Nákup a prodej auta bývá často směsicí faktů a pozitivních (někdy také negativních) pocitů kupujícího, rozhodujícího se o svých penězích. Fakta neovlivníme, s pocity ale něco udělat můžeme.
Kupovat ojeté auto je někdy tak trochu alchymie, směs faktických (více či méně pravdivých) údajů a pocitů, které kolem toho všeho panují. Necháváme se ovlivnit stavem vozidla, osobou prodávajícího, místem, kde obchod probíhá nebo úplností dokumentace. Pokud se ale někdy dostaneme do situace, kdy naopak auto prodáváme, mohli bychom přece všechno výše napsané využít ve svůj prospěch. A vytvořit nabídku, které nikdo neodolá. A současně si tím trochu zvednout cenu. Pojďme se na to podívat společně.
Dokonalé fotografie jsou základem
Vypadá to jako samozřejmost, ale když se začtete do inzerátů na libovolném inzertním serveru, zjistíte, že to samozřejmost zdaleka není. Přitom v době současných telefonů pořizujících bezchybné fotografie jako „na běžícím pásu“ by mělo být pořízení skvělé prezentace snadnější než kdykoli předtím. Něco málo tipů: kvalitní umytí je základ, pochopitelně včetně interiéru. Pokud můžete auto svěřit detailistovi a rozumný příplatek se vám vyplatí, udělejte to. Cokoli, co pomůže lepšímu vzhledu vašeho objektu prodeje, se počítá.
Zkuste najít vhodnou lokaci, přičemž opuštěné, zanedbané garáže za městem nebudou to pravé ořechové. Nečekaně dobře funguje příjezdová cesta nebo upravený prostor před dobře vypadajícím rodinným domem. Zvyšuje to velmi důvěru k prodávajícímu i stavu prodávaného automobilu. Zkrátka pokud někdo vlastní takto pěkný a upravený dům, bude podobně dobře pečovat i o svoje auto. Samotný prodej přitom nemusí nezbytně nutně probíhat u toho stejného domu, setkat se můžete kdekoli.
Důvěryhodnost a poctivost se vyplatí
Nic tak rychle nezhatí dobře nastartovaný obchod jako ztráta důvěry. Nebojte se originálního stavu tachometru, nebojte se toho, že vaše starší auto, jež má najeto přes 300 000 kilometrů, nikdo nebude chtít. Pokud k němu doložíte veškeré doklady, veškeré faktury dokládající servis a výměny dílů, nebude pro mnohé kupující tachometr tak zásadním údajem, jak se vám může zdát. Mnoho lidí už zjistilo, že výrazně větší výhra je poctivých (a servisovaných) 300 tisíc kilometrů než „stočených“ 180 tisíc. Co si budeme povídat.
Originál se cení, ostatně jako vždy
Každý vůz, pokud je ve velmi dobrém technickém stavu a je v původním stavu, získává na hodnotě. Jakékoli úpravy, které neodpovídají homologaci nebo by mohly znamenat komplikace na STK, zhoršují vaši pozici. „Vykuchané“ filtry pevných částic jsou pak opravdovým podvodem, se všemi z toho vyplývajícími důsledky. Pokud není na druhé straně obchodu fanoušek do tuningu, je původní, udržovaný stav (a ideálně díly měněné za originály, nebo alespoň prvovýrobu) velkým plusem. Neopomeňte to také zdůraznit v textu.
Několik samozřejmostí, které zlepšují byznys
Konečně věci, které nesouvisí pouze s prodejem aut, ale mají vliv na kvalitu každého obchodu. Vyplatí se být dochvilný, úhledně oblečený a otevřený konverzaci bez zbytečného vyprávění mnoha příběhů. K „pohádkářům“ má mnoho lidí zabudovaný podvědomý odpor, každý jsme asi zažili prodejce vysavačů nebo hrnců. Stačí se soustředit na fakta. Vychvalujte, ale zbytečně nepřechvalujte, nechte kupujícího objevit a objevovat. Odpovídejte na cokoli a ihned, pokud možno pravdivě.
Pobídněte sami k testovací jízdě, nabídněte zvednutí auta na hever, ukažte kompletní dokumentaci. Vybudujete si tak za několik minut pozici, která může prodeji vašeho auta výrazně pomoci. Sami poznáte, nakolik právě váš vůz kupujícího oslovil, nakolik jej začal chtít a nakolik je to už jen na domluvení ceny. V tom okamžiku jste z velké části vyhráli. Držíme palce, ať prodáte, a to co nejlépe!