9 dostupných ojetin, na kterých se dá dobře vydělat. Ceny stoupají, kdo zaváhá, nebere

Najít zachovalý kousek některého z povedených modelů může přinést radost hned třikrát: při nákupu, při projížďkách i při následném prodeji. Tady je 9 tipů na dobrou investici.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem JV Auta
                   

Cenová smršť u nových vozů, která se kolem nás přehnala za poslední 2-3 roky přehnala způsobila zvýšený zájem o nákup ojetých vozů. Pochopitelně, pokud se vám protočí panenky při pohledu na cenovky nového vozu v showroomu u prodejce, je ojetý a citelně levnější vůz schůdným řešením. Současně se zvýšenou popularitou ojetin došlo ještě k jednomu zajímavému posunu: zvýšil se zájem o tzv. investiční ojetiny. Tedy o vozy, které se dnes (ještě) dají levně sehnat, abyste na nich jednou mohli vydělat. Pojďme se podívat na sedm statečných hrdinů.

Pohovořme si o obchodu. Upřímnost se cení

A protože jde o VAŠE peníze, pojďme spolu mluvit otevřeně a na rovinu. Je totiž nutno předeslat jednu zásadní skutečnost. Tento seznam není návodem ani cestou k absolutně jistému zisku, kterého se dočkáte za 5-7 let, po kterých budete mít daný automobil v garáži. To ani dost dobře nelze. Jak už to u investic do automobilů bývá, ve hře je mnoho proměnných. Ano, můžete si koupit nejeté BMW M3 E30 nebo Porsche 911 Turbo 993, a téměř jistě na nich jednou vyděláte. Má to jeden drobný háček: ceny těchto aut už bývají absurdní.

iZdroj fotografie: BMW

Nám jde o něco jiného. Chceme vám dát tip na DOSTUPNÉ ojetiny, které se s trochou štěstí dají stále koupit za rozumné, dostupné peníze. A dokonce si ta auta můžete užít i na silnici, pokud vám půjde spíše o zábavu, než o investiční potenciál. To sice můžete i M3 E30, ale každou vteřinou riskujete extrémně drahou opravu a špatně sehnatelné díly, kdyby to například někdo v kamionu nedobrzdil. Zůstaňme tedy v dostupných sferách, tady je náš seznam aut, na kterých půjde vydělat:

Mazda MX-5 (NA a NB generace)

Oblíbený japonský roadster nemůže chybět. První, tzv. „NA“ generace byla vyráběna mezi lety 1989 a 1997 a je známá nyní již ikonickými „mrkačkami“, neboli vyklápěcími světlomety. Druhá „NB“ generace (1998-2005) přinesla modernější design, ale zachovala lehkou konstrukci a zábavnost z první generace. Oba modely jsou poháněné spolehlivými čtyřválcovými motory. A oba už jen porostou na ceně. Najděte extra zachovalý exemplář a jistota zhodnocení je zaručena.

iZdroj fotografie: Mazda

Honda S2000

Zůstaneme ještě v Japonsku: S2000 byla vyráběna mezi lety 1999 a 2009 a je poháněna 2.0litrovým VTEC motorem o výkonu až 240 koní, dosahovaných při téměř „formulových“ otáčkách: až 9000 ot./min. Zkrátka VTEC v nejlepší podobě. Atraktivní roadster takřka zmizel z evropských silnic, to však neznamená, že nemá početný klub fandů, kteří dobře vědí, jaký potenciál se v něm skrývá. Zachovalý kus poroste na ceně a prodáte jej vždycky.

iZdroj fotografie: Honda

BMW 3 Coupé (E46)

Klasika z Mnichova, co dodat. Výroba 1998 – 2006, E46 obecně je považována za jednu z nejlepších generací „trojkové řady“. Investiční potenciál mají především dvoudveřové modely, z nich 330Ci pochopitelně největší. „M3 pro proletariát“ má třílitrový šestiválec s výkonem 231 koní, zatímco pravá M3 má 3.2l šestiválec s výkonem 343 koní. Ale ta již stojí „nesmysl“, pokud je v dobrém stavu. 325Ci / 328 Ci (foto) se ještě nechají najít za rozumné peníze. Zapátrejte v Německu, stále tam jsou udržované kousky.

iZdroj fotografie: BMW

Toyota Celica (T230)

Do třetice do Japonska, dnes už naposledy: poslední generace Celicy (s karoserií ve tvaru „stealth“ stíhačky) byla vyráběna mezi lety 1999 a 2006. Standardní modely jsou poháněny 1.8L čtyřválcovým motorem, GT verze mají výkonnější verzi téhož motoru. Auto v podstatě vymizelo ze silnic, když se nějaké objeví, bývá terčem zvědavých pohledů. Nic podobného už Toyota nikdy nevyrobí, pokud najdete extra zachovalý kousek za rozumné peníze, nebude už klesat.

