Nenápadný senzor u čelního skla na sloupku u řidiče plní bezpečnostní funkci

Tajemné senzory u předních sloupků nemají ve skutečnosti žádnou mysteriózní funkci. Řidiči spekulují zcela zbytečně.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řidiči a majitelé automobilů leckdy netuší a neznají všechny funkce a možnosti, které jejich vozidlo nabízí. Neznají, co které tlačítko ovládá, co má ten který ovladač za funkci. Kolem některých komponent a součástí výbavy pak panují dokonce až mysteriózní představy. Tak třeba se jedná o to, že u některých aut jsou v předních sloupcích instalovány záhadné senzory. Jaká jsou tato zařízení a jaká je jejich role v autě? 

Moderní auta většinou takové senzory nemají, nepotřebují

„Jde velmi často o problematiku u ojetin,“ říká specialista na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček, „u aut, která koupí noví majitelé z druhé ruky.“ Prvomajitel se obvykle seznámí se všemi funkcemi vozu už před nákupem či po něm. Vše si nechá v showroomu vysvětlit. U ojetého auta takový prostor často nebývá. „Člověk, který si koupí ojetinu, pak až postupně přichází na to, co jeho auto vlastně nabízí a umí,“ doplňuje expert, „a ptá se, třeba i v servisu, jako je tomu u nás.“ 

iZdroj fotografie: Policie ČR

Příkladem jsou senzory v přední části vozu. „Mnoho řidičů, kteří koupí ojetý vůz, si všimne,“ popisuje věc odborník, „že z oblasti čelního skla vyčnívají podivné senzory tajemného původu. Někdy lidi spekulují, že jde o odposlouchávací zařízení.“ Taková zařízení jsou obvykle instalována v předních sloupcích. Jak horních částech, v blízkosti hlavy řidiče a spolujezdce, tak v těch spodních v oblasti spoje sloupku a palubní desky. Senzory se většinou vyskytují u starších vozů, i když nejsou výjimkou ani u těch novějších.

U továrně montovaného alarmu nejsou čidla tak patrná

Naopak stojí za zmínku, že stará auta nutně nemusí mít tajemné senzory, jde o prvky doplňkové výbavy, která není vždy v autě samozřejmostí. Senzory v předním sloupku jsou aplikovány do vozů vybavených alarmem. Tajemným „čudlíkem“ není nic jiného než ultrazvukový alarmový senzor. Jde o systém, který po zavření hlídá interiér vozu a zároveň aktivuje alarm. Čidla obvykle pracují na principu Dopplerova jevu, tedy změny frekvence zvukových vln odražených od pohybujícího se objektu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zvukové vlny mají tak vysokou frekvenci, že je lidské ucho nedokáže zachytit. Po detekci pohybu uvnitř vozu vyšle ultrazvukový senzor signál do ovládacího panelu, který aktivuje sirénu alarmu spolu s výstražnými světly. Auto začne houkat a blikat. Na jednu stranu bezpečnostní sytém obvykle funguje. Na stranu druhou odradí spíše jen zloděje začátečníka. Zkušený kriminálník umí poměrně rychle některé méně sofistikované bezpečnostní systémy z druhovýroby překonat.

Máte ve svém autě tyto senzory?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články