víc, než musí. Nicméně stále platí, že kupovat levné věci se nevyplácí, člověk může místo úspory snadno prodělat. Přesto se dá ale čas od času narazit na unikátní příležitost, na koupi století. Bazary s ojetými automobily někdy ukrývají klenoty, které dávají smysl, a přitom stojí velmi málo korun.
Nejlevnější neznamená nejvýhodnější. U ojetin určitě!
Patří mezi ně i červená Škoda Octavia? Modelová řada Octavia je ve výrobě od roku 1996 a od té doby je trhákem. Do Octavie se zákazníci zamilovali a tato láska přervává přes generace. I přes některé ne právě povedené motorizace. Mezi které lze do určité míry počítat i benzínový čtyřválec ve specifikaci 1.8 20V SLX. Motor měl výkon 92 kW, tedy 125 koní. A také problémy, které si nepřinesl od sesterského Audi.
Modifikace motoru pro značku Škoda nebyly v rámci koncernu ku prospěchu věci, změna materiálu komponent přinesla jen potíže. „Motor 1.8 nebyl špatný,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „v Audi se poměrně osvědčil svou trvanlivostí a výkonem.“ V čem byl tedy problém? „V Audi byl agregát podélně uložený, měl plastové sání, fungoval dobře,“ doplňuje expert. „V Octavii byl však podél a plast vystřídal kov. Toto řešení nefungovalo správně.“
Decentní změny na motoru nepřinesly pro Škodu užitek
Nicméně šlo o modelovou alternativu, která měla relativní dostatek výkonu, což zákazníci kvitovali. Kolik stojí nejlevnější Octavia na německém serveru s ojetinami? Na prodej je právě Škoda Octavia 1.8 20V SLX, která stojí v přepočtu 9 200 Kč. Co za to zákazník dostane? Automobil v červeném laku vyrobený v červenci roku 1998. Na tachometru je najeto 298 000 kilometrů. Ovšem automobil vypadá, jako kdyby najel minimálně milion. Vyplatí se koupit?
Obrázek si udělá každý sám, indicie jsou jasné. Stropnice vypadá strašně, kusy materiálu padají ven. Auto je opotřebované víc, než je zdrávo. Výbava není nijak oslnivá, ale je otázkou, kdo si takové auto koupí. Nejlépe vypadají asi litá kola, paradoxně působí dojmem, že jsou méně zničená než zbytek automobilu. Střešní okno bylo možná kdysi žádaným prvkem, dnes je lepší směrem nahoru oči neobracet, právě pod střechou je auto asi nejvíce poškozené.
Prodejce dává najevo, že nechce držet na auto záruku
Německý prodejce nabízí auto nejlépe na export nebo překupníkům, což je další ukazatel toho, že asi všechno nebude v pořádku. V Německu platí povinnost dvouleté záruky, pokud auto koupí soukromá osoba, a naopak pro firmy nebo do zahraničí záruka v takové míře neplatí. Jinak řečeno prodejce otevřeně říká, že nechce Octavii dát do soukromých rukou, protože by se mu to vrátilo nespokojeným zákazníkem a povinností garance.
Zpátky ale k ceně. Auto stojí méně než deset tisíc korun a za to nelze očekávat zázraky. Navíc zjevně několik let stálo, a co se stane, když nastartuje, je ve hvězdách. Pokud nastartuje. Logiku dává snad jen pořízení na demontáž, pokud by někdo měl tu samou Octavii a potřeboval nějaké náhradní díly. Jinak je to cesta do pekel, vyplatí se dát ruce pryč. Nejlevnější Škoda Octavia na trhu se skutečně nevyplatí.