Zapnutá klimatizace ubírá autu na výkonu. Při předjíždění na dlouhém úseku to může stát řidiče život.
Jedno je jisté, klimatizace v autě je zařízení, které jako každé jiné vyžaduje energii. Tím odebírá výkon z motoru. Výraznější zatížení motoru může mít vliv na jeho dynamiku, zejména při situacích, jako je předjíždění. Otázkou tedy je, kolik výkonu klimatizace odebírá z motoru a zda je vhodné ji vypínat před předjížděním. Zejména u motorizací s nižším výkonem působí vypnutí klimatizaci jako vstříknutí oxidu dusného do hnací soustavy.
Klimatizace v probozu odebírá výkon motoru, hrozí riziko
„Klimatizace využívá pohon kompresoru,“ vysvětluje odborník na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček, „který je přímo spojen s motorem přes řemenový pohon.“ Systém spotřebovává energii a to se může znatelně projevit. „I při volnoběhu je možné cítit,“ dodává expert, „jak se motor napíná a pracuje s větším úsilím při zapnuté klimatizaci.“ Měřič spotřeby paliva ukazuje, že spotřeba může stoupnout o 0,5–0,7 litru za hodinu a ustálit se na hodnotě kolem 1,3 litru za hodinu.
Toto množství paliva je potřeba ke kompenzaci energie spotřebované klimatizací. Příkon samotné klimatizační jednotky se pohybuje zhruba v rozmezí 5–10 % z celkového výkonu motoru. Dopad na dynamiku automobilu je tedy jaký? Při pomalé jízdě v městském provozu a běžných akceleracích do 3 tisíc otáček motoru nebude vliv klimatizace na dynamiku vozu zřejmý. Auto bude jezdit stejně jako předtím.
Auto s malým motorem může mít se zapnutou klimatizací problém
„Nicméně, při předjíždění v rychlostech přes 100 km/h se může zapnutá klimatizace projevit,“ říká odborník Pavlíček. Během svižné jízdy motor pracuje téměř na plný výkon, zejména při předjíždění ve vysokých rychlostech. V režimu, kdy je využíván plný potenciál motoru pro maximální akceleraci, může klimatizace způsobit ztrátu výkonu. Pokud řidič při předjíždění omezí otáčky motoru a brzdí, například ponecháním nohy na spojce, ztráta výkonu klimatizace nebude motorem vyvážena.
Agregát pracující na maximum nemá žádnou rezervu a nedokáže poskytnout potřebnou hybnost pro plynulé předjíždění. Ztráty na dynamice ovlivňují přímo zrychlení. Při nižších výkonech motoru je zpomalení evidentní. V extrémních případech, kdy motorista provádí dvojité nebo trojité předjíždění, může být ztráta výkonu kritická. Dokonce nedostatečná pro bezpečné dokončení manévru.
Je nutné vypínat klimatizaci před předjížděním? Vypnutí klimatizace před předjížděním není nezbytně nutné. Pokud si řidič přeje udržet pohodlné prostředí v kabině, může klimatizaci ponechat zapnutou. Je však důležité si uvědomit, že při předjíždění je vhodné plánovat manévry s rezervou dynamiky a vyhýbat se nebezpečným situacím. Silná auta mají výkonovou rezervu. Ve vozech s malými motory už je klimatizace znát a je třeba s ní pracovat.