Některé technické závady se na autě objevují pozvolna. Laik to nepozná a pak jezdí s autem, které je nebezpečné.
Používání automobilu obnáší mimo jiné i reagování na změny, které v něm během používání nastanou. Nelze spoléhat pouze na pravidelný servis, jakkoli tento nelze podceňovat a odkládat. Některé komplikace, ovšem ne vlastní vinou, mají řidiči problém jako poruchu včas diagnostikovat. Projevují se pozvolna a jen velmi zkušený motorista s citem pro změnu je dokáže odhalit.
Pravidelná kontrola je základem bezpečné jízdy autem
„Vedu si poměrně podrobné záznamy o tom, co opravuji,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „A samozřejmě je porovnávám i s jinými zdroji.“ Statistické údaje ukazují, že asi 10 % aut na silnici má vadné tlumiče a téměř 20 % má tlumiče vykazující známky určitého opotřebení. Z opačného úhlu pohledu to lze interpretovat tak, že cca 70 % aut má účinné odpružení.
Na druhou stranu těchto 30 % aut s nedostatečným technickým stavem je znepokojivých. Lidé si mnohdy neuvědomují, že podvozek ve špatném stavu má zásadní vliv na bezpečnost silničního provozu. To platí nejen pro řidiče těchto vozidel, ale i pro ostatní, kteří mohou být nevinně zasaženi nehodami způsobenými auty s vadnými tlumiči. Hlavním úkolem tlumiče je tlumit vibrace kol a částí zavěšení, které se s ním pohybují.
Kolo má tendenci se zvedat z vozovky, a to i při přejíždění menších nerovností. Aby bylo možné auto bezpečně řídit – tedy řídit, brzdit a zrychlovat – musí kolo udržovat neustálý kontakt se zemí. Tlumiče tlumí vibrace a zabraňují zvednutí kol od země. Jaké hodnoty při profesionální diagnostice tlumičů jsou signálem k výměně? „Podlé mého hodnocení je účinnost tlumení přes 60 % jako velmi dobrá,“ říká expert Pavlíček.
Tlumiče se mohou poškodit a nezkušený řidič to nepozná
V rozmezí 41 % až 60 % ji odborník považuje za dobrou. „A účinnost mezi 21 % a 40 % je dostačující,“ dokončuje pan Pavlíček výklad. Pokud je ukazatel účinnosti nižší než 20 %, jsou tlumiče opotřebované a vyžadují okamžitou absolutní výměnu. Hrozí vysoké bezpečnostní problémy. Kola mohou odskakovat, může dojít ke smyku či k destabilizaci vozidla. Jízdní vlastnosti se rapidně změní k horšímu.
Zásadní je prevence a pravidelná kontrola. Je vhodné alespoň dvakrát ročně při výměně pneumatik zkontrolovat stav tlumičů. Milníkem a možností k revizi je návštěva Stanice technické kontroly. Samozřejmě se také vyplatí reagovat v reálném čase, pokud dojde ke znatelným změnám v kvalitě jízdy. Řidiči mnohdy o tomto problému neví a podle experta zbytečně riskují.