Auto bez brzd je noční můrou každého řidiče. Nikdo nechce sedět v neovladatelném vozidle. Co ale dělat, když se to stane?
V každodenním životě řidiče se mohou objevit různé nepříjemné situace a jednou z nejbezpečnějších může být selhání brzd během jízdy. Přestože je tato událost vzácná, je důležité vědět, jak se v této kritické chvíli zachovat. Když už taková krizová situace nastane, je třeba vědět, co dělat, aby se minimalizovalo riziko fatální nehody. Mnoho řidičů nemá dostatečnou představu o tom, jak v takové situaci postupovat, a může sahat po řešeních, která jsou nesprávná a nebezpečná.
Když auto přestane brzdit, na 99 % dojde ke srážce
Vysvětluje to odborník na jízdu automobilem a pořadatel okruhových dnů a závodů AmaterCup, pan Petr Menzl. „I přes to, že nikdo nechce být v situaci, kdy selžou brzdy,“ říká odborník, „je dobré být na případné krizové situace připraven.“ Existuje několik klíčových kroků, které by řidiči měli mít v patrnosti. „Základem je pokusit se zůstat v klidu,“ jakkoli to může znít pro řidiče ve stresu nerealizovatelně. „A hlavně nevyskakovat z vozu.“ I když je situace kritická, zůstat v klidu je klíčové.
Vyskakování z auta za jízdy může způsobit vážná zranění. Náhlý výstup z vozu může znamenat kolizi se stojícími nebo projíždějícími vozidly. Pokud má auto elektrickou ruční brzdu, je nejlepší ji postupně zatáhnout a pevně držet. To auto postupně zpomalí, dokud se nakonec úplně nezastaví. Důležité je ruční brzdu nepoužívat jen na vteřinu, aby auto mělo čas zareagovat na vaše záměry.
Systém v autě je na takovéto brzdění připravený, je k tomu u mnoha aut dokonce určený. „Dá se zabrzdit motorem,“ říká expert, „avšak to vyžaduje čas a poměrně dlouhou vzdálenost.“ V autě s manuální převodovkou postupně podřazujte, motor auto zabrzdí. Není problém, i když nakonec zhasne. To ve chvíli, když řidič zcela zpomalí a otáčky motor udusí. Šlápnout na spojku znamená rozpojit hnací soustavu, tedy přestat zpomalovat. Tento způsob umožní dobrat se k úplnému zastavení, ovšem vyžaduje čas a prostor. Při potřebě rychlého zastavení auto sice zpomalí, ale nezastaví. U automatické převodovky nezbývá nic jiného než sundat nohu z plynu.
Někdy je kolize nevyhnutelná, záleží na řidiči, kam to pošle
Pokud to lze a je na dosah otevřené prostranství, jako jsou pole, trávníky nebo nouzové pruhy, může je řidič využít k postupnému zpomalení a zastavení vozidla. To už je skutečně krizová situace – a nelze ohrozit jiné řidiče či chodce. Stále je třeba vozidlo řídit. I když nebrzdí. A také když už hrozí nevyhnutelný střet, měl by řidič vyhodnotit, zda půjde o čelní náraz, nebo do překážky narazí jinou částí auta. To je velice důležité. Čelní náraz při relativně pomalé rychlosti bude znamenat poškození předku.
Deformační zóny poberou část energie, řidiči pomohou bezpečnostní pásy a airbagy. Pokud by trhl volantem, mohl by autem narazit například do dveří spolujezdce (při natočení vozu) a následky by byly fatální. V „ideálním“ případě, kdy by neovladatelné auto mířilo například do živého plotu, je na zváženou, zda se nepokusit auto před nárazem trhnutím volantu otočit zadkem vozu. Ale to už je čistá spekulace, kterou by expert zřejmě nepřipustil. Zcela zásadní je udržovat brzdy v perfektním stavu a věnovat jim pravidelný servis a péči.