Denní poplatek 330 Kč pro majitele vozidel starších 8 let. Nové předpisy od července letošního roku?

Platit denně několik set korun za jízdu městem je bizarní, šílený, a bohužel uskutečněný politický plán. My máme zatím štěstí.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Co je záměrem – zruinovat řidiče starších automobilů nebo vybrat co nejvíce peníze? Navrhované rozšíření zóny a poplatky pro řidiče se setkávají s velkou nespokojeností. A to nejen od motoristů, což je nanejvýš pochopitelné. Nejvyšší soud souhlasil s projednáním stížnosti obcí proti tomuto nápadu. Naštěstí se jedná o věc, která se netýká českých řidičů, jde o absurdní nápady londýnského starosty. Je však jen otázkou času, než některého z bizarních tuzemských politiků něco podobného napadne.

Ekologie se dá snadno zneužít, politici to ví a využívají

Ve jménu ekologie začnou čeští řidiči masivně přispívat do státní kasy na umoření dluhu, který zařídila Babišova vláda. Co se děje ve Velké Británii? Nejvyšší soud bude předsedat právnímu zpochybnění navrhovaného rozšíření zóny ultra nízkých emisí (tzv. ULEZ). Předpisy a nové poplatky mají vstoupit v platnost v červenci. Londýnské městské části Hillingdon, Bexley, Bromley a Harrow spolu s radou okresu Surrey zahájily soudní řízení proti návrhu starosty Khana na rozšíření hranic ULEZ.

iZdroj fotografie: iStock

Nedávno jsme psali o tom, jak se starosta Khan (podobnost se jménem intergalaktického padoucha ze série Star Trek je čistě náhodná) našel v nápadu kasírovat řidiče podle toho, kde a jak jezdí. V současné době se mýtné vztahuje pouze na silnice v severním a jižním okruhu. Pokud starosta dosáhne svého, hranice se rozšíří tak, aby zahrnovala celou oblast Greater London Authority. To znamená, že každý, kdo řídí vozidlo, které není v souladu s ULEZ, ve většině oblasti ohraničené dálnicí M25, bude muset platit denní poplatek v přepočtu 330 Kč.

Denní poplatek je vysoký, není divu, že se řidiči bouří

Ano, denní poplatek, čtete správně. Obce, které chtějí rozšíření zóny zablokovat, podaly právní stížnost z řady různých důvodů. Nejvyšší soud ale přijal pouze dva. Za prvé mohlo dojít k nedodržení zákonných postupů, protože navrhované změny zón jsou tak rozsáhlé, že ve skutečnosti představují nový systém. Za druhé neproběhlo dostatečné množství konzultací o navrhovaném šrotovném, které by pomohlo některým dotčeným Londýňanům. Kancelář starosty pokračuje v prosazování programu. Navzdory právním výzvám změny označuje za životně důležité.

Černý kouř z výfuku i

Podle vyjádření kanceláře starosty zemře ročně několik tisíc obyvatel Londýna kvůli znečištění ovzduší a s tím je třeba něco dělat. Vidí někdo souvislost mezi poplatky za auto a zlepšením ovzduší? Premiér Rishi Sunak – ano, i toto je přes nezvyklé jméno Brit – nedávno v parlamentu prohlásil, že věří v přehodnocení plánů s bezemisními zónami. Jak se na věc dívat českou optikou? Jednoduše, je snadné postihnout běžné občany poplatky spojenými s automobily. Běžný občan nemá moc možností se hloupým politickým rozhodnutím bránit, defenestrace už vyšla z módy, jakkoli šlo ve své době o efektivní řešení.

Česká situace je jiná, ale může to být jen otázkou času

Pokud něco vstoupí v platnost, je na další vládě, aby takové nařízení zrušila. A to jsou roky útrap pro občany a miliony do státní kasy. Ekoteroristé argumentují životním prostředím, ale lidé, kteří nemají na to, aby si koupili nová auta, nic jiného dělat nemohou. Budou stále jezdit i staršími auty. Pokud je podle SDA průměrný věk vozového parku v ČR 16 let, je nabíledni, že londýnské řešení by se týkalo většiny tuzemských majitelů aut. Brát si pod falešným jménem ekologie občany jako rukojmí a ždímat z nich peníze je balancování na hraně globální krádeže a politické totality.

Co říkáte na poplatek vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články