iZdroj fotografie: Toyota

Ford Mustang (5. generace)

Po zralé úvaze jeden muscle car: 5. generace byla vyráběna mezi roky 2005 a 2014, retro design se údajně inspiroval Mustangy z 60. let. Přinesl širokou škálu motorů, od 4.0L V6 až po 5.4L V8 ve verzi Shelby GT500. Která je pochopitelně nejcennější, ale tu už dnes za nízké peníze (v dobrém stavu) v zásadě nelze najít. Ostatní Mustangy však ano, a z pěkného kousku (podmínkou je ale V8 motor) bude jednou prodejní hit. Speciálně pro někoho, kdo se „zblázní“ z elektromobilů a zatouží zpět po klasice. Tato je největší. Edici Bullit (foto) z kultivního filmu prodáte se ziskem vždy.

iZdroj fotografie: Ford

Audi TT (první generace)

Výroba mezi lety 1998 a 2006. Ikonický design inspirovaný údajně německým stylem Bauhaus byl k dispozici s celou řadou motorů, od 1.8 20V turbo 132 kW / 180 koní po 3.2L V6. A také quattro, natürlich. Druhá generace ztratila esprit a kouzlo originálu, zachovalé původní TT tak má šanci na prodej se slušným ziskem. Tip: shánějte spíše 1,8 20V turbo, auto se výrazně lépe chová, než s těžkým šestiválcem vepředu. Je v 5 výkonových verzích, krom základní 110 kW doporučujeme všechny. Ten motor je klenot (na jeho vývoji se podílela Yamaha, mimochodem)

iZdroj fotografie: Audi

Volkswagen Golf GTI V

Pátá generace GTI byla poháněna 2.0 TSI čtyřválcem o výkonu 200 koní. A jde možná o největší tip na zhodnocení, protože ceny této verze se aktuálně pohybují na samém dně. 2.0 TSI motor brát pouze starší verzi, kterou netrápilo nic z klasických „TSI závad“, a celková zachovalost vozu by vám měla přinést zhodnocení. Toto je ještě klasické, „analogové“ GTI, násobně lepší než IV. generace a citelně levnější než generace šestá. Jasný tajný tip na skvělou investici.

iZdroj fotografie: JV auta pro AutoŽivě.cz

Alfa Romeo GTV / Spider

Nemůže chybět. Italská kráska a italská klasika, výroba od 1995 do 2006. Zmizela ze silnic, nicméně tipuji, že jich je mnoho zaparkovaných v perfektním stavu v garážích a čekají na svoji příležitost. Nebo dělají radost svým majitelům pouze za slunečných víkendů. Nebo ideálně obojí. Jistota investice je pochopitelně 3,0 a 3,2 V6 „Busso“, nicméně ten bude stát také nejvíce. Ale vyplatí se, ten zvuk ohromí kdykoli a kohokoli. Jestli jen trochu můžete, zapomeňte na čtyřválce. Busso je cesta i cíl.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Peugeot 306 (Cabrio/S16)

Závěrem něco z Francie. Z původně zamýšlené 206 GTI se nikdy nestane to, co z 205 GTI, to už je celkem zřejmé. A pokud byste na 205 GTI v zachovalém stavu trvali, zavolejte rovnou bankéři. Tohle auto mělo smysl koupit před 15 lety, ne dnes, kdy se z něho už dávno stal kult. Pořád je ale možno najít jeho většího bratra, model 306, kdy netknutý a zachovalý kabriolet (nebo sportovní edice Turbo/S16 s šestirychlostním manuálem a 120kW motorem) půjdou vždy výhodně prodat. A mezitím ještě stihnou udělat hodně radosti.

iZdroj fotografie: Peugeot

Tolik náš přehled „devíti statečných“. Promýšleli jsme dlouho, jaké modely zařadit, věříme, že náš výběr vám bude nápomocen při hledání auta, které udělá radost minimálně dvakrát: při samotné jízdě a následném prodeji. Podmínkou je ale co nejvíce zachovalý stav, bez jakýchkoli tuningových úprav. Původní, udržovaný kousek, ideálně s co nejvíce novými díly (originálními) vám pomůže zhodnotit vaši investici. Držíme palce a přejeme šťastnou ruku při nákupu i prodeji!

Komu z nich byste dali přednost? Nebo máte jiný tip?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články