Co se stane, až Škoda vyrobí poslední auto se spalovacím motorem? Češi si elektromobily kupovat nebudou

Škoda bez motoru TDI má jen nízkou šanci na přežití, lidi na ni nebudou mít dost peněz. Elektromobil nedokážou zaplatit.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Češi milují značku Škoda. A právem, je to jejich národní poklad. Bez nadsázky. S vědomím toho, že do automobilky už před dávnými lety vstoupila německá společnost Volkswagen. Nebýt toho, možná by dneska už žádná Škoda nebyla. Čeští, a nejenom čeští zákazníci si oblíbili automobily značky Škoda pro jejich kvalitu, úsporné naftové motory, velké zavazadlové prostory. A také přijatelnou cenu.

Fabia už nestojí méně než motorka, všechno je drahé

Časy se ale mění, Fabia už nestojí pár set tisíc korun jako dřív. Těžko ale spílat automobilce, doba je prostě taková. Dražší je všechno. Časy se mění ale i s ohledem na vnímání automobilismu, je tady snaha prosadit elektrická auta jako řešení veřejné mobility. Jestli je to řešení správné nebo ne, nechme asi dnes být. Tak jako tak názor redakce znáte. Otázkou je, co se stane, až automobilka Škoda přestane vyrábět auta se spalovacími motory.

iZdroj fotografie: S vědomím MM Automobive

Budou Češi kupovat elektrická auta? Pokud by všechno bylo jako dnes, tak je odpovědí, že nebudou. Pro řadu lidí elektromobily nesplňují to, co od auta očekávají. Rychlé tankování, tedy dobíjení. Dojezd v řádech vyšších stovek kilometrů, klidně i víc. Naftová Octavia s plnou nádrží ujede hravě tisíc kilometrů. A pak je, během několika minut na pumpě, připravena zdolat porci dalších tisíce kilometrů. To žádný elektromobil nezvládne.

Nejlevnější Škoda Fabia vyjde na 6 000 Kč. Zda jde o výhodnou koupi, je ale sporné

Navíc cena elektrických aut je astronomická, elektrický model Škoda teď stojí 1 239 900 Kč. A to si zákazník, který si dokázal horko těžko ušetřit na Fabii, dovolit nemůže. Ve vší úctě ke každému, to není snaha otírat se o lidi, kteří velmi pečlivě zvažují svůj rozpočet. To je prostě fakt. Kdo jezdí dnes starou Felicií a sní o Scale, nemůže na Enyaq za víc než milion ani pomýšlet. Nejvyšší verze Enyaqu stojí dokonce od 1 704 900 Kč.

Elektromobilita musí projít procesem zásadního zlepšení

Automobil značky Škoda za cenu garsonky v Praze? Pro většinu lidí nedosažitelné. Situace by se musela změnit. Nejpozději do doby, než se budou vyrábět pouze elektrická auta a budou smět jezdit pouze elektrická auta. Pokud taková skutečnost někdy nastane. Snad ne. Do chvíle, než Škoda přestane vyrábět auta se spalovacími motory, ale bude možné jezdit ještě s klasickými automobily, si je majitelé budou hýčkat.

Výhodou je, že Škodovky lze dlouhodobě udržovat v dobrém stavu. Že jde o vozy, které mají svou nespornou kvalitu a trvanlivost. Jakmile ale nebude možné jezdit s auty tak, jak je známe dnes, vrátíme se šmahem do doby komunistického režimu. Auto nebude pro každého. Jezdit osobním autem budou moct jen ti finančně vybavenější. V době před sametovou revolucí byl leckdy problém natankovat. Existovala omezená síť čerpacích stanic, které navíc neměly nonstop provoz.

iZdroj fotografie: Škoda

Analogie je v tom, že bez progresu a zkrácení doby nabíjení se stane cestování zdlouhavé kvůli dobíjení vybitých baterií. Cesta elektromobilem napříč republikou bude stejně náročná jako před čtyřiceti lety ve Škodě 105. Nepřijde-li razantní změna v technologii. Pokud se ovšem všechno změní, elektromobily budou levnější, budou se rychleji dobíjet a budou mít delší dojezd, budoucnost by nemusela být tak strašná.

Co si o Škodě bez spalovacích motorů myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články