Češi budou normou Euro 7 postiženi téměř nejvíce: Exkluzivní rozhovor s ředitelem AutoSAP

Dlouholetý fokus českého průmyslu na výrobu automobilů začíná s nástupem normy EURO 7 ukazovat svoji odvrácenou tvář. Více již Mgr. Zdeněk Petzl v našem rozhovoru.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: AutoSAP
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Nová norma Euro 7 s avizovaným příchodem v roce 2025, stejně jako konec spalovacích motorů o deset let později, bude znamenat opravdu zásadní změny. V podstatě jedny z největších, jaké automobily a jejich výrobce postihly za téměř 140 let, které uplynuly od první jízdy Benzovy tříkolky. A i když jsme jako Česká republika v čele zemí snažících se o úpravu obsahu a načasování normy Euro 7, je před námi (a nejen před námi) ještě kus práce, než k nějaké změně dojde.

Rozhovor s odborníkem na slovo vzatým

Požádali jsme proto v minulých dnech ředitele sdružení AutoSAP Mgr. Zdeňka Petzla o rozhovor a komentář na toto téma. A také o posouzení dopadu normy Euro 7 a konce spalovacích motorů na evropský, především ale český průmysl a zaměstnanost. Od člověka, který patří v oboru k nejrespektovanějším osobám, tak zaznělo hodnocení nynější situace spolu s prognózami do budoucna. A také něco kritiky k tomu, co momentálně evropské orgány předvádí. Pojďme se na to podívat společně.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Aktuální snahy o úpravu znění normy Euro 7

AutoŽivě.cz: Jaké kroky nyní podnikáte ve vztahu ke změnám normy Euro 7?

Mgr. Zdeněk Petzl: „Úvodem bych chtěl zdůraznit, že se především snažíme usilovat o to, aby ta norma byla racionální, technicky realizovatelná. Já jsem v tomto směru už možná mírně optimistický. Musím na tomto místě velmi, ale velmi pochválit Ministerstvo dopravy, a zejména pana ministra Kupku, který dokázal velmi přesně pochopit jak tu normu, tak technické problémy s ní související. A to se opravdu bavíme o velmi detailním technickém textu.“

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

„Čili klobouk dolů, neb vnímám, že on se snaží získat podporu napříč celou Evropou. Podporu k tomu, aby to řešení, které nakonec bude přijato, bylo racionální a realizovatelné, aby bylo přínosné pro všechny, pro životní prostředí, pro lidi, pro byznys, pro dostupnou mobilitu. V tomto smyslu jsem tedy mírně optimistický a moc díky za tu práci, kterou pan ministr Kupka odvádí.

Vozový park po roce 2035: nečekaný obrat směrem zpátky

AutoŽivě.cz: Jak ovlivní vozový park Evropy přijetí normy Euro 7?

Mgr. Zdeněk Petzl: „Je myslím jasné, že mezi roky 2025 a 2035 dojde k zásahu do trhu, dojde k navýšení ceny osobní mobility. A to ve státech s menším HDP bude znamenat zastarávání parku, a tudíž vlastně – paradoxně – zhoršování celé situace. Ona to nakonec ukazují i tvrdá statistická data náběhu normy Euro 6, kde už máme nějakou historickou zkušenost. Ta norma je tady s námi od roku 2014, jestli se nemýlím, a když se podíváme na tu historickou křivku mezi roky 2014 a rokem 2022, za který už máme kompletní data, tak za těch osm let došlo k obměně čtvrtiny celého vozového parku.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Čili zůstává 75 % vozidel se staršími normami. Jaké očekávání tedy můžeme mít od Euro sedmičky? Když ta přijde někdy v roce 2025 až 2027 podle kategorií a už de facto někdy mezi lety 2030 a 2035 bude docházet k totálnímu nahrazení těchto vozidel elektromobily? To přece vůbec nedává smysl a nedivím se výrobcům, že se tak hlasitě ozvali. Nedává to smysl technický, ekonomický a ve finále ani ten ekologický. K čemu je tedy taková norma, když v podstatě nic nevyřeší?“

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Dopady Euro 7 na český průmysl a zaměstnanost

AutoŽivě.cz: Jaké budou dopady normy Euro 7 na český průmysl a zaměstnanost?

Mgr. Zdeněk Petzl: „Berme to tak, že dnes se u nás vyrábí nějakých zhruba 13–14 modelů různých značek. Pokud by Euro 7 nastalo v nezměněné podobě, tak by se vlastně ze dne na den v roce 2025 muselo přestat vyrábět minimálně 3/4 z nich, objemově se bavíme o nějakých 30 % produkce vozidel. A pokud v Čechách, po době složitých covidů a dalších omezení, dnes vyrábíme nějakých 1,2 milionu vozidel, tak si umíte představit, že se bavíme o nějakých 300–400 tisících vozidlech ročně.“

iZdroj fotografie: Škoda

„Což se promítne jak u finálních výrobců, tak zejména v dodavatelských řetězcích ve ztrátě řekněme 50 000 – 70 000 pracovních míst. A s tím souvisí samozřejmě i ztráty HDP. Pokud dnes dělá automotive pro Českou republiku nějakých 9–10 % HDP, tak s nástupem normy Euro 7 tak, jak je plánována v roce 2025, bychom vymazali zhruba 3 % HDP. To jsou dost zásadní čísla a zásadní objemy. Problém přitom vidím hlavně v tom načasování, v tom, že ta norma byla dlouho připravovaná, a když nakonec vyšla ven, tak jsou na ni de facto dva roky.“

Reálná doba na zapracování rozsáhlých změn

AutoŽivě.cz: Jaká doba by byla reálná na relativně bezproblémové zapracování normy?

