Automechanik potvrdil předpokládaný fakt, řidiči neumí používat jednoduchou pomůcku. Madlo je přitom velmi užitečné.
Jednoduchý prvek v autě, žádná elektronika, nic sofistikovaného. Madlo, které by jeden na první pohled přehlédl, přesto jde o velice praktickou a užitečnou část výbavy. Má řadu funkcí, které pomáhají řidiči i spolujezdcům. Ne každý automobil je však střešním madlem vybaven. A to je chyba. Madla umístěná nahoře u dveří mají různé využití a v mnoha ohledech mohou řidičům i pasažérům usnadnit život. Zejména těm starším.
Absolutně jednoduchá výbava, která je velmi praktická
„Je paradoxní, když se ptáme našich zákazníků, že netuší,“ říká expert na servis japonských a evropských automobilů pan Pavlíček. „Jen tři z deseti řidičů mají povědomí o tom, k čemu madlo slouží,“ pokračuje odborník. Madla jsou určená k tomu, aby se řidič nebo pasažéři mohli přidržet, pokud auto najede na nerovnosti, prudce zatočí nebo ostře brzdí. Tímto způsobem slouží jako prevence před možným zraněním.
Je důležité si uvědomit, že i při použití madla je nutné se bezpečnostním pásem poutat. Pokud by někdo namítal, že řidiči musí držet volant, je to tak. Nicméně například v terénu, při velkém bočním náklonu, je právě madlo velmi vhodnou pomůckou i pro řidiče. Některá madla mají také háčky, na které lze zavěsit oblečení, obvykle u zadních dveří. Madlo nad dveřmi řidiče má však odlišnou funkci než ta u zadních dveří. Slouží především pro pohodlnější nastupování a vystupování osobám s mírnou imobilitou nebo zdravotními omezeními.
U některých vozů může rukojeť také usnadnit mechanické nastavení výšky sedadla, jako je tomu u starší generace modelu Dacia Duster. „Upřímně, čím je člověk starší a hůře se pohybuje,“ podotýká expert Pavlíček, „tak se madla chytá a pomáhá si jak do sedačky, tak ven z ní. Je to i má osobní zkušenost, od určitého věku.“ Je třeba doplnit, že některé automobily nemají střešní madlo, a to zejména ty vybavené panoramatickou střechou.
Terénní automobily mají madla na předním sloupku, záměrně
Z technického hlediska u nich není možné madlo mezi dveře a rám střechy umístit. Také vyšší vozidla, zejména terénní vozy, mohou mít madla na čelním sloupku. V případě terénních automobilů slouží madlo nejen k usnadnění nastupování, ale také jako opora pro řidiče při zastavení a otevření dveří, kdy se vyklání ven a pozoruje terén při rekognoskaci terénu. Madla jsou obvykle vyrobená z nylonu nebo jiných odolných materiálů a jejich životnost odpovídá životnosti vozidla.