Na co se policie zaměřuje při kontrolách a co nejvíce pokutuje? Povinnou výbavu a nevhodný stav ojetých pneumatik.
Policejní kontrola je pro mnoho řidičů to nejhorší, co je může na silnicích potkat. Stres z konfrontace s uniformovaným policistou je enormní. I když má někdo nervy ze železa a policejní hlídka ho neděsí, je riziko pokuty něčím, čemu by se rád vyhnul asi každý. Když dojde na preventivní kontrolu, může se stát, že policisté něco objeví a řidič dostane pokutu. A to nechce asi nikdo.
Setkání s policií je pro mnoho řidičů vysoce stresující
Nejhorší je pak pokuta za nevědomost, je smutné platit za něco, o čem motorista neměl tušení. Řada řidičů třeba neví, že může dostat pokutu za pneumatiky. Sjeté pneumatiky lze přitom zařadit mezi obvyklé prohřešky tuzemských řidičů. Mimo nemalé pokuty a přičtení trestných bodů motoristé se sjetými pneumatikami riskují. Nefunkční vzorek může být příčinou autonehody. Policie proto sjeté pneu kontroluje a pokutuje.
Za lehce sjeté pneumatiky může udělit pokutu ve výši až 2 000 Kč s řešením na místě. Pokud by stav pneu vysoce ohrožoval bezpečnost provozu, může policista udělit zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a pokutu ve výši 10 000 Kč. Tak, jak už je obvyklé při cestách do zahraničí, je třeba vnímat legislativu v mezinárodním kontextu. Prázdninová cesta do Polska se tak může prodražit, pokud řidič neví, co tamní policisté kontrolují a pokutují.
Tam policista může kontrolovat povinnou výbavu vozidla. V Polsku je takovou povinnou výbavou výstražný trojúhelník a hasicí přístroj. Ten musí být provozuschopný a musí mít platnou legalizační a záruční dobu. Pokud nemá, jako by neexistoval. „Hasičák je prý přesně to, na co se v Polsku při kontrolách zaměřují,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Říkal mi to jeden ze zákazníků,“ dodává. Pneumatiky ale také patří mezi to, co tam policie kontroluje. „Hodnotí hloubku dezénu a stav pneumatik,“ dodává Pavlíček.
V ČR hasičák netřeba, u sousedů je to za tučnou pokutu
Neexistují žádné požadavky na to, zda se musí jezdit na letních, nebo zimních pneumatikách. Ale gumy musí mít minimální požadovanou hloubku dezénu. To je zásadní problém, zejména pro polské řidiče. Čeští cestovatelé většinou problematiku pneumatik chápou. Ale zbytečně platí v Polsku za chybějící hasicí přístroj. Obecně je Polsko v povinné výbavě vozidel dost liberální. Ve skutečnosti je těžké najít v Evropě zemi, kde by tyto požadavky na řidiče byly nižší.
Výjimky ale stojí mimopolské řidiče tisíce korun na pokutách. V Česku není povinný hasicí přístroj, ale lékárnička, výstražný trojúhelník a podobně, to jsme řešili již v mnoha článcích. A na Slovensku je to podobné. Je nevyhnutelně nutné, aby řidič před cestou do zahraničí vždy prověřil, jestli je na tamní předpisy připraven, aby zbytečně neřešil s místní policí nějaké nečekané, ve výsledku často i drahé komplikace.