Mgr. Zdeněk Petzl: „V případě zapracování se opravdu bavíme o nějakých čtyřech letech. Berte to tak, že kolegové z některých těch laboratoří budou muset provést stavební úpravy, například rozšířit testovací prostory. To máte stavební povolení, stavební práce, až bude stavba hotová, tak do ní musíte dát technologie. Ty technologie musíte od dodavatele objednat, on vám je v dnešní složité době dodá třeba za rok od objednání. Pak je musíte nainstalovat, homologovat, ověřit, že opravdu správně fungují.“

iZdroj fotografie: Škoda Auto

„A teprve po tom všem můžete začít připravovat vozidla. A to ještě nezmiňuji to, že dnes už je jasné, že to, co ta norma požaduje, v řadě případů buď neumíme měřit, nebo na to nemá dodavatelský sektor připravené technologie. To znamená měřicí zařízení, senzory, případně ty senzory nejsou ověřené, že vydrží roky používání v těch nejtěžších podmínkách statisíců kilometrů, které se musí najet. Tohle všechno dohromady tu situaci extrémně komplikuje.“

„Navíc: měřit emise z brzd nebo pneumatik je absolutně neracionální už z toho pohledu, že výrobce musí odpovídat za vozidlo po celou dobu jeho životnosti. Jak ale chcete odpovídat za brzdy, pneumatiky? Vždyť to je spotřební materiál, lidé si tam po nějaké době dají cokoliv. A vy byste měl jako výrobce odpovídat za to, že tam někdo dal úplně jiné pneumatiky s úplně jiným otěrem, případně úplně jiné brzdy? To je přece nesmysl.“

Plán transformace českého automotivu na výrobu elektromobilů

AutoŽivě.cz: Jak se český průmysl připravuje na změny související s výrobou elektromobilů?

Mgr. Zdeněk Petzl: „Konec spalovacích motorů a nástup elektromobilů bude mít samozřejmě zásadní dopady zejména do řetězce dodavatelů. Což vidíme už nyní a je to jeden z našich apelů na vládu, aby si uvědomila, že tady dochází k velkému přenastavení toho, co se kde vyrábí. A ty nové věci kolem baterií, elektromotorů, špičkové elektroniky jsou samozřejmě zajímavé věci s vysokou přidanou hodnotou. A jde o to, aby Česká republika dokázala zachytit tuto novou elektromobilní výrobu.“

Česko přestává být levnou „montovnou“

„Problém je, že v dnešní době už Česká republika zdaleka nemá levnou pracovní sílu, naopak má třeba jedny z nejdražších cen energií a ty energie krom toho, že jsou drahé, navíc vůbec nejsou zelené. Což je jeden z požadavků dnešních regulátorů na tu výrobu. A najednou se zdá být zajímavější zemí pro investici do výroby automobilů třeba Švédsko, což by ještě nedávno nikoho nenapadlo. Jde o to se přizpůsobit, nenechat si ujet vlak zakázek a dodavatelských vztahů. Jakmile jednou ujedou, velmi špatně se vrací zpět.“

iZdroj fotografie: Škoda Auto

„Takže to je něco, s čím podle mě musíme pracovat tak, aby se ten automotive dokázal efektivně transformovat v Čechách, což nepochybně bez spolupráce s vládou a bez nějakých systémových opatření nepůjde. A teď nutně nemluvím o finančních pobídkách, teď je to o tom, že ta vláda aspoň deklaruje, že si toho je vědoma, že podporuje tuto tranzici. Že bude třeba diskutovat o opatřeních, která pomohou tomu, aby ty firmy tady měly důvod zůstávat. Jedná se přitom o řadě konkrétních opatření, o kterých můžeme diskutovat.“

Udržení zaměstnanosti je klíčem k úspěchu

Mgr. Zdeněk Petzl: „Čili je takový apel za nás, abychom udrželi zaměstnanost, kterou automotive v Čechách dává. Bavíme se napřímo o zhruba 180 000 lidí, kteří vyloženě dělají projekty automotivu. Navíc firmy z automotivu mají portfolio napříč různými odvětvími, čili fakticky pracuje v automotivních firmách ještě mnohem více lidí. A jde tak o značnou část HDP, navíc bych řekl, že velmi sofistikovanou. Automotive má výhodu v tom, že je to odvětví velmi propojené na další odvětví, podporuje výzkum, vývoj v oblasti sklářství, textilií, recyklací a dalších věcí. Čili se opravdu domnívám, že je to zajímavé odvětví, které stojí za to mít a dlouhodobě České republice pomáhá. A myslím, že může prospívat i dál.“

Děkujeme panu Mgr. Zdeňku Petzlovi za poskytnutí rozhovoru.

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Jak vidíte nástup EURO 7 vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články