Cože, policie kontroluje pneumatiky? Prázdninová cesta se tak může prodražit, je to za pokutu! Raději si normu zapamatujte

Na co se policie zaměřuje při kontrolách a co nejvíce pokutuje? Povinnou výbavu a nevhodný stav ojetých pneumatik.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Policejní kontrola je pro mnoho řidičů to nejhorší, co je může na silnicích potkat. Stres z konfrontace s uniformovaným policistou je enormní. I když má někdo nervy ze železa a policejní hlídka ho neděsí, je riziko pokuty něčím, čemu by se rád vyhnul asi každý. Když dojde na preventivní kontrolu, může se stát, že policisté něco objeví a řidič dostane pokutu. A to nechce asi nikdo.

Setkání s policií je pro mnoho řidičů vysoce stresující

Nejhorší je pak pokuta za nevědomost, je smutné platit za něco, o čem motorista neměl tušení. Řada řidičů třeba neví, že může dostat pokutu za pneumatiky. Sjeté pneumatiky lze přitom zařadit mezi obvyklé prohřešky tuzemských řidičů. Mimo nemalé pokuty a přičtení trestných bodů motoristé se sjetými pneumatikami riskují. Nefunkční vzorek může být příčinou autonehody. Policie proto sjeté pneu kontroluje a pokutuje.  

iZdroj fotografie: Depositphotos

Za lehce sjeté pneumatiky může udělit pokutu ve výši až 2 000 Kč s řešením na místě. Pokud by stav pneu vysoce ohrožoval bezpečnost provozu, může policista udělit zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a pokutu ve výši 10 000 Kč. Tak, jak už je obvyklé při cestách do zahraničí, je třeba vnímat legislativu v mezinárodním kontextu. Prázdninová cesta do Polska se tak může prodražit, pokud řidič neví, co tamní policisté kontrolují a pokutují.

Diagnostiku pneumatik zvládnete sami pomocí mince. Ukáže na závažný problém bez ohledu na značku

Tam policista může kontrolovat povinnou výbavu vozidla. V Polsku je takovou povinnou výbavou výstražný trojúhelník a hasicí přístroj. Ten musí být provozuschopný a musí mít platnou legalizační a záruční dobu. Pokud nemá, jako by neexistoval. „Hasičák je prý přesně to, na co se v Polsku při kontrolách zaměřují,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Říkal mi to jeden ze zákazníků,“ dodává. Pneumatiky ale také patří mezi to, co tam policie kontroluje. „Hodnotí hloubku dezénu a stav pneumatik,“ dodává Pavlíček.

V ČR hasičák netřeba, u sousedů je to za tučnou pokutu

Neexistují žádné požadavky na to, zda se musí jezdit na letních, nebo zimních pneumatikách. Ale gumy musí mít minimální požadovanou hloubku dezénu. To je zásadní problém, zejména pro polské řidiče. Čeští cestovatelé většinou problematiku pneumatik chápou. Ale zbytečně platí v Polsku za chybějící hasicí přístroj. Obecně je Polsko v povinné výbavě vozidel dost liberální. Ve skutečnosti je těžké najít v Evropě zemi, kde by tyto požadavky na řidiče byly nižší.

Povinná výbava 2019 iZdroj fotografie: Depositphotos

Výjimky ale stojí mimopolské řidiče tisíce korun na pokutách. V Česku není povinný hasicí přístroj, ale lékárnička, výstražný trojúhelník a podobně, to jsme řešili již v mnoha článcích. A na Slovensku je to podobné. Je nevyhnutelně nutné, aby řidič před cestou do zahraničí vždy prověřil, jestli je na tamní předpisy připraven, aby zbytečně neřešil s místní policí nějaké nečekané, ve výsledku často i drahé komplikace.

V jakém stavu jsou vaše penumatiky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články