Automechanik vyjmenoval nesmrtelné ojetiny: Tyto modely najedou bez oprav více než 300 000 km

Jaké auto s automatickou převodovkou koupit jako ojeté? Pětice vybraných najede stovky tisíc kilometrů, s jednou výjimkou.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Žebříčky s ojetými automobily, které jsou typické svou robustností a výdrží, jsou populární. Pokud je sestavují renomovaní odborníci. Jde totiž o velmi fundovaný platný nástroj, díky kterému kupující ušetří ve výsledku desítky tisíc korun. V kontrastu s tím jsou tabulky s těmi nejporuchovějšími ojetinami z autobazarů jako výstraha před tím, co nekupovat. Je třeba brát dobře sestavené tabulky vážně.

Pravidelný servis je nutný, ale generální opravy nehrozí

Obecně se má za to, že automobily s manuální převodovkou mají větší výdrž než vozy s automatickým řazením. „I levné modely s automatickou převodovkou mohou jezdit velmi dlouho,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Záleží na tom, v jakém je auto stavu, jak mělo dobrý a pravidelný servis. Na základě svých zkušeností expert vyjmenoval několik aut, která se podle něj – a jeho zákazníků – osvědčila.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Hlavním kritériem výběru byla spolehlivost automobilu a schopnost auta ujet více než 300 000 kilometrů bez generální opravy motoru a převodovky. Robotické převodovky, stejně jako variátory se kvůli nespolehlivosti a vysokým nákladům na opravy netěší na trhu s ojetinami přílišnému respektu. „Ani malé přeplňované motory nefungují vždy dobře,“ říká expert. Do hodnocení se proto dostaly vozy s hydromechanickými „automaty“ a s atmosférickými motory, které nemají složité systémy pro zvyšování tlaku v sání.

iZdroj fotografie: Ford

Ford Kuga

Jedním z nejspolehlivějších vozů na trhu je crossover Ford Kuga. Pokud má pod kapotou 2,5litrový atmosférický motor Duratec HE o výkonu 150 koní. Tato pohonná jednotka dokáže ujet více než 300 000 kilometrů bez generální opravy. „Pokud bude někdo namítat, že auto nebylo dostupné na všech trzích, má samozřejmě pravdu,“ doplňuje odborník. Automatická šestistupňová převodovka 6F35 byla vyvinutá společným úsilím Ford a GM a instalována do řady crossoverů.

Podobné systémy byly použity ve vozech Chevrolet a Opel. Inženýři Fordu vše zlepšili, vylepšili konstrukci hydraulických blokových ventilů a zapracovali na dodatečném chlazení a posílení spojky. Díky tomu skříň překonala mnoho problémů, pokud jde o spolehlivost. I díky tomu může auto najet bez větších potíží víc než 300 tisíc kilometrů. Při nájezdu v řádech stovek tisíc kilometrů odborník doporučuje vyměnit olej každých 60 000 kilometrů. Nesmí se zapomenout na instalaci nového filtru. 

iZdroj fotografie: Lexus

Lexus ES

Odborníci obecně, pana Pavlíčka nevyjímaje, považují Lexus ES z roku 2017 za „věčné“ auto. Tento sedan byl vybaven 2,5litrovým atmosférickým motorem o výkonu 184 koní. Hnací síla z pohonné jednotky jde na poháněná kola přes šestistupňovou automatickou převodovku. Při včasné a pravidelné údržbě a klidném stylu jízdy může automobil najet více než půl milionu kilometrů bez generální opravy.

iZdroj fotografie: Honda

Honda Accord

Dalším „nesmrtelným“ autem je Honda Accord sedmé generace, která se vyráběla do roku 2008. Sekundárnímu trhu dominuje Honda Accord v dobrém výkonu se systémem kontroly stability, ABS, šesti airbagy, klimatizací, xenonovými světlomety a dalšími prvky výbavy. Accord byl osazen čtyřválcovými motory o objemu 2,0 a 2,4 litru o výkonu 155 koní, respektive 190 koní. Tyto pohonné jednotky byly vybaveny pětistupňovou automatickou převodovkou schopnou ujet 450 000 km bez opravy. Jedinou podmínkou pro nepřetržitý provoz systému je včasná údržba a výměna maziva a filtru v převodovce každých 60 000 km.

iZdroj fotografie: Toyota

Toyota Camry

Dobrou spolehlivostí je podle experta typická i Toyota Camry, která se vyráběla v letech 2011 až 2018. „Ani tento automobil nemusí být pro náš trh typický, ale dá se sehnat,“ říká odborník. Pod kapotou byl benzínový čtyřválcový dvoulitr o výkonu 148 koní. Nebo benzínové motory o objemu 2,5 litru s výkonem 181 koní. Existovaly i vidlicové šestiválce o výkonu 277 koní, ale na trhu s ojetými vozy nejsou moc zastoupeny. Vozy byly vybaveny šestistupňovou automatickou převodovkou. Nejúspěšnější je 2,5litrový motor, který majitele obtěžuje pouze netěsnými těsněními a hlukem v prvních sekundách po startu. 

iZdroj fotografie: Subaru

Subaru Outback

Subaru Outback z let 2014 až 2019 je jedním z nejspolehlivějších vozů obecně. Nejběžnější jsou verze s 2,5litrovými benzínovými pohonnými jednotkami o výkonu 167 koní. Diesel? Nebrat! V případě zážehových agregátů se jedná o motory typu boxer, které se vyznačují velmi dobrými vlastnostmi a vysokou spolehlivostí. Pravda, nebyly s nimi spojeny žádné automatické převodovky, ale pouze variátory, které po 100 000 km selhaly. „Považujme tedy toto doporučení za výjimku,“ dodává expert. Za ideální Subaru Outback lze proto prohlásit auto s manuální převodovkou. To je pak schopné ujet více než 500 000 km bez repase.

Máte radši automat, nebo manuál?

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články