Málo známé tlačítko na přístrojové desce je pro jízdu klíčové. Zkušení řidiči ho znají a šetří tisíce korun za palivo

Jak ušetřit desítky tisíc korun? V letním horku stačí zmáčknout jedno nenápadné tlačítko, spotřeba klesne.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Kolik řidičů po pořízení nového automobilu pečlivě prochází návod a studuje, jak správně využívat všechny funkce vozu? Velmi málo. Podle zkušeností servisního experta návody automobilů studuje ani ne jedno procento motoristů. Řidičů, kteří rádi listují v návodu výrobce ke kupovanému vozu, je minimum. „Podle toho, jak se bavím se zákazníky,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „návody nečte nikdo. Jeden ze sta?!“  

Řidiči nečtou návody a zbytečně pak utrácejí za palivo

Neznalost všech funkcí ve skutečnosti znamená, že ne vždy řidiči využívají plný potenciál svého automobilu. Mnohdy ani netuší, jaké má jejich auto funkce. V dobách, kdy má každá úspora v provozu cenu zlata, stojí za to vědět víc. Například o velkých výhodách málo známého tlačítka instalovaného v mnoha autech. „Řidiči dobře vědí, že pro úsporu paliva stačí jezdit hospodárněji,“ říká expert Pavlíček. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Omezit používání mnoha dostupných možností výbavy ve voze je základ.“ Ne vždy se to daří natolik, aby to nebylo na úkor komfortu cestování. V případě klimatizace je v letních dusnech užitečné znát všechny dostupné funkce. Když řidič nasedne do rozpáleného auta, než se vydá na cestu se zapnutou klimatizací, měl by otevřít okna. To dodává expert Pavlíček. „Jde o vyrovnání vnitřní a vnější teploty.“ Po několika desítkách sekund je může zavřít a použít málo známé tlačítko uvnitř vozu. Nachází se prakticky u každého auta, ale málokdo ho používá.

Časté chyby většiny řidičů, které mohou v létě způsobit nefunkčnost klimatizace

Označuje ho ikona auta a šipky na ovládacím panelu klimatizace. Rychle ochladí interiér a ušetří podle odborníka až 10 % spotřeby paliva. „Řidiči si ne vždy uvědomují, že zapnutí režimu cirkulace není jen způsob, jak se zbavit nepříjemných pachů,“ dodává expert. Má řadu využití, umožňuje urychlit proces chlazení interiéru vozu a také šetřit palivo. Píše o tom většinou výrobce právě v návodu k vozu. Režim cirkulace umožňuje klimatizaci využívat cirkulaci vzduchu uvnitř vozu. Kompresor klimatizace při tom ke svému provozu nevyžaduje tolik paliva.

iZdroj fotografie: Škoda

Desetiprocentní úspora není zanedbatelná, jde o tisíce Kč

Při cestě na krátké vzdálenosti jde o velmi efektivní chlazení interiéru vozidla. V této situaci může bez použití cirkulace poptávka po palivu vzrůst až o 10 %. Zejména u automobilů, které používají naftu. Když je tlačítko zapnuté, klimatizační systém využívá vzduch zevnitř vozu tak, že jej nasává ventilačními otvory. Vnitřní prostor může být ochlazován rychleji, když do interiéru nemůže vstupovat žádný venkovní vzduch. V dlouhodobém horizontu se může jednat o úsporu desítek tisíc korun na spotřebovaném palivu.

Čtete návody k použití?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články