Vzduch v palivu je podle rozšířeného mýtu podvodem ze strany provozovatelů čerpacích stanic. Řidiči se brání jednoduchou pomůckou.
Po extrémních cenách paliva, které vyskočily zřejmě s vypuknutím války na Ukrajině, se situace mírně stabilizovala. Nicméně teď zase hrozí, že zanedlouho zdraží palivo o tři koruny na litr kvůli emisním povolenkám. Řidiči se tedy neustále snaží tankovat co nejvíce paliva za co nejméně peněz. A také je snahou každého motoristy předcházet tomu, aby načerpal méně paliva za své peníze. Například vlivem nějaké technické nebo technologické chyby.
Nejde o podvod, někteří řidiči to ale neumí pochopit
Existuje mýtus, že může dojít ke snížení objemu natankovaného paliva kvůli pěnění při tankování. Toto podezření se objevuje kvůli čeření paliva. To může vést k jeho provzdušnění. Což by mohlo způsobit, že do nádrže se dostane méně paliva, než bylo na stojanu ukázáno a než řidič zaplatí. Analogií má být pivo, které má také po načepování pěnu. Pivo s pěnou zaplní klidně celou sklenici, když pěna spadne, piva je v nádobě mnohem méně. Zná to každý, kdo pije třeba šnyt.
Provozovatelé benzínových stanic mohou zcela správně argumentovat tím, že čerpací stojany procházejí pravidelnými kontrolami kompetentních orgánů. A že není možné žádné ředění, nebo dokonce podvádění zákazníka. Má to samozřejmě svou logiku, protože kapalina v potrubí vzduch neobsahuje, ten se dostává do paliva „venku“ z tankovací pistole. A načerpané palivo je měřeno samozřejmě ještě před tím, než dojde ke kontaktu benzínu či nafty se vzduchem.
Podlehnout mýtu je někdy snadné, řidičům jde o peníze
Nicméně část řidičů podle odborníka na servis evropských a japonských aut pana Pavlíčka tomuto mýtu věří. „Mám pár zákazníků,“ říká expert, „kteří skutečně podléhají panice z toho, že tankují palivo a platí navíc za vzduch.“ Podle automechanika mají tito paranoidní řidiče svůj recept, jak věci předejít. „Tankují pomocí trychtýře,“ říká expert Pavlíček. To je ale poměrně riskantní. Správný postup při čerpání je zasunout pistoli co nejhlouběji do hrdla nádrže, aby tak docházelo k odvodu výparů z paliva.
U trychtýře toto není zajištěno, může v extrému hrozit samovznícení. Druhou variantou, kterou vystrašení řidiči používají, je prý tankování přes kanystr. Řidič opatrně s minimem čeření paliva natankuje do kanystru. A z toho pak palivo přelije do nádrže. Pokud je kanystr obvykle dvacetilitrový a nádrž auta má třeba 60 litrů, jde o zdlouhavý proces. Navíc zmíněný mýtus nebyl nikdy podložen a potvrzen žádným oficiálním testem. Když tankovat, tak normálně, a hlavně bezpečně.