Davy lidí hledají v autobazarech Golfy a Focusy, přehlížejí přitom lepší auto s nesmrtelným motorem a dobrými jízdními vlastnostmi.
Mazda 3 druhé generace z let 2009 až 2013 je také známá pod označením BL. Představovala logické pokračování předchozího modelu BK, který se vyráběl v letech 2003 až 2009. Tato generace Mazda 3 nabídla lehčí, pevnější karosérii s vylepšenou protikorozní ochranou, což byla výrazná zlepšení oproti předchůdci. Ze vzhledu lze jasně vytušit, že oproti předchůdci jde spíše o zřetelný odkaz a úpravy stávajícího než o revoluční změnu v designu.
Mazda 3 zdědila to nejlepší po předchůdci i sourozenci
Podvozek měl stále kořeny ve Fordu Focus druhé generace, ale Mazda 3 se s lehkými benzinovými motory chovala ještě lépe. Odpružení bylo a stále je téměř sportovní, ale zároveň dostatečně pohodlné i na méně kvalitních silnicích. Výdrž podvozku je příkladná. Výkonný dieselový motor 2.2 MZR-CD je sice silný, ale trpěl problémy s rozvody a dvouhmotovým setrvačníkem.
Tento motor vyžaduje pečlivost při výměně oleje, jinak může docházet k problémům s regenerací DPF. Další často zastoupenou verzí je diesel 1.6 MZ-CD, známý také jako 1.6 HDi. Starší 16ventilová verze měla a má problémy s turbodmychadly a aditivním filtrem DPF, zatímco novější 8ventilová verze je méně náchylná k problémům. Atmosférické benzínové motory 1.6 MZR a 2.0 MZR/DISI mají spolehlivé rozvodové řetězy a minimální problémy.
Diesel nemá cenu řešit, benzínový motor je fantastický
Mezi typické závady může patřit opotřebený dvouhmotový setrvačník u dieselů, to už zaznělo. Nebo závady DPF. Dále natažení rozvodového řetězu u 2.2 MZR-CD. Opotřebení spojky u silné MPS je časté, ale také logické. Vůle v silentblocích náprav mohou vykazovat více ojeté exempláře. Je zde také prasklý aretační mechanismus předních sedadel. Palubní systém svým rozhraním může někomu připomínat systém z BMW, ovšem není tak sofistikovaný. Občas se může stát, že „zamrzne“. Je to patrné především při používání navigace, nevyhnutelné je pak vypnutí a zapnutí. A trpělivost.
Jízdně je na tom Mazda 3 dané generace výtečně, jak už bylo naznačeno. Skvělá je pozice za volantem, řidič má po ruce jak volant, tak řadicí páku a roční brzdy. Pedály jsou přesně tam, kde mají být. S Mazdou 3 se dá jezdit zcela v klidu „rodinným“ stylem, stejně tak jako se slušně bavit. A to prosím bez porušování rychlostních limitů. Výborná je spotřeba benzínového dvoulitru. Ve spojení s manuálem se dá držet kolem sedmilitrové hranice.
Výběr je dostatečný, není třeba kupovat za každou cenu
Na prodej je aktuálně Mazda 3 2.0 MZR High-Line z roku 2009, najít se dá na německém inzertním serveru. Má najeto 78 287 km. Výbava je slušná, podle všeho karoserie netrpí víc, než je na dané auto s daným nájezdem obvyklé. V kabině se zdá být vše v pořádku, nejsou patrná žádná větší poškození. Z fotek samozřejmě ale není zjevné, jestli nemá auto potíže s aretací sedaček, což také býval relativně obvyklý problém.
Mazda 3 s benzínovým motorem je důkazem, že bazírovat na naftě nemusí být vždy tím nejlepším řešením. Zejména pokud člověk jezdí spíše ve městě, diesel se nevyplatí. Jak je to s cenami? Dají se najít i levnější auta, ale dobrý kus má svou cenu. Příkladový vůz vyjde na 190 000 Kč. Za tuto částku majitel získá relativně málo ojeté auto s dobrým motorem, udržitelnou spotřebou a vyváženým podílem praktičnosti i radosti z jízdy.