Běžní občané a řidiči klasických osobních aut nebudou mít čím jezdit. A nebude to až v roce 2035, zákaz reálně nastane mnohem dřív.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
V posledních letech se hovoří o budoucnosti automobilového průmyslu a potřebě přechodu na ekologičtější způsoby pohonu vozidel. Jedním z kroků, které mají tento přechod podpořit, je zákaz prodeje nových automobilů s benzínovými a naftovými motory. Tato opatření jsou zaměřena na snížení emisí skleníkových plynů a zlepšení kvality ovzduší. Nová auta se spalovacími motory se mají přestat prodávat až za několik let. Ovšem kroky některých vlád se snaží toto urychlit. Znepříjemňováním života řidičů.
Auta budou zakázaná, respektive lidi na ně nebudou mít peníze
Může se zdát, že se blíží doba, kdy budou klasická auta prakticky nepoužitelná. Nejde jen o zákaz prodeje aut s benzínovými a naftovými motory. Majitelům starších aut se spalovacími jednotkami zelení politici utahují šroub. A i když snahy vnutit elektromobily každému mohou znít naprázdno, řidiči si svá starší auta určitě ponechají ještě desítky let. Je to ale řešení? Někteří tvrdí, že snaha vnutit každému elektromobily není jen ekologická. Podle mnohých za to může i touha omezit individuální svobodu. Může být.
Kdyby to bylo jen o ekologii, tak vlády ohlásí konec nových elektrických aut na rok 2035 a nebudou dál nic řešit. Ale realita je jiná, zejména v Německu anebo ve Velké Británii. Tam jsou na řidiče stále uvalovány nějaké poplatky, omezení, restrikce. Řidiči musí platit, platit a platit. A nemohou jezdit všude tam, kam by chtěli. To není snaha chránit životní prostředí, to jsou jasné tendence omezovat běžné občany. Prosazování elektrických aut je proti tomu účelové. Technologie nemá šanci prosadit se sama na trhu. Elektromobily jsou dražší a mnohem náročnější na výrobu. Jejich praktičnost je oproti autům s benzínovým nebo naftovým motorem výrazně omezená.
Pokud tedy přijde jejich „povinnost“, mnoho řidičů se prostě vlastnictví auta vzdá úplně. A jsme zase u toho omezování svobody. O tom, že nejde pouze o konspirační teorii, svědčí i další kroky „zelených“ politiků. Bez ohledu na konečnou podobu zákazu prodeje aut na benzín a naftu se může zdát, že jde snadno obejít. Stačí nakoupit a uskladnit vozy se spalovacími motory, které pak mohou sloužit desítky let. Pokud ale vláda hodí nadšencům pár polen pod nohy, budou tyto nápady prakticky k ničemu.
Politici protežují elektromobily, občany odírají o peníze
Naši západní sousedé se dlouhá léta pokoušeli vytlačit auta z větších měst a nyní pod rouškou ekologie podnikají další pokus o zavedení obrovských daní. Majitelé vozů vyrobených před rokem 1994 mohou své vozy přihlásit jako historické památky. Zaplatí daň 4 500 Kč v přepočtu. Podle kontrolních orgánů nelze všechna stará auta považovat za kulturní dědictví. Lze je ale snadno považovat za zdroj kontaminace. Takže tedy budou zabity dvě mouchy jednou ranou. Řidiči klasických aut budou plnit státní kasu, dokud budou moct. A když jim dojdou peníze, budou se muset vzdát svých aut, svých osobních svobod.
Nikoho z fanatických politiků nezajímá realita. To, že lidi nechtějí elektrická auta. To, že elektromobily zůstávají dražší než vozy s tradičními motory a mnoho lidí si nemůže dovolit si je pořídit. Že je faktem omezenost dostupnosti dobíjecí infrastruktury, zejména v menších městech a na venkově. Omezená nabíjecí infrastruktura: I když se buduje stále více nabíjecích stanic, dosah elektromobilů a rychlost nabíjení jsou stále problematické. Cesty na delší vzdálenosti jsou s elektromobily dosud komplikované. A ještě dlouho budou.
Klasických aut se nikdo nechce zbavovat, kromě politiků
Ekonomika? Mluví pro klasická auta, stačí se podívat na náklady na výrobu a likvidaci elektrických aut. Starší auta s tradičními motory mohou být praktičtější. Skutečně se zákazem tradičních aut lidé nebudou mít čím jezdit. Mnoho starších vozidel by se muselo vyřadit, autobazary by se vyprázdnily. A zkrachovaly, ale to není teď na pořadu dne. Lidé zvyklí kupovat ojetá auta by přišli o možnost si koupit „nové“ ojeté auto.
Je tedy důležité, aby politická rozhodnutí týkající se omezení provozu vozidel s benzínovými nebo naftovými motory byla promyšlená, zohledňující všechny stránky problému a postupovala postupně. Přechod k elektromobilitě by měl být podpořen dostatečnou infrastrukturou, finančními pobídkami a udržitelným plánem, který zohlední potřeby a možnosti lidí. A pokud by to nefungovalo, namísto elektřiny by měla nastoupit (třeba syntetická) alternativa.