Kolik jste ujeli kilometrů? Tolik teď zaplatíte daň. Platby nepříjemně zaskočí všechny majitele aut

Řidiči budou platit novou daň z automobilů bez ohledu na typ pohonu, a to podle najetých kilometrů. Neunikne nikdo!

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Ať chceme, nebo ne (respektive ať to dává smysl, nebo ne), elektromobily se staly jedním z hlavních symbolů udržitelné mobility. Vlády po celém světě se snaží podporovat přechod na elektromobily prostřednictvím různých opatření, včetně daní. Existují daňové pobídky a jsou poskytovány majitelům elektromobilů. Tak třeba daň z přidané hodnoty, kdy jsou elektromobily zvýhodněny ve vztahu k DPH.

Stát žije z daní. A pokud je málo peněz, vyhlásí novou daň

V některých zemích jsou od ní elektromobily osvobozeny nebo mají sníženou sazbu DPH. Některé země také nabízejí daňové výhody majitelům elektromobilů v rámci daně z motorových vozidel. V některých případech jsou elektromobily osvobozeny od této daně nebo mají nižší sazbu ve srovnání s tradičními vozidly s pohonem spalovacího motoru. Některé státy nabízejí majitelům elektromobilů, že mohou uplatnit daňové slevy na náklady spojené s nákupem, provozem a údržbou elektromobilu.

iZdroj fotografie: Pexels

To zahrnuje například slevy na náklady na nabíjecí stanice, elektromobilní baterie nebo instalaci solárních panelů pro nabíjení. A existují i daňové pobídky pro firemní sektor. Osvobození od daní a daňové úlevy snižují pořizovací náklady elektromobilů a motivují spotřebitele k přechodu na ekologičtější dopravní prostředky. Pro vlády je to také způsob, jak podpořit inovace v automobilovém průmyslu a snížit závislost na fosilních palivech.

Je pravděpodobné, že daňové pobídky pro elektromobily budou i nadále hrát důležitou roli při prosazování udržitelné dopravy do budoucna. Otázkou ale je, jak dlouho. Výše uvedená opatření mají za cíl podpořit nákup elektromobilů a urychlit jejich šíření na trhu. Ovšem díky pobídkám a úlevám na daních státy přicházejí o peníze. A hodně, hodně peněz ztrácí státní pokladny tím, že elektrická auta nemusí tankovat fosilní paliva.

20 elektrických autobusů shořelo na popel ve stejný den. Je vůbec elektrifikace MHD dobrý a bezpečný nápad?

U nás tvoří spotřební daň skoro polovinu ceny litru benzínu či nafty. Stačí si spočítat, kolik jeden uživatel elektrického auta nenatankuje, tedy neodvede do státního rozpočtu. Otázka zdanění elektromobilů zní tedy spíše „kdy“, než „zda“ dojde k zavedení nových daní. Vzhledem k narůstající popularitě elektromobilů a potřebě financování veřejných rozpočtů je to téměř nevyhnutelné. Politici se budou zabývat zdaněním elektromobilů v blízké budoucnosti. Respektive už se jím zabývají.

Nová daň padne i na elektrická auta, platit budou všichni

Existují návrhy, které počítají se zavedením daně za ujetou vzdálenost. Ta by na rozdíl od spotřební daně na palivu šla aplikovat na všechna auta. Výběr by mohl probíhat na základě dat z GPS umístěných do aut. Myšlenka by mohla být taková, že GPS informuje vládní systém a ten jednou za měsíc odečte z platební karty či z bankovního konta majitele určitou sumu. Ta by byla součinem najetých kilometrů a kilometrové taxy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Celé toto by pak bylo definitivním začátkem konce naší osobní svobody. Od platby za ujetou vzdálenost už je to jenom krůček k automatickému odečítání plateb za pokuty za překročení rychlosti, tu GPS také umí sledovat, a přesněji než tachometr. A také za špatné parkování nebo vjezd do zákazu vjezdu. I to hravě díky spojení GPS a mapových podkladů systém zvládne. Doba skutečného temna se nezadržitelně blíží.

Co si myslíte o zdanění elektrických aut?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články