Automobilka Škoda mění svůj název. S novým jménem chce zasáhnout světové trhy

Vybrat nový název pro českou automobilku Škoda je nadlidský úkol. Pomůže umělá inteligence nebo hlasování veřejnosti?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora a nepředstavuje faktickou věc.

Automobilka Škoda je kromě Pilsner Urquel, Semtexu a Jaromíra Jágra jednou z nejznámějších českých značek. Přesto se vedení firmy rozhodlo pro odvážný krok – přejmenování společnosti. Co stojí za šokující změnou a jak tento nečekaný strategický postup přijmou čeští zákazníci? Tento krok je motivován záměrem vyhnout se negativním konotacím, které by mohlo jméno Škoda v některých zahraničních jazycích vyvolávat.

Zásadní rozhodnutí a radikální změna se mohou vyplatit

I takto by mohla začínat tisková zpráva, která by byla jistě pro tuzemské příznivce značky šokem. Jak moc je to reálné, nebo není, o tom lze jen spekulovat. Nicméně mohlo by se to stát, byť je to značně nepravděpodobné. A to z důvodu, že by někoho napadlo, že název firmy není na současné poměry dostatečně sluníčkový. Že jméno, které v češtině znamená „škoda“ ve smyslu negativního nebo depresivního stavu, může být vnímáno jako odrazující a ovlivnit rozhodnutí potenciálních zákazníků při nákupu vozidel této značky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud si jméno zákazník v daleké cizině přeloží, může to pro něj být zásadní rozhodovací argument. Škoda může být pro potenciálního zákazníka stejné slovo jako například hanba či smůla. A v takovém autě nikdo jezdit nechce. Pokud se přeloží slovo „škoda“ do jiných jazyků, může to vyvolávat obavy u zahraničních spotřebitelů. Jasně je třeba pochopit, že negativní konotace mohou být způsobeny jazykovými rozdíly.

Podlehnout trendům se nemusí jakékoli značce vyplatit

Samotná značka Škoda se vůbec nezakládá na negativních hodnotách. Naopak. Bylo by rozumné, aby automobilka uvažovala o novém názvu, který bude reprezentovat její hodnoty a kvalitu, aniž by vyvolával nechtěné asociační řetězce? Ne. Zvažování nového názvu je proces, který vyžaduje důkladnou analýzu a kreativitu. Jedním z možných zdrojů inspirace pro nový název může být samotné logo značky Škoda – okřídlený šíp.

Symbolika šípu je spojována s rychlostí, pokrokem a pohybem dopředu, což jsou hodnoty, které lze promítnout do nového názvu. Další možností, kde hledat inspiraci, je probírat se v pozitivních výrazech, které by evokovaly kvalitu, inovaci a spolehlivost. Například Evolve, které vyjadřuje přechod do nového, moderního a inovativního směru. Byť to už si zabrala jiná česká firma, dnes známá jako Evolveo. Advance by mohlo vyjádřit pokrok, posun vpřed a technologickou vyspělost.

Nový název by neměl rezignovat na historický odkaz

Nejslibněji by mohlo vypadat slovo Prosper. To by zdůrazňovalo úspěch a prosperitu. A znělo by dostatečně motoristicky. Při výběru nového názvu je také důležité zachovat kontinuitu s předchozí identitou značky a nezapomínat na historii a tradici automobilky. Nový název by měl respektovat dědictví a renomé, které automobilka získala po celá desetiletí své existence. Pokud by i logo mělo vypadat tak nějak jako dřív, co třeba Skoba?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Možná volba nového názvu by mohla spočívat v kombinaci několika faktorů. Jedním z nich je zdůraznění českého původu značky a využití unikátních českých prvků. Například slovo Bohema by mohlo být parafrází na Bohemia. Evokovalo by krásu, kvalitu a bohatství českého dědictví. Excella by mohlo symbolizovat excelenci a vynikající inženýrské dovednosti charakteristické pro automobilku.

Automobilky občas s některými názvy šlápnou vedle

Nový název by měl být atraktivní pro mezinárodní trhy, aby přitahoval zákazníky bez ohledu na jejich jazykové a kulturní rozdíly. Zvolený název by měl být jednoduchý, snadno zapamatovatelný a snadno vyslovitelný v různých jazycích. Zároveň je nezbytné, aby v žádném jazyce nevyvolával negativní konotace, nebo dokonce nesouvisel s vulgárními výrazy. Své o tom ví třeba Mitsubishi, které netušilo, že „pajero“ je ve španělštině hanlivé slovo.

Znamená „masturbátor,“ respektive „honič“ v pejorativním smyslu slova – značí sebestředného člověka. Model Pajero musel být pro španělsky mluvící trhy přejmenován. Chybu udělala kdysi Toyota, když se na francouzský trh dostal model MR-2. Nevinná kombinace písmen a čísla vyslovená s francouzským přízvukem zní „mérd.“ A Proton modelové řady Jebat? Přejmenování zavedené značky je důležitým a citlivým rozhodnutím, které si vyžaduje pečlivé zvážení a konzultaci s odborníky na marketing a branding.

Vždy vyžaduje zkoumání trhu, průzkum názorů zákazníků, analýzu vnímání současného jména. Anebo taky ne, název Vectra určil počítač. Že to jde, dokazuje například změna ING na NN. Stačilo do reklamy strčit Obi-Wana Kenobiho a úspěch změny byl zaručen. Změna názvu automobilky Škoda by sice mohla být vzrušujícím krokem, který by jistě otevřel nové příležitosti na mezinárodním trhu a lákal nové zákazníky. Nicméně jde o krok, který automobilka zřejmě nikdy neuskuteční. Škoda, nebo ne?

Jak by se mohla Škoda nově jmenovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články