Řidiči bijí na poplach a varují před parkováním ve stínu. Trvalé poškození laku karoserie je skutečnou hrozbou

Poškozený lak karoserie po obyčejném zaparkování je reálným rizikem. V létě mohou auta přijít snadno k úhoně.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Na horké letní teploty nadávají nejenom zemědělci, kterým usychá úroda, ale i řidiči. Horké letní počasí má vliv na motorismus v mnoha ohledech. A letošní extrémní vedra jsou pro mnoho řidičů doslova noční můrou. Ti hledají účinné způsoby, jak snížit teplotu v kabině svých aut. O tom, jak správně používat klimatizaci, už jsme psali v jiných článcích. Téma, které je teď na pořadu dne, je snížení teploty přirozeně, bez pomoci jakékoli techniky.

V horku se dá snížit teplota auta různě. S rizikem poškození

Jedním z přirozených řešení je najít stinné místo pro zaparkování vozidla. Bohužel, tato snaha může přinést nečekané nepříjemnosti. Různé druhy hmyzu, zejména mšice, se vyskytují v blízkosti stromů, které poskytují stín. Právě mšice vylučují lepkavou látku po konzumaci šťávy z lískových listů. Tato lepkavá látka může být pro lakování auta nebezpečná a způsobit trvalé poškození laku. Když se k tomu přidají spadané listy, jde o koktejl, který laku auta skutečně nesvědčí.

iZdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena

Jestliže tato tekutina zaschne na laku, může dojít k vážnému problému. Po slunění se látka může začít vypalovat a zanechávat nepěkné skvrny na laku. Některé látky uvolněné mšicemi jsou silně kyselé a mohou působit jako agresivní chemikálie na laku auta. Pokud takovou tekutinu objeví řidič na svém autě, je důležité jednat rychle a vyčistit ji co nejdříve. Pokud je k dispozici bezdotyková myčka, je to nejrychlejší a nejlepší možnost. Použije se saponát, postupuje se opatrně, aby se nepoškrábal lak. Není vhodné používat hrubé houbičky nebo kartáče.

Hloupí řidiči utrácejí tisíce a poškozují svá auta. Ti chytří používají v autě mokré ponožky

Pokud není řidič v dosahu myčky a nemůže auto opláchnout, až tehdy je na zvážení automatická myčka. „V případě, že lepkavá látka již zaschla na laku auta,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „je důležité co nejdříve provést důkladné mytí.“ Doplňuje, že k němu do servisu velmi často jezdí řidiči, kteří lepkavou špínu vůbec neřeší. Nechávají v nevědomosti auto jen tak opršet. 

Ošetření karoserie pomůže, hygiena je na prvním místě

„Uschlou mízu pomohou odstranit mikrovláknová rukavice a čisticí prostředky,“ dodává expert. Pro řidiče, kteří často řeší problémy s nečistotami na karoserii, se doporučuje používat různé druhy ochrany laku, jako jsou detailery nebo vosky. Někteří řidiči sáhnou po dražších lokálních ochranných fóliích, aby lakování auta bylo co nejlépe chráněno. Variantou, ovšem nákladnější, je kompletní polep automobilu.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Existují transparentní fólie, které auto ochrání, ale zůstává vidět původní lak. A také barevné polepy, které jednak ochrání karoserii, jednak nabízejí změnu barvy automobilu. Obecně je potřeba reagovat na silné znečištění automobilu. Parkování pod stromem v horkém létě je riskantní, stejně jako když teplota klesne a začne pršet. Pak sice může dojít k mírnému opršení auta. Ovšem stejně tak se stane, že pyl, lepkavé šťávy a další nečistoty s dešťovou vodou atakují lak auta.

Parkujete pod stromem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články