Nepostradatelné tajné funkce vašeho auta: Využíváte maximálně 68 % kapacity jeho možností

Řidiči nemají tušení, co jejich auta dokážou. Téměř každý utratil zbytečně peníze za výbavu, o které neví, že existuje.

i Zdroj fotografie: Volvo
                   

Sebereflexe je slovo, které je řadě motoristů neznámé. Řidič automobilu je obvykle tvor nepokorný a sebevědomý. Jen málokdo na otázku „Jaký jsi řidič?“ odpoví, že špatný. Stejně tak většina motoristů o sobě prohlašuje, že perfektně ovládá svoje auto. Opak je ale pravdou, jak v ohledu na ovladatelnost za jízdy v mezních situacích, tak také v rovině ovládání všech funkcí automobilu. 

Řidiči využívají auta maximálně na 68 % kapacity funkcí

„Nemůžu hodnotit, jací jsou lidé řidiči,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Vím ale podle dotazů zákazníků, že lidé neumějí ovládat svá auta.“ Podle servisního experta lidé nevědí, co znamenají jednotlivá tlačítka, neznají jejich funkce. „Velmi často majitel auta neví, co vlastně jeho auto kromě převozu z místa na místo nabízí,“ dodává odborník. Na základě vyjádření servisního experta téměř nikdo nevyužívá auto na 100 %, spíše dle zkušeností tak 32 % funkcí leží takříkajíc ladem. Skutečnost je prostě taková, že existuje několik nenápadných, avšak velmi užitečných funkcí, které mnoho lidí nezná. Stojí za to je používat, i kdyby všechny ostatní skryté funkce řidič nadále ignoroval.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Parkovací světla

Když se někdo ocitne na špatně osvětleném místě, jako je tmavá ulice nebo parkovací dvůr, je důležité zajistit viditelnost vozidla. Mnoho aut má parkovací světla, která jsou často opomíjena. Stačí pohnout pákou před nebo po vypnutí zapalování a parkovací světla se rozsvítí. Tato světla svítí mírně, aby bylo vozidlo viditelné pro ostatní řidiče, a zároveň šetří energii baterie, fungují na poloviční výkon.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Deaktivace ESP

„Řidiči velmi často slepě spoléhají na systém stabilizace,“ říká odborník Pavlíček. „Vím to od našich zákazníků.“ Systémy kontroly stability ESP jsou sice důležité pro bezpečnou jízdu, ale v některých situacích mohou být limitující. Například při jízdě po polních cestách nebo ve sněhu může elektronika zasahovat do chodu motoru. Auto pak ztrácí trakci. Auta mají funkci ESP OFF, která vypne tyto systémy a umožní snadněji se dostat z náročných terénů. Pro deaktivaci ESP stačí stisknout tlačítko s obrázkem auta s dvojitou stopou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zámek řazení

Když potřebuje řidič v nouzi pohnout s vozidlem s automatickou převodovkou, může pomoci zámek řazení. V případě, že nejde manipulovat s voličem jízdních režimů. Toto tlačítko se nachází vedle voliče automatické převodovky a umožňuje odemknout převodovku v parkovacím režimu. Tímto způsobem lze přesunout vozidlo nebo ho naložit na odtahový vůz. Je důležité si uvědomit, že toto tlačítko existuje, a neznásilňovat pohonný systém a gumy agresivním tahem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Funkce vnitřního zrcátka

Některá vnitřní zpětná zrcátka mají nenápadnou páčku nebo tlačítko, které ovládají světelný filtr uvnitř zrcátka. Tímto způsobem se může filtr nastavit tak, aby absorboval část jasného světla přicházejícího zezadu. To zabrání oslnění od světel ostatních vozidel. Tuto funkci je vhodné použít zejména při jízdě v noci. Ale také v silné bouřce či sněžení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zámek zadních dveří

Přeprava dětí v autě vyžaduje zvýšenou pozornost. Některá vozidla mají funkci zámku zadních dveří. Ta umožňuje zablokovat otevírání dveří zevnitř. To je užitečné, aby děti nehazardovaly s otevíráním dveří během jízdy. Je potřeba najít nenápadnou páčku na konci dveří a použít ji k aktivaci zámku. Stejně tak lze použít při přepravě starších či mentálně hendikepovaných lidí. Jde o prevenci otevření dveří za jízdy. Ale hlavně po zaparkování a vystoupení například do vozovky.

iZdroj fotografie: Pixabay

Nastavení bezpečnostního pásu

V místě uchycení bezpečnostního pásu se často nachází ovladač nebo tlačítko, které umožňuje nastavit výšku pásu. Tímto způsobem si může řidič přizpůsobit nastavení pásu na tělo a zajistit tak pohodlnější a bezpečnější jízdu. Funkce nastavení výšky bezpečnostního pásu je dostupná ve většině vozidel.

Znáte všechny funkce vašeho auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články