Starý způsob vychlazení auta bez klimatizace. Taxikáři ho potvrzují, vychvalují si ušetřené palivo i peníze

Řidiči taxislužby umí využít klimatizaci ve svůj prospěch a ušetřit peníze. Na úkor zákazníka trpícího horkem.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Správné používání klimatizace v autě může být klíčové pro ušetření paliva a zajištění pohodlné jízdy. Klimatizace je výbava, na kterou jsou dnes řidiči zvyklí a často se bez ní neobejdou. Ovšem její neuvážené používání může znamenat zbytečnou zátěž pro motor a nárůst spotřeby paliva. Své o tom ví například taxikáři, jak potvrzuje expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. 

Klimatizace je komfort, který dnes řidiči požívají automaticky

„Když ke mně jezdí taxikáři na servis,“ říká odborník, „často při čekání vypráví své historiky a zkušenosti, třeba že nepoužívají klimatizaci.“ Jak tedy správně používat klimatizaci v autě podle pražských taxikářů? „Mám případ, kdy taxikář jezdící Dacií Logan na LPG tvrdil, že se zapnutou klimatizací jezdí za 13 l paliva na 100 km.“ A bez klimatizace? „S vypnutou klimatizací mu údajně klesá spotřeba na 9 až 10 litrů na sto,“ upřesňuje servisní odborník. 

iZdroj fotografie: Dacia

Jak tedy taxikář chladí auto bez klimatizace? Pokud je rychlost nižší než 70 km/h, otevírá pro ochlazení vozu okna. Výměna vzduchu v této rychlosti je podle něj dostatečná a rychlost vozidla je nízká. Nemá zásadní vliv na odpor vytvářený staženými okny. Nicméně i podle servisáka Pavlíčka může jízda se staženým oknem při rychlosti nad 85 km/h zvýšit spotřebu paliva. Údajně až o 20 procent.

Při nízké rychlosti otevřená okna nezhoršují aerodynamiku

„Pokud jede taxikář rychleji než 70 km/h,“ parafrázuje mechanik zkušenosti svého zákazníka, „je podle něj výhodnější zavřít okna a použít klimatizaci.“ Ve vyšších rychlostech není klimatizace tak velkou zátěží, aby bylo výhodnější otevírat okna a zhoršovat tak aerodynamiku vozidla. Další důležitou zásadou pro správné používání klimatizace v autě je podle taxikářů její účelovost„Zapínají klimatizaci, jen když je opravdu horko, a nenastavují ji na příliš nízkou teplotu,“ říká pan Pavlíček. 

iZdroj fotografie: Škoda

Pokud parkují, vyhledávají prý řidiči taxi záměrně místo ve stínu. V autě je tak chladněji než na slunci a klimatizace není tak potřebná. Jakkoli není jízda v příliš vyhřátém a neklimatizovaném autě příjemná, taxikáři nehledí na komfort cestujících. Spoléhají na to, že jízdu dlouhou několik minut klient „přežije“ i v horkém autě. Skutečně platí, že správné používání klimatizace v autě je klíčové pro úsporu paliva a zajištění pohodlné jízdy. Zákazník jde v danou chvíli stranou a náklady jsou pro řidiče důležitější.

Jak používáte klimatizaci vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články