Nejlevnější možnost, jak si pořídit auto schopné jízdy v drsném terénu. Jen je třeba zvolit tu správnou Dacii se správným motorem.
Asi žádný jiný automobil značky Dacia se netěší takové oblibě až fanatickému zbožňování jako Duster. A nutno říct, že právem. Dlouhodobě jde o velmi praktický a vizuálně poměrně atraktivní automobil schopný jízdy ve skutečném terénu. Krom toho se jako ojetina Duster z let 2010 až 2018 profiluje jako vcelku spolehlivý vůz. Pokud má nějaká slabá místa, tak irituje spíše drobnými nedodělky než závažnými problémy.
Ojetina Dacia Duster je vyhledávaná, v bazarech se neohřeje
Při zmínce o terénních schopnostech je třeba zdůraznit, že ty Duster nemá díky větší kolům, plastům na karoserii a vyšší světlé výšce. Agilitu pro jízdu mimo asfalt nabírá Duster až v plnotučných výbavách se silnějšími motory a pohonem všech kol. Čtyřkolka je spolehlivá a uživatelsky nenáročná, ovládaná elektromagneticky podobně jako v Nissanu X-Trail. Volba ideální pohonné jednotky by mohla být poměrně snadná, nebýt toho, že preferovaná varianta 1.6 16V LPG je k dispozici pouze u verze s pohonem předních kol.
Benzínová šestnáctistovka moc nejede, na dálnici je kvůli krátkým převodům zbytečně hlučná. Má vyšší spotřebu, nicméně jde o jednoduchý agregát s minimem servisních potřeb. Dacia uchopila originální tovární přestavbu na LPG velice seriózně, motor má proti původní benzínové verzi 1.6 16V odlišnou hlavu válců, písty i ventily. Pro verze 4×4 byla k mání benzínová 1.6 16V, u které byla početná šarže s nesprávně namontovanými axiálními ložisky klikového hřídele. Automobily byly svolávány k výměně motoru. A pak jsou tady diesely 1.5 dCi.
Dobrá zpráva je, že Duster 4×4 již má vždy spolehlivější vstřikování, zatímco k předokolkám se v prvním roce výroby ještě dostala i problémovější verze agregátu 1.5 dCi 63 kW. Nejlepší jsou naftové čtyřválce 1.5 dCi 81 kW, které již mají upravené uložení klikové hřídele. Ty lze za předpokladu zkrácených intervalů výměny motorového oleje do čtyřkolky preferovat. Bazální mechanika Dusteru funguje správně, jen se od přední nápravy na nerovnostech ozývá lomoz. Ten je patrný i od přístrojové desky.
Francouzská technologie „darovala“ autu potíže s elektrem
Sdílená francouzská elektroinstalace přinesla do Dustera odpovídající závady. Obvykle jde o vadné palivoměry, kvůli kterým je třeba někdy měnit celý drahý přístrojový štít. Ne právě kvalitní je lakování karoserie, kamínky a odletující štěrk snadno zapříčiní oděrky, ve kterých rychle rozkvete koroze. V tradici značky mají laky nevalnou kvalitu – odletující kamínky umí brzy oštípat barvu až na plech, který pak může začít bodově rezivět.
Ten, kdo chce Duster opravdu jako auto do terénu, nutně musí koupit ojetinu s pohonem všech kol. Při volbě mezi benzínem a naftou jsou na straně benzínu slabé stránky jako omezená dynamika a vyšší spotřeba. Diesel poskytuje lepší dynamiku, spotřebu i komfort jízdy. Vyplatí se hledat auta s historií, která jezdila na výměnu oleje pod doporučených 30 000 km.
Jaké jsou typické závady Dusteru této generace? Může jít o uvolněný ochranný kryt pod motorem či vrzání opotřebených silentbloků v uložení stabilizátoru. Obvyklé jsou závady vstřikovačů u dCi, hlavně u verze 63 kW. Majitel může řešit nepřesný palivoměr, mění se často celý přístrojový štít. Také úniky oleje z převodovky nebo problémy elektroinstalace. Přes veškeré neduhy je ojetý Duster velmi atraktivním artiklem a v autobazarech se dobré kusy moc neohřejí.