Jak nastartovat motor automobilu? Otočit klíčkem, zařadit a rozjet se je špatně, většina řidičů dělá chybu.
Při startování auta řidiči mohou udělat několik běžných chyb, které mohou vést k poškození motoru a dalších součástek vozidla. Článek na podobné téma jsme psali už v loňském roce, a tak se dalo předpokládat zlepšení. Osvěta se ale bohužel nekonala, provedli jsme v redakci průzkum mezi našimi čtenáři a výsledky jsou horší než v loňském roce. Chybu dělá celých šest řidičů z deseti. O jaké chyby se jedná?
Správně nastartovat není složité, přesto to řidiči neumí
Výčet je poměrně dlouhý, ale jedna z chyb je zcela zásadní. To když řidič nastartuje, hned zařadí jedničku a rozjede se. „Není potřeba čekat na místě a zahřívat motor,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „ale dát autu na čas, nechat olej, aby se dostal všude, kam se dostat má, je žádoucí.“ Stačí jen pár vteřin – nastartovat, napočítat do deseti a je to v pořádku. V zimě je to ještě horší, díky tomu, že má olej vyšší hustotu, na jaře a v létě to není taková katastrofa, přesto se ale vyplatí po nastartování počkat.
Existují ale i méně časté a méně závažné chyby. Jednou z nich je použití špatného paliva. Nebo starého paliva, pokud například řidič přes zimu nejezdí a pak vyrazí až na jaře a má v nádrži starý degradovaný benzín. „Pokud se do nádrže dostane nesprávný typ paliva,“ dodává expert, „může dojít k poškození motoru a v extrémních případech dokonce k jeho selhání.“ Proto je důležité vždy používat správný typ paliva, který je uveden v manuálu vozidla. Plus je důležité nepodcenit stáří paliva v nádrži po delší odstávce auta.
Na staré palivo se nejezdí, pár měsíců v garáži a je to problém
Další chybou, kterou mohou řidiči při startování auta udělat, je použití špatného klíče nebo karty. Pokud řidič použije špatný klíč nebo kartu, může dojít k poškození zámku a dalších součástek, což může vést k vysokým nákladům na opravu. Na první pohled úsměvná věc, která ale nastat může, například pokud jsou v rodině auta stejné značky se stejnými klíčky a dojde k záměně. Není-li auto zamčeno, například v domácí garáži, a řidič na to nepřijde už tím, že auto nedokáže odemknout.
Problémy mohou nastat také při netradičním startování, například v případě potíží při použití startovacího kabelu. Pokud se startovací kabel nepoužívá správně, může dojít k poškození elektroniky vozidla. Je důležité používat startovací kabely pouze v případech, kdy je to nezbytně nutné, a vždy dodržovat bezpečnostní pokyny uvedené v manuálu vozidla. Důležitým faktorem při startování auta je také stav baterie. Pokud je baterie vybitá, může dojít k poškození motoru a dalších součástek. Je proto důležité pravidelně kontrolovat stav baterie a v případě potřeby ji vyměnit. Nestartovat, pokud řidič zjistí, že nastartovat nelze.
Relativně obvyklou chybou je přílišné mačkání plynu během startování. Přidání příliš velkého množství plynu během startování může způsobit, že motor bude mít problémy s příjmem správného množství paliva a vzduchu. To může způsobit, že se motor nenastartuje, „uchlastá“ se anebo roztočí jen s velkými obtížemi. Další chybou, které se řidiči dopouštějí, je nerozpoznání příznaků potenciálních technických problémů.
Je důležitá správná údržba vozidla a sledování příznaků potenciálních problémů, které by mohly ovlivnit startování. Například pokud je problém s palivovým čerpadlem nebo s filtrem, může to mít negativní dopad na startování motoru. Většina chyb, které řidiči při startování auta dělají, je způsobena nedostatečnou pozorností a neopatrností. Pokud řidič věnuje pozornost procesu startování a sleduje příznaky potenciálních problémů, může se vyhnout většině chyb a zajistit hladký start motoru.