Ušetřit za palivo tím, že řidič bude místo nafty čerpat do auta olej z fritézy, není dobrý nápad. Navzdory tomu, že to pokus nijak nevyvrátil.
Nafta byla nějakou dobu levnější o pár korun, ale to se změní. Vláda v novele provedla úpravu a sazba se vrací na původní hodnotu 9,95 Kč za litr. Je na místě spekulovat o tom, jestli se dá do naftového motoru nalít mimo dieselu nějaká jiná tekutina jako alternativa? Možná je na čase připomenout si, jak se automobiloví nadšenci rozhodli vyzkoušet, co se stane, když nalijí použitý kuchyňský olej do dieselového motoru staré Škody Octavia.
Staré, opravdu staré diesely mohou jet i na vyjetý olej
Jde o pokus, ne doporučení, ať už věc dopadla jakkoli. I přes vysokou cenu na pumpě je důležité používat kvalitní palivo pro bezporuchovost motoru. Nedostatečně kvalitní palivo může zkrátit životnost motoru a způsobit problémy při startu automobilu. Pokus byl proveden s motorem 1,9 TDI Škoda Octavia první generace. Doma ať to raději nikdo nezkouší, nové vozy jsou velmi citlivé na jakoukoli kontaminaci paliva, zejména u modernějších motorů Common rail. Takový experiment by mohl skončit nákladnou opravou motoru a proplachováním palivového systému.
Nadšenec připravil tři kanystry použitého oleje – jeden z hranolků, druhý ze smažených ryb a třetí ze smaženého sýru. Tyto oleje přecedil přes látkový hadr a smíchal do jedné velké nádoby. Poté vyčerpal téměř všechnu naftu z nádrže a nalil do ní tento použitý olej. Auto nastartovalo a zdálo se, že je všechno v pořádku. Samozvaný testovací jezdec se rozjel a pak pokračoval v pokusné jízdě.
Domácí zdroje bohužel naftu nijak nenahradí
Během jízdy řidič porovnával vlastnosti automobilu na olej v porovnání s jízdou na naftu. Zjistil, že rychlost, akcelerace a zvuk jsou téměř identické jako při normální jízdě na kvalitní palivo. Nicméně při studeném startu byly patrné problémy. Olej je totiž daleko hustší než nafta, což může dělat problémy vstřikovačům. Podle výpočtů by se ježděním na použitý olej dalo ušetřit ročně až šestinásobek ceny nafty.
Nicméně tato teoretická úvaha je v praxi nereálná. Dokonce ani známý motor 1,9 TDI by nebyl schopen dlouhodobého provozu na použitý kuchyňský olej. Pokud snad v teoretické rovině nějaký motor zvládne delší než jednorázový provoz na olej, je to starý atmosférický diesel od Mercedesu. Takový, se kterým se dnes prohánějí místní řidiči po africkém kontinentu. Nicméně jako systémové řešení tankování oleje místo nafty v našich končinách nefunguje.