Není to nic na chlubení a není to ideální situace, ale stát se to může: na měrce oleje nic nevidíte a jste mimo dosah servisu nebo benzinky. Co udělat, abyste dojeli v pořádku?
Jsou situace, které opravdu nikdo nevyhledává, přesto se jednou za čas mohou stát. Téměř každému. Osobně si na tu popsanou v nadpisu – a o níž bude dnešní článek – pamatuji docela přesně: jednou na výletě mimo civilizaci, povídání o autech s kolegou a „jen tak namátková“ kontrola oleje v motoru našeho auta. Podotýkám, studeného motoru. Na rysce nic. A ještě jednou nic a znovu nic. Lehká panika pak může zachvátit každého, otázka je totiž nasnadě: co v takové situaci dělat? Pojďme se na to podívat společně.
Vozit v kufru náhradní balení oleje se více než vyplatí
A ta úplně nejjasnější odpověď – „Máte mít v kufru litrovku rezervního oleje“ – je samozřejmě mimořádně přesná a trefná. Nicméně jsou zkrátka situace (a vozy a jejich posádky), které tu „litrovku“ v kufru nemají. Ať už ji tam řidiči neměli nikdy (ne všichni tuší, kam se vůbec olej dolévá a jak se měří jeho hladina), nebo ji použili již 2x a nějak zapomněli koupit novou (a nějaký čas už vozí jen prázdný obal), stát se zkrátka může cokoli. Důležité je minimálně to, že jste na to přišli relativně zavčasu.
Neb předpokládáme, že motor před tím, než jste onu měrku vytáhli, běžel. Respektive nějaký čas stál, aby měl olej čas stéct zpátky do vany. Což je obecné pravidlo číslo 1: hladinu oleje měříme ideálně za studeného motoru, kdy je všechen dole a údaj na rysce může být relevantní. Pokud měříme těsně po vypnutí motoru a náplň konkrétně v našem motoru není nijak velká, může se snadno stát, že na rysce uvidíme výrazně menší hodnotu, než jaká by byla za studena. A zbytečně se vylekáme.
Měřit hladinu vždy jen u studeného („odstátého“) motoru
Pokud ale měříme u „odstátého“, studeného motoru a hladinu na měrce opravdu ne a ne najít, co s tím? Popravdě, hodně bychom uvažovali, jestli s tím jet dál, byť „sem to dojelo“. To sice souhlasí, ale za 2 kilometry můžete ten motor zadřít, a tím nad ním v podstatě vykonat rozsudek smrti. Navíc motor přisává místo oleje „falešný vzduch“ a můžete být na hraně životnosti některých komponentů. A je zbytečné chodit za ni. Tady je několik rad a postupů, co dělat, když není olej a benzinka je daleko:
- Zkuste zastavit nějaké auto a požádejte o pomoc. Leckdo s sebou olej vozí, a i když to nebude přesně vaše viskozita a kategorie, pomalu do servisu/na benzinku dojedete. A dokonce se může stát, že natrefíte přesně na váš požadovaný olej
- Někde v autě může být kapalina do posilovače řízení, třeba tam zkrátka zůstala po nějakém servisu. Je to minerální mazivo s viskozitou blízkou motorovému mazivu, v nouzi jde použít.
- Rostlinný olej. Možná jedete z nákupu nebo někde za rohem je večerka Vietnamců. Opět, nic ideálního, ale nepojedete na sucho.
- A pak je poslední možnost: neexperimentovat, ale zavolat asistenční službu. Možná to bude něco stát, ale olej vozí vždy.
Především ale nezapomeňte: při jakémkoli „nouzovém“ dolití čehokoli jiného než správné kategorie a viskozity jeďte opravdu opatrně, motor nevytáčejte a snažte se dojet rovnou do servisu. A tam vypustit, propláchnout atd. – mechanici už si poradí. A jednu litrovou láhev (minimálně jednu) do kufru navíc. A do diskuse nám prosím napište, jestli se vám už něco podobného stalo – a jak jste si v této situaci poradili, děkujeme!