Zásadní technický problém, který se týká 30 % aut: „Při jízdě ho ani neucítíte, přitom ohrožuje váš život“

Některé technické závady se na autě objevují pozvolna. Laik to nepozná a pak jezdí s autem, které je nebezpečné.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Používání automobilu obnáší mimo jiné i reagování na změny, které v něm během používání nastanou. Nelze spoléhat pouze na pravidelný servis, jakkoli tento nelze podceňovat a odkládat. Některé komplikace, ovšem ne vlastní vinou, mají řidiči problém jako poruchu včas diagnostikovat. Projevují se pozvolna a jen velmi zkušený motorista s citem pro změnu je dokáže odhalit.

Pravidelná kontrola je základem bezpečné jízdy autem

„Vedu si poměrně podrobné záznamy o tom, co opravuji,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „A samozřejmě je porovnávám i s jinými zdroji.“ Statistické údaje ukazují, že asi 10 % aut na silnici má vadné tlumiče a téměř 20 % má tlumiče vykazující známky určitého opotřebení. Z opačného úhlu pohledu to lze interpretovat tak, že cca 70 % aut má účinné odpružení.

iZdroj fotografie: Pixabay

Na druhou stranu těchto 30 % aut s nedostatečným technickým stavem je znepokojivých. Lidé si mnohdy neuvědomují, že podvozek ve špatném stavu má zásadní vliv na bezpečnost silničního provozu. To platí nejen pro řidiče těchto vozidel, ale i pro ostatní, kteří mohou být nevinně zasaženi nehodami způsobenými auty s vadnými tlumiči. Hlavním úkolem tlumiče je tlumit vibrace kol a částí zavěšení, které se s ním pohybují.

Auta, která jsou ošklivá, ale nic je nedokáže zničit. Najedou stovky tisíc kilometrů bez jediné poruchy

Kolo má tendenci se zvedat z vozovky, a to i při přejíždění menších nerovností. Aby bylo možné auto bezpečně řídit – tedy řídit, brzdit a zrychlovat – musí kolo udržovat neustálý kontakt se zemí. Tlumiče tlumí vibrace a zabraňují zvednutí kol od země. Jaké hodnoty při profesionální diagnostice tlumičů jsou signálem k výměně? „Podlé mého hodnocení je účinnost tlumení přes 60 % jako velmi dobrá,“ říká expert Pavlíček.

Tlumiče se mohou poškodit a nezkušený řidič to nepozná

V rozmezí 41 % až 60 % ji odborník považuje za dobrou. „A účinnost mezi 21 % a 40 % je dostačující,“ dokončuje pan Pavlíček výklad. Pokud je ukazatel účinnosti nižší než 20 %, jsou tlumiče opotřebované a vyžadují okamžitou absolutní výměnu. Hrozí vysoké bezpečnostní problémy. Kola mohou odskakovat, může dojít ke smyku či k destabilizaci vozidla. Jízdní vlastnosti se rapidně změní k horšímu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zásadní je prevence a pravidelná kontrola. Je vhodné alespoň dvakrát ročně při výměně pneumatik zkontrolovat stav tlumičů. Milníkem a možností k revizi je návštěva Stanice technické kontroly. Samozřejmě se také vyplatí reagovat v reálném čase, pokud dojde ke znatelným změnám v kvalitě jízdy. Řidiči mnohdy o tomto problému neví a podle experta zbytečně riskují.

Kontrolujete si tlumiče?

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články