Mezi nejméně spolehlivá a značně poruchová auta nepatří jen ta francouzská. Mezi nejhoršími vozy je BMW nebo Volkswagen.
Spolehlivost aut je proměnná v čase. Každý, kdo kdy vlastnil automobil více než pár let, to ví a zná. Vozy vydrží roky, než se začnou porouchávat, jiné vyžadují servis hned od první chvíle, co vyjedou na veřejné silnice. Je faktem, že určité vozy mohou projevit náchylnost k poruchám až po letech. Kupující na trhu s novými vozy zajímá, jak dlouho jejich auto vydrží bez potíží, pokud si jej kupují na omezenou dobu několika let.
Nejméně spolehlivá auta? Zapomeňte na Opel nebo Ford!
Žádoucí je zbavit se automobilu před tím, než se začne na servise prodražovat. Zákazníci na trhu s ojetinami zase hledají prověřené modely a značky, které jsou po letech evidovány jako trvanlivé. Pro orientaci na trhu mohou sloužit nejrůznější žebříčky a statistiky, mezi ty nejosvědčenější patří výsledky analýz německé organizace TÜV. Žebříček, který máme k dispozici, není výjimkou, zdrojem dat jsou výsledky kontrol vozidel provedených odbory technických kontrol v Německu.
Celkově statistiky zahrnují 9,5 milionu recenzí provedených za poslední rok. Kdo by čekal samé nízkonákladové značky, velice by se mýlil. Pozoruhodné je, že v průměru 20 % vozů mělo výrazné závady, které jim bránily projít kontrolou napoprvé, ale výsledky se samozřejmě velmi lišily v závislosti na stáří vozu. Níže na grafice je seznam modelů a procento vozů s významnými závadami.
Za zmínku stojí neslavné prvenství Citroenu C3 Aircross mezi vozy 2–3 roky starými. Zajímavé je, že se do trojice nejvíce poruchových aut dostal i Volkswagen s modelem Sharan. Byl dokonce horší než Dacia. V kategorii aut ve věku 4–5 let je s průměrem 9,0 % závad na prvním místě jiné německé auto, dokonce prémiové značky. Jde o BMW 2 Active Tourer. Volkswagen Sharan se drží v závěsu. U vozů ve věku 6–7 let „vyhrálo“ kategorii BMW řady 5, bylo poruchovější než dvojice zástupců automobilky Dacia.
Prémiové auto neznamená bezporuchové a spolehlivé
Starší auta se stářím 8–9 let, tam je nejhorším zástupcem Dacia Duster. Pokud nějaké automobily nezrají v čase jako víno, pak jsou to ve věku 10–11 let zástupci francouzské produkce. Na prvním místě je Dacia Logan a za ní dva Renaulty. Soudě podle zveřejněných hodnocení se tedy nejmenší spolehlivostí mohou „chlubit“ Dacia Duster a Logan. Mezi nejstarší auta v boji o nespolehlivost se řadí kompaktní a subkompaktní Renault.
Z těch „mladších“ nečekaně vyčnívá několik modelů BMW a rodinný VW. To nevypadá pro německé výrobce příliš přesvědčivě. Mezi nejčastější problémy bez ohledu na stáří vozů odborníci uvádějí závady odpružení a brzd, úniky motorového oleje, poruchy osvětlení a výfukového systému. Mezi nejvíce poruchovými vozy není jediné japonské auto. To potvrzuje názor, že japonská auta jsou spolehlivější než ta evropská.