V terénu zvládne cokoli, bez nadsázky, na silnici jde o příjemné a univerzální SUV. Není ale pro každého, jen jeden typ řidičů ho využije.
Druhá generace modelu Suzuki Grand Vitara, vyráběná mezi lety 2005 a 2015, se v automobilovém světě zapsala jako kompaktní SUV se schopnostmi terénního vozidla. Tato generace přinesla několik významných změn oproti svému předchůdci, včetně designu, pohonných jednotek a podvozku. Díky svému středně velkému rozměru se Grand Vitara této generace stala populární volbou mezi těmi, kteří hledali robustní a spolehlivé vozidlo pro každodenní ježdění i do dobrodružnějšího terénu.
Nevypadá tak, ale umí toho víc, než běžný řidič potřebuje
Suzuki Grand Vitara druhé generace si udržela základní offroadový charakter svého předchůdce, ačkoli rámový podvozek byl nahrazen integrovaným podlahovým rámem. To zlepšilo jízdní komfort a stabilitu na silnici. Grand Vitara se tak pohybuje mezi SUV a offroadem, což jí dává vynikající schopnosti pro terénní jízdu, ačkoli se může na silnici chovat téměř jako běžné SUV. Samonosná karosérie s integrovaným rámem stále poskytuje dostatečnou tuhost pro náročnější terénní podmínky.
Motory dostupné v modelu Grand Vitara této generace byly poměrně rozmanité. Mezi benzínovými motory se vyskytovala škála čtyřválců s vrcholem tvořeným šestiválcem 3.5 V6, který nabízel plynulý výkon a zlepšený jízdní komfort. Na straně dieselů se objevila verze 1.9 DDiS pocházející od Renaultu. Tento diesel měl však řadu potíží, včetně problémů s filtrem pevných částic (DPF) a častými závadami vstřikovačů. Některé z raných verzí 1.9 DDiS trpěly různými technickými problémy, včetně vstřikovačů a turbodmychadel.
Základní motor není ideální volbou, větší agregát je lepší
Kvůli minimální izolaci pohonného řetězce a vyšší hlučnosti mohou být starší modely Grand Vitara pravidelnějšími hosty servisu. Rovněž některé jednotky mohou vykazovat zvýšenou spotřebu oleje. Za typické závady lze považovat závady vstřikovačů, u 1.9 DDiS při vyšších nájezdech. Ty samé exempláře mohou mít potíže turbodmychadel. Zejména u těch do roku 2010 jsou známé závady na systému. Úniky tlaku buď perforovaným mezichladičem stlačeného vzduchu nebo přímo sacím potrubím ústí v netěsný sací systém.
Závady ložisek kol jsou relativně časté, stejně jako úniky oleje, naopak vzácně se dá narazit na auto s problémy škrtících klapek. Motor, který se dá doporučit, na rozdíl od benzínové šestnáctistovky nebo naftového 1.9litrového agregátu, je benzínový motor 2.4 VVT. Spotřeba je přijatelná, chod hladký a výkon dostatečný. Důvodem k doporučení je však trvanlivost a bezporuchovost.
Interiér druhé generace Grand Vitary se vyznačuje přiměřeným prostorovým uspořádáním a pohodlím. V závislosti na výbavě mohou být k dispozici moderní prvky jako klimatizace, multimediální systémy a elektricky ovládaná okna a zrcátka. Suzuki Grand Vitara druhé generace je ojetinou, která si získala přízeň těch, kteří hledali spolehlivé kompaktní SUV s terénními schopnostmi.
Před nákupem to bez mechanika a pečlivé prověrky nepůjde
Vyžaduje však důkladné předprodejní prověření, plus pečlivý výběr motorizace a výbavy. Závady u dieselové verze mohou znamenat větší servisní náklady, zatímco benzínový šestiválec může nabídnout plynulý a komfortní výkon. Jako ojetina může být Grand Vitara druhé generace skvělou volbou pro ty, kdo chtějí kombinovat každodenní ježdění s občasným dobrodružstvím mimo silnice.
Není ale pro každého, stále je to auto, které má určitý jadrný charakter. Určitě jadrnější než klasické SUV. Na prodej je aktuálně na německém prodejním serveru Suzuki Grand Vitara 2.4 Comfort z roku 2013. Najeto má 64 938 km, benzínový motor nabízí výkon 169 koní. Auto podle fotek vypadá slušně, ani zvenku nejsou patrné zásadní škody. K tomu má navíc tažné zařízení. Stojí 480 000 Kč a patrně se v autobazaru moc dlouho neohřeje.