Vykutálený řidič přišel na to, jak kdekoliv neplatit za parkování. Stačí mu na to papírek, který si sežene úplně každý

Jízda s překrytou SPZ je za pokutu a zákaz řízení. Při parkování to neplatí, řidiči toho zneužívají a neplatí tisíce Kč.

i Zdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela
i Zdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela
i Zdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela
i Zdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela
i Zdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela
i Zdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Jak se vyhnout placení drahých poplatků za parkování v centru města? Tam, kde se o evidenci uhrazených poplatků za parkování starají auta s kamerami na střeše, přišli řidiči na způsob, jak s vyhnout placení. Evidence probíhá automaticky přes registrační značku. Kamera na kontrolním autě zaznamená SPZ. Porovná ji se záznamem v sytému a pokud není parkování uhrazeno, automaticky pošle pokyn k pokutě. S nečitelnou nebo zakrytou SPZ však nedojde k identifikaci vozidla a ani k vygenerování pokuty.

Pokuta za nezaplacené parkování nehrozí s překrytou SPZ

Čtenář Mgr. Josef Sarvel nám poslal 25.6.2023 email a my jsme se jej po přečtení rozhodli zveřejnit v plném znění, včetně uveřejnění fotografií. „Šel jsem Prahou a narazil jsem na auto, které mělo papírek přes SPZ,“ píše pan Sarvel. „A zajímalo by mě proč.“ Důvody, pro které řidiči překrývají SPZ, už byly pojmenovány v úvodu článku. Jde o znesnadnění identifikace vozidla, zejména kvůli neplacení parkování. 

iZdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela

„Také by mne zajímalo, zda něco řidiči hrozí, myslím pokuta,“ doplňuje čtenář. Jízda bez SPZ nebo s nečitelnou SPZ je přestupkem. Řidič má povinnost vozidlo zkontrolovat před každou jízdu a v případě zjištění chybějící jedné nebo obou SPZ nesmí s vozidlem vyjet na veřejnou komunikaci. Za chybějící, zakrytou či nečitelnou značkou hrozí řidiči pokuta ve výši 5 000 až 10 000 Kč a zákaz činnosti řízení na dobu 6 až 12 měsíců.

Co dělat při ztrátě registrační značky vozidla. Víme, kam jít a na kolik vás to vyjde

Trestné body se v tomto případě neudělují. Vše definuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Nicméně řidiči nejezdí trvale se zakrytou SPZ, tedy ti, kteří se vyhýbají parkování. Bylo by zbytečné riskovat pokutu, jde jim pouze o to, aby neplatili za parkování. Takže značku upravují a zakrývají až na místě. Je zakrytí SPZ při stání, tedy při pakování, přestupkem?

Papírek přes SPZ ušetří řidiči tisíce Kč za parkování a pokuty

Ať už motorista provede s registrační značkou cokoli, porušuje tím dodržování pravidel na pozemní komunikaci. Jestliže zaparkuje v zóně placeného stání a neuhradí poplatek za parkování, porušuje tím místní dopravní značení. Je pravda, že se zakrytou SPZ nedostane pokutu, systém nezvládne auto dohledat. Pokud by na místo dorazil strážník obecní či městské policie a značku odryl, dokáže zjistit, zda je parkovací poplatek uhrazen nebo ne. Stejně tak nic nebrání řidiči kontrolního vozidla s kamerami, aby zastavil a papírek z SPZ sundal a vše zaregistroval zařízením na střeše.

iZdroj fotografie: S vědomím Mgr. Josefa Sarvela

Zda se toto děje je samozřejmě jinou otázkou. V reálu s největší pravděpodobností skutečně vše probíhá tak, že pokud nejde kolem vozu policista, nic se nestane. Řidič monitorovacího auta nezastavuje, pouze projíždí. A řidič se zakrytou SPZ skutečně parkuje zadarmo a bez rizika pokuty. Skutečnými mistry jsou pak řidiči, kteří SPZ zakrývají v zimě sněhem a tvrdí, že při zaparkování byla SPZ čitelná, že sníh někdo na auto naházel v jejich nepřítomnosti. A přes rok překrývají číslo na SPZ třeba listem ze stromu, S argumentací, že list zapadl na SPZ náhodou v jejich nepřítomnosti a že jde o dílo náhody. 

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Platíte za parkování nebo ne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články