Vřítil se do křižovatky a sestřelil auto přímo před zraky policie. Karma zafungovala neúprosně, vše je na videu

Nabourat v křižovatce a přímo před policejní hlídkou, tomu se říká náhoda. Bez ohledu na přednost došlo k hrůznému incidentu.

i Zdroj fotografie: HZS JHČ
                   

Křižovatka s pravidelným tvarem kříže, navíc řízená světelnou signalizací. Jeden by čekal, že v takovém místě není možné nabourat, přesto opak je pravdou. Problémem může být křížení protijedoucích aut při odbočování vlevo. Ono odbočování vlevo je leckdy velmi riskantní, zejména s ohledem na povinnost dát přednost protijedoucím autům. A s přihlédnutím k rychlosti, kterou vozidla v přímém směru do křižovatky vjíždějí.

Přednost byla jasná, k nehodě na křižovatce nemělo dojít

Základní pravidlo, které znají řidiči po celém světě a u nás ho definuje zákon č. 361/2000 Sb., říká, že „řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty…“. Jinak řečeno, pokud řidič odbočuje vlevo, musí dát přednost protijedoucím vozidlům.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na videu z amerického města Cumming ve státě Georgia je ukázkový příklad zbytečné nehody. Kdo je viníkem, je však lehce diskutabilní, to bude na dalším šetření. Červený crossover vjel do křižovatky a odbočoval vlevo. Sedan, který jel rovně, do něj naboural. Dalo by se říct, že šlo jednoznačně o vinu řidiče červeného auta, nicméně podle záznamu je tu ještě jedna věc. Rychlost sedanu v přímém směru.

Ignorování nové dopravní značky je pro řidiče konečná. Hrozí zákaz řízení, pokuta, v horším případě dopravní nehoda

Jakkoli měl řidič červeného auta dát přednost, je otázkou, zda vůbec sedan viděl a mohl vidět, vzhledem k rychlosti jízdy. A také vzhledem k profilu tratě, která není z videa úplně patrná. Jde ale v daném případě spíše o spekulaci, v našich podmínkách by byla vina jednoznačně na řidiči červeného auta. Nicméně i u nás existují judikáty, které zohledňují rychlost druhého vozu, kvůli kterému řidič (ne)mohl dát přednost. Ty by bylo zapotřebí brát v potaz.

Pikantní na celé věci je to, že kolmo na dráhu bourajícího auta stálo auto policie. Přímo v křižovatce, vše je tedy pravděpodobně natočeno i na policejní kameru. Nabourat přímo před policisty, tomu se se říká náhoda. V dané situaci se dá mluvit o štěstí. V tom, že řidiči nabouraných aut nemuseli nikam volat a čekat dlouhé hodiny, než policie na místo dorazí.

Co na nehodu říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články